Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika mailadresser


Aurora

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har 2 olika domäner (en gammal och en ny). Jag tar emot båda i samma mailbox. Nu till min fråga:

Går det att få den att visa vilken mailadress som mailet är skickat till. För nu står det alltid min nya adress. Oavsett om det skickas till gamla eller någon av mina alias.

 

Jag vill veta till vilken adress mailen är skickade för att få reda på vilka som fortfarande använder den gamla adressen.

 

Någon som kan hjälpa mig ?

 

 

// A.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Du kan exempelvis använda regelguiden för att filtrera inkommande epost och tex flytta epost med den gamla adressen i headern till en bevakningsmapp.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det funkar inte eftersom när jag loggar in på OWA och går in på ett mail som jag vet är skickat till min gamla adress så står det ändå den nya i till-fältet.

 

Om jag gör en regel så tar den alla eftersom det ser ut som de gått till samma adress.

 

// A.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Du kan alltså filtrerar på informationen i meddelandets header, sätter du upp en sådan regel och låter den flytta meddelandet till en egen mapp kommer du utan problem att kunna veta till vilken adress det skickades. Och då funkar det lika bra i OWA som i Outlook eftersom regeln körs direkt på servern.

 

Du skall använda en regel som filtrerar på din andra adress i "the message header" vilket torde bli "i meddelanderubriken" på svenska. En sådan regel fungerar utmärkt för det ändamål du vill ha, med undantag för om meddelandet skickas till dig som hemlig kopia, eftersom adressen då aldrig syns i headern.

 

Lycka till!

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen är det jag som är korkad eller också kan jag inte förklara vad jag menar.

 

När jag skickar ett mail till någon av mina adresser som ligger under

E-mail addresses i AD, har flera olika alias. Tex webmaster@mindomän.se så står det alltid den adressen som jag valt som primary i To fälet när jag får meddelandet.

 

Och därför kan jag inte göra en regel i OWA eftersom jag bara kan välja ut från From, Subject eller om det är skickat till vissa personer eller en maillista. Om jag väljer att skriva in min gamla adress där så funkar det inte eftersom den aldrig syns där alls.

 

Jag hoppas du förstår vad jag menar.

 

Tack för att du försöker!

 

// A.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Denna typ av regler kan du bara skapa i Outlook, men de fungerar även om du sedan bara läser epost via OWA. Gör en regel som ser ut som bifogad bild så skall du se att det funkar.

 

// Johan

 

[bild bifogad 2006-07-31 20:46:57 av Johan Sandqvist]

852609_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, då är jag med. Testade nu i Outlook och det funkade ju utmärkt!

 

Tack snälla för hjälpen. Poäng :thumbsup:

 

// A.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...