Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ojämn ljusfördelning plattskärm


Amos Bronson Alcott

Rekommendera Poster

Amos Bronson Alcott

 

jag har just köpt en

LG L1932P-SN 19# TFT TCO-03 SILVER

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090605

 

På mitt exemlar så är det ojämn ljusfördelning över bildytan. Överst så är det mörkare och nederst så är det ljusare. Detta gäller när jag sitter helt centrerad framför skärmen och inte har den vinklad på någon ledd.

Det betyder alltså t.ex att en helt homogent blått skrivbordsunderlägg blir mörkare blått på övre halvan och ljusare blått på nedre.

 

Detta har inget att göra med drivrutiner till grafikkort eller skärm. Det kan inte heller påverkas med några inställningar som jag hittat på vare sig skärmen eller grafikkortsinställningarna.

 

Om jag t.ex startar på en Win98-startdiskett så ser jag tydligt att det är ljusare nedre halvan och mörkare övre. I dosmiljön ser det helt enkelt ut som om flera "lampor" lyser upp skärmen inifrån och att det sitter en betydligt starkare lampa i nederkant än i överkanten.

 

Min kompis köpte samma skärm och har exakt samma fenomen. Vi frågade en annan kompis som köpte en annan 19 tums tft med snabb responstid för ett tag sedan. Han hade också detta fenomen.

 

Så jag undrar vad detta kan bero på. Gör dom avkall på ljusfördelningen för att få kort responstid till ett lågt pris.

Jag har hört att det är bättre med lång responstid till t.ex bildbehandling.

Varför det????

Jag tycker att det vore helt självklart att ljusfördelningen (och därmed färgnyansåtergivningen) skulle vara helt jämn när man sitter helt centrerad framför skärmen????

 

amos

 

ps. tyvärr fungerar det inte med en skärmdump för att visa felet. På skärmdumpen ser allt helt normalt ut (inga avikelser i ljusfördelning alltså) om man tittar på den i en annan dator.

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-27 23:53:46 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Responstid har ingenting med belysningen att göra.

 

Belysningen sitter bakom TFT-elementet och på stora skärmar (17" och däröver) sitter två eller fler lyselement. Kan hända att det nedre är kass på din skärm, då är det garantiärende.

 

Det ska vara jämnt ljus över hela skärmen, utan diskussion.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

hej mr andersson. (och tack för svar).

 

Kan jag alltså tolka ditt svar som om att bakgrundsbelysningen är en sak som funktion som är "helt ensamstående".

Jag menar att den inte beror på något annat än de ljuskällor man använder. Och att i detta fallet så har LG i så fall lyckats tillverka 2 st skärmar med dåliga ljuskällor.

 

sedan så undrar jag två saker.

 

1. Är det ett vanligt fel det här. (LG-skärmen har fått 5 stycken lysande bra recensioner på Smartson så jag tycker att det är lite konstigt) Tycker de som recenserar att lite ojämn bakgrundsbelysning är helt i sin ordning kanske??

 

2. Sedan så undrar jag också varför det rekommenderas långsammare responstid för bildredigering. Alltså varför kort responstid skulle göra det sämre att arbeta med bildredigering.

 

Inom parantes så vill jag kunna använda min skärm till bildredigering och jag vill även kunna se på webb-TV (program som SVT lagt ut).

Jag är noga med att ha jämnt ljus och korrekta färger.

 

Jag spelar aldrig dataspel.

 

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-28 01:28:40 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Och att i detta fallet så har LG i så fall lyckats tillverka 2 st skärmar med dåliga ljuskällor.

 

Inte ovanligt. LG har stora problem med sina belysningar. Jag har haft skärmar som börjat "flämta" inom garantitiden och fått nya, som även dem gjort likadant inom ett år.

 

 

Sedan så undrar jag också varför det rekommenderas långsammare responstid för bildredigering.

 

Det förstår jag inte. Man vill alltd ha så kort (snabb) responstid som möjligt. Vid foto är det dock mindre viktigt än vid rörliga bilder.

 

Jag är noga med att ha jämnt ljus och korrekta färger.

 

Generellt kan jag säga att LG's skärmar är bland det bättre (när dom är som dom ska...) Men även Samsung och Philips har bra skärmar. Samsung pch Philips tillverkar sina TFT-element själva samt säljer till andra "tillverkare".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

ok, thanks

 

Det här skärmen åker tillbaka till Dustin och det är ju kanappt någon idé att utnyttja LGs erbjudande om ny skärm vid fel anmälda inom 7 dagar efter leverans. Inte om två skärmar "på raken" är kassa. Då är väl troligen tredje skärmen likadan.

(kan inte begripa hur den kunnat få så bra recensioner från 5 olika håll hos Smartsons, recensenterna kanske tycker ojämn belysning inte är så noga??).

 

jäkligt synd för skärmen verkar annars mycket bra.

 

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förstår jag inte. Man vill alltd ha så kort (snabb) responstid som möjligt.

 

Han tänker nog på att snabba skärmar oftast har 6+2 bitars videoprocessorer, medans dom som har bäst färgåtergivning har äkta 8 bitars bildchip.

 

Skillnaden är att dom snabba "6-bitars" skärmarna "egentligen" bara kan visa 256000 färger, och dom extra två bitarna är interpolerade till angivna 16,2 miljoner färger.

 

Dom, ofta långsammare, 8 bitars skärmarna visar 16,7 miljoner färger rakt av utan hyss. Det motsvarar 24-bitars färg på en CRT.

 

Det här går att se skillnad på i foton och videofilm.

 

Tyvärr finns det i dagsläget ingen skärm som är ultimat både för spel och foto/videoredigering, så man måste kompromissa, vad är viktigast för en själv?

 

[inlägget ändrat 2006-08-04 17:20:28 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Blekis ® skrev:

Han tänker nog på att snabba skärmar oftast har 6+2 bitars videoprocessorer, medans dom som har bäst färgåtergivning har äkta 8 bitars bildchip

 

ja det var "något i den stilen" jag menade fast jag ställde min fråga på ett tämligen korkat sätt (satt och var sur på den dåliga skärmen och därför väldigt okoncentrerad).

Inte så konstigt att Mr Andersson inte förstod vad jag menade.

 

Tack för svaret Blekis, då börjar jag förstå sambanden lite bättre.

Nu är de dåliga LG-skärmarna returnerade till Dustin och det är bara att hoppas att dom inte krånglar med återbetalningen av pengarna.

 

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100% säker på att allt är rätt inställt?

 

Jag har för mig att det finns en inställning i "drivrutinsprogrammet" för nVidia där man ska ange vilken typ av skärm man har. (CRT eller LCD).

 

Sen finns det faktiskt en kompromisslös lösning "för allt": CRT. (FD Trinitron). Stora klumpar på 30 kilo (21") men oj så bra bild!

 

Dom bara går och går.. Utan pixelfel.. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

virtuosen2 skrev:

100% säker på att allt är rätt inställt?

 

jo det ligger inte på den "nivån" vad jag förstår. Om man bootar med t.ex en win98 startdiskett så syns det tydligt i dosmiljön att nedre delen av skärmen är betydligt mer upplyst än övre. Och då tycker jag att det borde vara ett helt grundläggande fel i bakgrundsbelysningen. Eller??

Sedan har både jag och kompisen strulat runt bland alla tänkbara inställningar och ändrat på dom utan resultat i windowsläge.

 

Sen finns det faktiskt en kompromisslös lösning "för allt": CRT. (FD Trinitron). Stora klumpar på 30 kilo (21") men oj så bra bild!

Dom bara går och går.. Utan pixelfel..

 

så sant så sant :-)

 

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...