Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Engångsgrillar


Monshi

Rekommendera Poster

Ska köpa två miljöbovar och grilla på dem. Tänkte att man kanske skulle kunna undvika grisen i säcken och leta reda på något test av dessa praktiska men ack så opålitliga miljöbovarna. Vad hittar man? Jo:

 

Bäst i test av ICA, skogens från Clas Ohlson

 

Näst sämst i test (1 av 5 i betyg) av GP, skogens från Clas Ohlson

se http://www.tinyurl.se/28dfd4

resp http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=139&a=284877

 

Okej, en sak är säker, jag köper inte en engångsgrill från Statoil eller Shell då dessa innehåller en massa tungmetaller. Men i övrigt blir det nog att taga vad man finner, dvs återigen köpa grisen i säcken. Kanske blir en extra för säkerhetskull....

 

Misstänker att inköpet av praktiska skäl kommer att ske på Prisextra vid Norrtull i Stockholm. Någon med en erfarenhet av de engångsgrillar som säljs där?

 

Kanske ska motivera att jag kallar dem miljöbovar - en oerhört mycket större mängd avfall produceras jämfört med vad som sker vid nyttjandet av en vanlig grill.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-07-19 21:41:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst i test av ICA, skogens från Clas Ohlson

 

Näst sämst i test (1 av 5 i betyg) av GP, skogens från Clas Ohlson

se http://www.tinyurl.se/28dfd4

resp http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=139&a=284877

 

Jag tänkte faktiskt på just det här, häromdagen. Jag läste själv GPs test för ett tag sedan och sedan pratade jag engångsgrillar med någon som hade läst ICAs test och tja, lustigt är det...

 

Kanske ska motivera att jag kallar dem miljöbovar - en oerhört mycket större mängd avfall produceras jämfört med vad som sker vid nyttjandet av en vanlig grill.

 

Jag håller med dig, det är inte direkt det miljövänligaste alternativet, men i förhållande till att grilla på barmark så är valet rätt lätt ändå...

 

Har tyvärr inte så mycket att tillägga så jag ger två recept på marinad istället :D

 

Marinad I:

1 dl cola

½ dl matolja

2 - 3 msk honung

3 tsk koriander

1 - 1.5 tsk kanel

4 - 6 vitlöksklyftor

 

 

Marinad II:

4 rivna vitlöksklyftor (finhackade går bra)

1 finhackad chillifrukt

saften från en citron

1 dl rött vin

½ dl råsocker

 

Jag brukar pytsa i lite matolja även i marinad två av någon anledning...

 

 

Trevlig grillning!

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goda marinader kan man aldrig ha för många av. Vi får se, kanske det blir Caj P....

 

Nä, lite bättre än så ska jag nog orka :)

 

Grillspett på g, på en ö utanför Stockholm. (på en klipphäl som inte kan börja brinna)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grillspett på g, på en ö utanför Stockholm. (på en klipphäl som inte kan börja brinna)

Det är förvisso inte brandrisken som är orsaken till att man inte ska grilla på klipphällar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förvisso inte brandrisken som är orsaken till att man inte ska grilla på klipphällar.

Grillar givetvis inte direkt på en häll. Ser till att det finns utrymme mellan heta kolen och berget. Vill inte skada naturen, finns ju annars risk att spräcka berget samt döda de lavar som växt till sig på 100 år eller liknande.

 

Oroa er inte, jag vet och jag bryr mig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

Oroa er inte, jag vet och jag bryr mig.

 

Det där uttalandet bäddar ju för poäng. Hejja =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar - grillarna fungerade kan sägas, tre grillar för grillspett till åtta var kanske en grill för lite men det gick även om glöden falnade lite innan vi var helt klara.

 

Inga spår på berget efter oss (och ska läggas till - vi var inte de enda snedseglarna som sket i eldningsförbudet)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...