Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Streck på skärmen


silverdog

Rekommendera Poster

 

Hej, och HJÄLP!!!

 

 

Jag har en ca 1 år gammal ASUS A6000 med 1,8GHz Sempron processor med bildskärmskort SISM760GX.

 

Plötsligt har jag ett grönt vertikalt streck ca 4cm in på skärmens högra sida, var f-n kom det ifrån???

 

Startar om, håller tummarna, men linjen är kvar. Har kollat runt i datorn lite amatörmässigt, men burken säger att "allt fungerar korrekt"

 

Vill inte ge mig på några avancerade ingrepp utan att få lite tips först. Är det ngn som känner igen problemet och vet hur man rättar till det så blir jag strålande glad!!!

 

Mvh

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

har du en TFT skärm?

 

hur kan du vara så säker på att det är datorn som det är fel på och inte skärmen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bärbar dator, inga separata delar. Japp, en 15,4 tums TFT-skärm tror jag.

 

Några ideér?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

det du får göra är att börja tråden med att det är en bärbar dator det handlar om!

 

sen verkar det som att det har blivit ett kontaktproblem i skärmen så den har tappat dem andra färgerna förutom grön

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag testa/åtgärda det på egen hand eller måste jag lämna in den på service?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din teori om grönt som enda färg kvar i strecket verkar spricka för när det är vit bakgrund är strecket rött.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

okej men det är då antagligen en stor rand med "döda pixlar" och detta ska du INTE försöka göra vid själv

 

det du ska göra är ta säkerhetskopia på allt/bränn ut allt som finns på hårddisken och lämna in den på reperation, antagligen får du en likadan som innan som är helt tom utan filerna du har lagt in själv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar allra mjukast för din tid och dina tips. Låter drastiskt det du föreslår men kanske vettigt. Jag har hårddiskarna fyllda med musik mm och får ettt digert arbete med att bränna allt om diskarna ska bytas. Strecket är inte stort, kanske 0,5 mm. Det måste finnas ngn annnan lösning!! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

det finns alltid något fel på skärmar, och du har lyckats få att det är en rand med pixlar som har gått sönder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

ja eftersom det är rätt många pixlar så är det (om den är tillräckligt ny)

om det hade varit någon enstaka pixlar så hade inte tillverkaren tagit emot den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...