Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem åker dit?


Skrutt

Rekommendera Poster

Jag hade en intressant diskussion med en väninna.

 

Antag att hon och hennes 17-årige son sitter på restaurang. Väninnan bestämmer sig för att beställa in två öl, en till sig och en till sonen. Utan att nu lägga någon värdering i det föredömliga med denna handling ställer man sig nu frågan:

Om en nitisk kontrollant skulle få för sig att göra en flygande kontroll på restaurangen, vem åker dit för att den 17-årige sonen sitter och smuttar på ölen? Är det den ömma modern som köpt ölen åt honom? Är det restaurangägaren som inte drillat sin personal i att begära leg (men det var ju inte han som köpte ölen, det var ju mamma)? Båda?

 

/Pnilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Restaurangägaren.

Verkar stämma.

Tillståndshavaren har ansvaret

Det är tillståndshavaren som har ansvaret för att bestämmelserna för alkoholserveringen följs.

http://www2.sala.se/internet%5CWebExpressNy%5CWeSala4.nsf/vLookUpFiles/(Serveringsbest).pdf/$FILE/(Serveringsbest).pdf

 

För att någon skall få köpa tobaksvaror gäller en åldersgräns på 18 år. Det är den som lämnar ut tobaksvarorna som skall förvissa sig om att mottagaren uppnått rätt ålder. Lagen ger inte utrymme för några undantag för till exempel en förälder eller annan vårdnadshavare som lämnat sitt godkännande.

http://www2.sala.se/internet%5CWebExpressNy%5CWeSala1.nsf/vLookUpDocument/Kommuninfooch-serviceAlkoholtillstand?OpenDocument

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

[inlägget ändrat 2006-08-06 17:49:35 av NoiseKiller]

[inlägget ändrat 2006-08-06 17:50:27 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men mamman langar ju!?!

 

En variant av frågeställningen skulle kunna vara att mamman beställer in öl till sig själv och fanta till sonen. Under tiden som mamman går på toaletten passar sonen på att häva hennes öl. Blir det någon skillnad?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doh - var lite för snabb i mitt skrivande. Vågar man misstänka att försäljning av tobaksvaror har samma regler som alkohol, dvs att serveringen har ansvaret..?

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är ointressant vem som köper (beställer, betalar) ölen, den får inte på något sätt serveras till 17-åringen. Sker det ändå, är restaurangägaren som är ansvarig får att inte minderåriga serveras.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om mamman langar öl på restaurangen så är såvitt jag kan förstå restaurangägaren skyldig till att sonen serverats öl på hans/hennes restaurang (och riskerar sitt tillstånd) och mamman skyldig till langning (och riskerar straff för det).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är ingen jurist och har inte ork att läsa in alkohollagen en vacker sommardag som denna. Däremot kan man ju tycka lite ;)

 

Visst håller jag med om att det är restaurangägaren som ligger risigt till, och tydligen kan även den som serverar straffas om jag läste rätt när jag skummade igenom NoiseKillers länkar. Men går verkligen mamman helt fri? Hon har ju köpt alkohol åt en minderårig, dvs. langat. Upphör detta att vara en brottslig handling om man befinner sig på krogen?

Borde inte båda åka dit?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Pnilla skrev:

Men mamman langar ju!?!

 

Mamman kan ju säga att hon väntar på sällskap och att det inte var meningen att sonen skulle dricka ölen. Sonen lydde inte mamman när hon sade till honom att inte röra ölen.

 

Förresten, vilken restaurangägare kollar leg på sina gäster?

Tror det slarvas rätt bra med det där. När mamman går fram och beställer två öl så kan det lika bra vara till ett sällskap som är på väg till restaurangen.

 

Restaurangägaren skulle inte ha något annat att göra i så fall än att kolla åldern på sina gäster. Om däremot 17-åringen går fram och köper ölen, så kan ägaren i tveksamma fall begära leg.

 

Tester har ju gjorts som visar sig att även minderåriga kan köpa cigarretter utan att kassörskan kolla leg. Till och med sprit kan minderåriga köpa ut.

 

Testerna är dock inte professionella, då det är kvällstidningar som gjort det för att visa hur enkelt unga kan komma över alkohol och cigarretter.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter årets upplaga av Kirunafestivalen har två av krögarna inne på området blivit varnade p g a försäljning av alkohol till minderåriga. Detta trots att legkontrollen vid barerna tydligen ska ha varit stenhård.

 

Även om det finns gott om vakter, både vid grindarna in till området och extra till öltälten, klättrar ungdomarna bara över staketen som finns runtom tälten – där det råder 18-årsgräns som vid vanliga krogar – och får sen bara ölen utköpt av någon som faktiskt har laglig ålder.

 

Man har försökt komma tillrätta med problemet bl a genom högre staket men jag tror inte ens att höga hönsnät med taggtråd skulle hindra att någon ändå kan slinka igenom. Och att kontrollera att alla som dricker öl inne i tälten verkligen också är över 18 är förstås orimligt eftersom det rör sig om tusentals människor.

 

En av krögarna, som funnits 25 år i stan och som aldrig tidigare fått ett enda klagomål, kommer nu inte finnas med på nästa års festival eftersom denne inte kan/vill riskera sitt försäljningstillstånd för en sak som är helt omöjlig att kontrollera till 100%.

 

Bättre hade varit om festivalarrangörerna, krögarna, vaktbolaget, de som delar ut alkoholtillstånd m fl suttit sig ner tillsammans om försökt diskutera fram en konstruktiv lösning på problemet, i stället för som nu att det skulle delas ut varningar/straff för något som inte går att kontrollera och följaktligen inte heller efterleva.

 

[inlägget ändrat 2006-08-06 22:31:35 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...