Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows xp startar ej


fredde83

Rekommendera Poster

satt hemma och surfade. när jag plöstligt får en bluescreen samt datorn stänger av sig själv. när jag sedan skall starta upp windows igen kommer jag bara fram till start sekvensen där windowa loggan rullar osv. testade att reparera xp gick ej fick samma bluescreen. testade även att ta bort partipition samt formatera den, och sedan installera om igen vilken inte fungerade eftersom det saknas filer och man får välja att hoppa över eller ej vilken senare resulterar i samma dryga bluescreen. snälla någon hjälp mig med detta problem är i desperat hjälp.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sedan installera om igen vilken inte fungerade eftersom det saknas filer

Kan bero på problem med hårddisken. Testa den med det testprogram som dess tillverkare har på sin webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, vet iaf att det finns 3 hårdiskar i burken kan man göra som så att gå in och koppla om och sätta en annan disk som master?

 

kan man göra det på ngt annat sätt än att öppna burken?

 

lite novis på sånt här så du får ursäkta

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP-installationen frågar väl på vilken disk den ska lägga Windows-partitionen? Under förutsättning då att du inte har något viktigt på någon disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp det gör den, har för mig att jag försökte på den andra disken men det blev nog likadant. men jag får väl göra ett försök att testa disken med programmet. är det bara att bränna ner det programmet på en cd och sen starta med den lr?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det bara att bränna ner det programmet på en cd och sen starta med den lr?

Brukar vara så, men det varierar kanske mellan olika tillverkare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, sitter på jobbet nu så får testa allt det här ikväll! hoppas att det funkar. man blir sjukt frustrerad :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner du läsa på din bluescreen om vilket fel det kan röra sig om?

 

Man kan nämligen utläsa rätt mycket om vilken typ av fel det handlar om.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag försökt göra en diskkontroll men det går ej eftersom jag inte har någon floppy på min bärbara :( nej minns inte riktigt bluescreenen eftersom jag inte har fått upp den på en stund nu. kan återkomma angående detta. dock står det nu \system32\hal.dll saknas eller är ska dad är det ngt som hjälper?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet jag fick upp var ngt som den här en blåskärm med en rubrik typ STOP 0x000000ED (0x aaaaaaaa ,0x bbbbbbbb ,0x cccccccc ,0x dddddddd ) UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME eller IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

hjälper detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dock står det nu \system32\hal.dll saknas eller är ska dad

 

Hal.dll kan vara förknippat med hårdvaruproblem och i dessa länkar finns det många tips.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=759705#759706

 

http://pcsupport.about.com/od/pcrepair/a/missinghal_dll.htm

 

http://www.computerhope.com/issues/ch000490.htm

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[inlägget ändrat 2006-07-27 21:25:33 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack alla för hjälpen tänkte köra en diskkontroll med hjälp av powermax men måste ändra ordningen visst i bios, jag är inte så haj på allt detta men hur kommer jag in i bios? för att ändra boot ordningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej så här ligger det till körde powermax nu på disken. efter 5 min test fick jag upp meddelandet: diagnostic code 6b6b647a this drive is failing, and must be replaced. låter som att den är pajj ska kolla upp på maxtors hemsida :( usch inget kul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...