Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

winxp pro, formatera hårddisk först, sen installera...


jeepen

Rekommendera Poster

Hej, Kan någon hjälpa mig med att lösa formatering av hårddisk.

 

Har haft win xp på den tidigare, men har nu försökt fomatera med hjälp från eforum samt liknande sidor.

 

har läst på lite om killdisk och fdisk etc och är nu lite tveksam.

 

om jag kör killdisk, tar jag bort instllningar för bios eller andra icke os inställningar?

Några säger att killdisk inte gör jobbet andra säger killdisk är kanon.

Vilka är nybörjar misstagen vad ska man tänka på?

 

 

fdisk funkar enl vissa bara på fat inte på ntfs, hur löser jag isåfall det?

 

Varför ska man köra ovanstående med disketter när det finns cd-rom?

 

tacksam för svar

 

/jeepen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Bootar (startar) du från CD:n?

...du kan t ex inte starta inneifrån Windows. Vore att såga av grenen du sitter på.

 

Vidare är det sen bara att följa instruktionerna som dyker upp på de blå skärmarna.

 

om jag kör killdisk, tar jag bort instllningar för bios eller andra icke os inställningar?

 

Du tar bort filsystemet på disken med hjälp av Killdisk. BIOS har inget med Killdisk att göra. När du installerar hårddisken igen, så hittas den som en "ny" hårddisk utan filsystem. Filsystem skapas när du formaterar hårddisken.

 

Några säger att killdisk inte gör jobbet andra säger killdisk är kanon.

Vilka är nybörjar misstagen vad ska man tänka på?

 

Finns inga direkta misstag som kan begås med Killdisk. Du bränner ut images på en CD/DVD-skiva. Bootar och låter Killdisk utföra sitt jobb. Tar olika lång tid beroende på hårddiskens storlek.

 

fdisk funkar enl vissa bara på fat inte på ntfs, hur löser jag isåfall det?

 

Varför ska man köra ovanstående med disketter när det finns cd-rom?

 

Du behöver inte använda FDISK. XP:s CD fixar både NTFS och FAT-partitioner.

 

När det var Windows98 så behövde du en startdiskett, men idag behövs bara CD:n som du bootar datorn på.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du köra killdisk? Funkar det inte med att boota från XP-skivan och därifrån partionera och formatera?

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har låtit xp ta hand om det en gång, men en del filer verkar ligga kvar.

Fanns ett xp på annat språk tidigare och i vissa fall lägen kommer det gamla språket upp i dialogrutor, så xp gjorde tydligen ingen total överskrivning trots att jag bad om det..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stefan, då vågar jag köra på.

 

Har valt startordning floppy-cd-hårddisk, så det bör funka.

 

Bara att kopiera över filerna till cd och köra på? Låter för enkelt för att vara sant:-)

 

Tack för hjälpen!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jeepen skrev:

Har valt startordning floppy-cd-hårddisk, så det bör funka.

 

Ska du köra med XP-cd:n så får du sätta ordningen enligt följande:

 

- CD

- HÅRDDISK

- FLOPPY

 

...hur det ser ut i din dators BIOS vet jag förstås inte. Den bör hoppa automatiskt till nästa bootbara enhet om du sätter första fel t ex.

 

jeepen skrev:

Bara att kopiera över filerna till cd och köra på?

 

Är det formatering du vill, så sköter det sig av sig själv.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du formaterar (som jag skrev i föregående inlägg) och gör en nyinstallation så kan jag garantera dig att det inte finns några rester kvar av ditt tidigare XP.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det jag gjorde förra gången mha xp. Tydligen gör inte XP en komplett formatering.

 

Har hört med andra som märkt detsamma med fel som inte förvunnit förrän man gjort disken helt ren på annat sätt, innan man installerar xp på nytt.

 

Tycker det verkar konstigt, men så verkar det vara..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det jag gjorde förra gången mha xp. Tydligen gör inte XP en komplett formatering.

Du har INTE gjort som jag beskrev: partionera och formatera. Går det inte att partionera och formatera disken?

 

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen Nisse

 

Nu är det ett tag sen jag gjorde det men så här har jag för mig att jag gjorde:

 

disken var delad ungefär 50/50 på c: och d:

på c: fanns ett norskt xp-pro och d: var i princip tomt (nåt skit fanns fär men mins inte vad)

 

jag körde i xp installations cd och valde INTE att reparera utan nyinstallation. Tog bort D: så C: blev större och installerade svensk xp utan problem och det gick problemfritt i någon månad.

Sen började den uppföra sig lite underligt emellanåt. och rätt vad det var började norska dialogrutor dyka upp titt som tätt. kontrollerade inställningar, men fanns inget inställt på norska så långt ögat nådde.

 

Jag drar slutsatsen att xp inte gjorde nåt bra jobb med formatering, och valde därför försöka formatera utan xp´s hjälp och sen installera på en ren disk.

 

Med min begränsade datakunskap började jag söka hjälp på nätet och kom fram till att det i princip finns två sätt som funkar för mig:

 

1.) kör killdisk eller liknande program

2.) kör en startdiskett för win98 med några tillägg (ladda ner frånwww.datordoktorn.kojv.net)

(kan rent praktiskt i detta fall inte koppla ihop med annan dator och formatera från en annan dator vilet hade varit ett 3:e alternativ)

 

Så där står jag nu och tänkte imorgon köra killdisk och hoppas på det bästa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jeepen skrev:

 

jag körde i xp installations cd och valde INTE att reparera utan nyinstallation. Tog bort D: så C: blev större

Med det antar jag att du menar att du tog bort C: också? För det måste man för att sedan skapa en ny partition av hela disken och sedan formatera (ej snabb). Då ska inget gammalt börja spöka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, fick ju välja att installera på C:partition [nfts] xxxmb (xxxmb ledigt)

och sen varningen om inte istallera ett operativ där det redan finns , trycka enter och svara på hur jag vill fomatera.....

Där valde jag översta alternativet kommer jag ihåg...

Det var nog snabb formatering.

Kan det ha varit problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör ta bort alla partitioner, så att du har hela disken opartitionerad. Sedan skapar du en eller flera nya och gör formateringen, men alltså ej snabb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Snabb formattering rensar bara poster i filallokeringstabellen på hårddisken, medan full formattering fysiskt skriver över datan på hårddisken. Vet inte om det finns fler skillnader.

 

EDIT: Snabb googling visar även att full formattering även kontrollerar alla sektorer på hårddisken efter fysiska fel. Har även hittat referenser till att överskrivning av tidigare data ej görs (som jag sa ovan) så jag är numer osäker på den punkten.

[inlägget ändrat 2006-07-31 20:00:26 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[snabb formattering rensar bara poster i filallokeringstabellen på hårddisken, medan full formattering fysiskt skriver över datan på hårddisken. Vet inte om det finns fler skillnader.

 

EDIT: Snabb googling visar även att full formattering även kontrollerar alla sektorer på hårddisken efter fysiska fel. Har även hittat referenser till att överskrivning av tidigare data ej görs (som jag sa ovan) så jag är numer osäker på den punkten.

[inlägget ändrat 2006-07-31 20:00:26 av Anjuna Moon]]

 

 

Går grundligare tillväga med andra ord...

 

men vad är då skillnaden för resultatet mellan att köra killdisk, eller köra xp skivan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Nu hittade jag MS beskrivning och det verkar alltså inte som att någon överskrivning av gammal data med nullvärden sker:

 

Quick format

Quick format creates the file system structure on the disk without verifying the integrity of every sector. Choose this method for any disk that has no bad sectors and no history of file-corruption problems that might be related to bad sectors.

 

Full format

A full format identifies and tracks bad sectors so that they are not used for storing data. Choose this method for any disk that has bad sectors or has a history of file-corruption problems that might be related to bad sectors.

 

[inlägget ändrat 2006-07-31 20:13:01 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabb formattering rensar bara poster i filallokeringstabellen på hårddisken, medan full formattering fysiskt skriver över datan på hårddisken. Vet inte om det finns fler skillnader.

Nej så funkar det inte riktigt. En snabbformatering är samma sak som att radera disken, tar bort alla "poster" i filalkoeringstabellen (eller tabellerna rättare sagt då de är dubblerade). En vanlig formatering är en snabbformatering + en felkontroll av disken.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

medan full formattering fysiskt skriver över datan på hårddisken.

Nej så är inte fallet.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag MS beskrivning och det verkar alltså inte som att någon överskrivning av gammal data med nullvärden sker:

Med ditt citat så blev det helt rätt:thumbsup: Har precis för mig att jag i någon tråd har förklarat skillnaden men nu hittar jag den inte (kan iofs ha varit på något annat fora).

 

Men att data rent fysiskt ligger kvar på disken spelar ingen roll om det inte är så att man skall sälja disken då den nye ägaren med lätthet kan återställa data.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Nej så är inte fallet.

Har redan dragit tillbaka det påståendet (se tidigare inlägg)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jeepen skrev:

men vad är då skillnaden för resultatet mellan att köra killdisk, eller köra xp skivan?

 

Killdisk gör vad jag skrev tidigare. Plockar bort rubbet, så att disken upptäcks igen som "ny" disk. Killdisk skapar inte något filsystem, som formatering gör.

 

Jag "blåste" en disk med Killdisk, som jag provat Linux på t ex. När jag sedan satte den i en annan dator hos en kompis, så upptäcktes disken som en ny opartitionerad/oformaterad disk.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan dragit tillbaka det påståendet (se tidigare inlägg)

Sorry, det händer så mycket i den här tråden så jag "tappade bort mig". En :thumbsdown: till mig.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, med andra ord så i mitt fall spelade det ingen roll om jag körde snabb eller vanlig?

skulle inte fått bort nåt mer med vanlig formatering?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag "blåste" en disk med Killdisk, som jag provat Linux på t ex. När jag sedan satte den i en annan dator hos en kompis, så upptäcktes disken som en ny opartitionerad/oformaterad disk.

Det du beskriver kan vara en orsak till att köra killdisk. Det kan hända att när man har haft andra filsystem att XP helt enkelt vägrar att känna igen disken och då går det inte att partionera och formatera.

 

En annan orsak är att man vill vara säker på att ingen skall kunna återställa data på disken vilket kan vara bra om man skall sälja den.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...