Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Medlemsmejl i Hotmails junkmail eller inte...


maddog

Rekommendera Poster

Vi utvecklar just nu ett nytt community där medlemmar kan bli kompisar med varandra, skapa sin egen sida, lägga upp fotoalbum, skriva i sin blogg, skicka inbjudningar till andra kompisar mm mm.

 

Vi har problem. När en medlem vill bli "kompis" med en annan medlem skickas ett mejl ut till medlemmen där det står att så är fallet. Dessvärre tenderar dessa mejl att hamna i Hotmails Junkmailbox när medlemmen är registrerad med en hotmailadress. Det finns även andra liknande funktioner.

 

Är det någon som har erfarenhet av hotmails spamfilter och teknikerna för att få fram icke-spam-mejl till mottagarna som har hotmail-adresser? Någon som har byggt communityn med samma problematik?

 

Hittar vi någon som vi kan ge oss bra hjälp tar vi gladeligen in den på några konsulttimmar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det enklaste är väl att be alla nya medlemmar att i sitt respektive e-post konto markera att den avsändaradress ni använder för dessa utskick ej skall behandlas som spam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om meddelandet idag är väldigt kortfattat så fyll på med mer text så att det inte ser ut som spam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men att be alla medlemmar sätta avsändaren som ej skräppost är ett bakvänt sätt att lösa problemet. Detta funkar inte heller för de mejl som går till kompisar till medlemmarna om t ex nya bilder i fotoalbum mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Detta funkar inte heller för de mejl som går till kompisar till medlemmarna om t ex nya bilder i fotoalbum mm.

Jo, fast problemet är ju att det då faktiskt handlar om spam, dvs obeställd mail och hotmail är som sagt rätt bra på att filtrera dessa.

 

När det gäller gruppmail till hotmail så brukar det oftast rekommenderas (från de som sänder ut dessa) att man använder annan leverantör än hotmail för dessa, eller lär sig konfigurera spamfiltret. De enda metoder jag sett fungera någorlunda är att man experimenterar fram rubrik/meddelande tills det släpps igenom.

 

Dock kommer er address i slutändan fortfarande att blockeras om en viss procent av mottagarna väljer att själva markera mailet som spam (åtminstone fungerade deras spamfilter så tidigare)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

 

Jag håller inte med om att det är spam. Ett spam är ett mejl med många mottagare med någon form av reklam (enligt mig).

 

ETT mejl med EN mottagare från en medlem (med t ex info om att han/hon har lagt upp nya bilder på sin medlemssida) kan inte kallas spam oavsett om mottagare är medlem i det aktuella communityt eller inte.

 

Det är alltså inga gruppmejl i den bemärkelsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Nä, jag vet vad du menar. Jag menade mer att det ur hotmails spamfilters synvinkel räknas som spam, då det är obeställt och skickat eller relayat via en publik server. Även om det bara är ett mail skickat åt gången, så kommer hotmail känna igen både formatet på meddelandet samt avsändaren och klassa det som spam.

 

Ett tips kanske är att försöka ta kontakt med någon lyckad svensk community, ex. Lunar och se om de är villiga att dela med sig av sina erfarenheter. Eventuellt mot ersättning då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ETT mejl med EN mottagare från en medlem (med t ex info om att han/hon har lagt upp nya bilder på sin medlemssida) kan inte kallas spam oavsett om mottagare är medlem i det aktuella communityt eller inte.

 

Om hotmail hållt med dig om detta så hade du inte haft ditt problem :)

 

Tyvärr håller jag med Anjuna i den här frågan, även om det känns som en bakvänd lösning att be användaren markera er epost som icke-spam.

 

Problemet kommer ju inte bara att vara hos hotmail f ö. Flera epostklienter har ju inställningar för olika spamfilter och i de flesta av dessa måste mailen godkännas någon gång för att inte fortsätta hamna i skräpkorgen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, vi jagar utvecklare på något av de stora svenska communityna med...

 

Givetvis får vi jobba med information om att man ska sätta avsändaren från domänen som ej junk, men det funkar inte i alla lägen. Vi har hittills vidtagit flera åtgärder som SPF-records, textmejl istället för htm, se till att ha en vettig reverse-DNS mm. Det finns även betaltjänster kopplade till hotmail som gör att man inte blir lika "spamklassade"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...