Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 98 & ME döda OS


Host

Rekommendera Poster

Hej jag skulle bara påpeka att Micrsoft sluttat att supporta och uppdatera 98/ME för en tid sen. idg länk:http://www.idg.se/ArticlePages/200607/12/20060712131445_IDG.se589/20060712131445_IDG.se589.dbp.asp

Detta betyder att dessa operativsystem är gamla och att om man fortfarande kör det bör uppdatera till ett nyare.

 

jag rekommenderar att slänga in en enkel och gratis linuxdist som tex. http://www.damnsmalllinux.org/ som man installerar från live CD.

Eftersom det rör sig om ganska gamla datorer så är drivrutiner till hårdvara oftast inte några problem . och Linux är faktiskt ett väldigt enkelt och bra OS för grundläggande funktioner som surfa, skriva, lyssna på mp3 o.s.v. Även om vist det är ett helt annat system och är lite annorlunda så det krävs lite påläsning om man ska installera det.

 

om du nu är beroende av windows så rekommenderar jag windows 2000 det kräver dock lite mer prestanda än 98.

 

Tack för mig.

 

[inlägget ändrat 2006-07-27 12:22:13 av Host]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
ag rekommenderar att slänga in en enkel och gratis linuxdist som tex. http://www.damnsmalllinux.org/ som man installerar från live CD.

Eftersom det rör sig om ganska gamla datorer

Har man så gamla burkar skulle jag hellre rekommendera att slänga dessa och köpa en ny med XP.

 

Win98-användare är nog ofta inte så erfarna datoranvändare och då tycker jag det helt klart är värt drygt 4000 för en komplett burk med XP än att hålla på och försöka få fart på en Linuxdist.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det är riktigt men jag tror förstås inte att folk sitter och kör windows 98 oftast har man en gammal burk som man har vid sidan av eller som används av sin gamla mamma som bara använder datorn till att surfa och skriva och då passar linux perfekt istället för en gammal seg 98 installation.

 

slänga en fungerade dator tycker inte jag man ska göra man kan alltid uppgradera den lite och ha den till någonting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan helt rätt Host.

 

Microsoft har slutat med den direkta supporten och även med updaten, men du kan fortfarande hämta och ladda ner patcharna manuellt.

 

Med tanke på att det fortfarande finns ca några x-antal hundratusen användare kvar ute, både privata och företag, så tycker inte jag att dom är så speciellt döda ännu.

 

Dessa maskiner används på många olika sätt och då inte bara som vanliga datorer.

 

 

Och det finns troligen lika många anledningar som användare till varför man inte byter upp sig till något modernt, både när det gäller privata och inom företagen.

 

 

Har själv en 98:a som en ren brännardator, som inte är kopplad mot nätet.

Vet flera både privata och företag som kör likandant utan problem sedan flera år.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo döda OS kanske är lite fel man jag vill bara undertrycka att det enligt tillverkan är gamla OS som inte stöd längre.

 

men vist har man en installation som fungerar hyfsat och inte orkar uppdatera så kan man lika gärna använda det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...