Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förhöjd mån. avgift?


TicoRoman

Rekommendera Poster

I samband med mobiltelefonabonnemang:

Vad betyder förhöjd månadsavgift?

 

Spanar in några nallar, men har inte stött på detta begrepp tidigare. Gäller Tele2s abonnemang.

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Förhöjd månadsavgift får du om du med ditt abbonnemang får telefonen gratis, eller till reducerat pris. Se det som en variant av avbetalningsplan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Det låter dock lite skumt, om jag har räknat rätt (?).

 

Se först bifogad bild.

 

- Telefonen utan abonnemang kostar alltså 4190 SEK?

 

 

Enligt första abonnemangsformen (Comviq Kompis18 mån.) kostar det mig alltså:

 

- Grundpris: 1890

- Anslutningsavgift: 249

- Månadsavgift: 49 * 18 = 882

- Förhöjd mån.avgift: 100 * 18 = 1800

 

1890 + 1800 = 3690

 

Alltså får jag en ynka rabatt på 4190 - 3690 = 500 kronor? Kan det stämma?

 

Hellre köper jag då (om jag nu skulle bestämma mig för att byta telefon) mobilen kontant, utan några invecklade och "svaga" avbetalningsplaner...

 

Själva abonnemangsformen ger inget mervärde, eftersom den kan fås ändå utan extra kostnad.

 

Eller det kanske går att ringa upp pengarna (49 + 100)? Då blir det en helt annan femma... s

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[bild bifogad 2006-07-16 20:30:35 av TicoRoman]

[inlägget ändrat 2006-07-16 20:31:10 av TicoRoman]

[inlägget ändrat 2006-07-16 20:32:31 av TicoRoman]

848901_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Månadsavgift 149:- *18 mån +249+1890 => 4821:- innebär att du går back 631:- på avbetalningen.

De 100 kronorna är avbetalningen på mobilen och går inte att ringa för. De 49 betalar du för oavset om du ringer upp dem eller inte.

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[inlägget ändrat 2006-07-16 20:40:50 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord: Ett ganska värdelöst erbjudande*.

 

 

(* kanske OK för de som inte vill betala hela telefonen direkt. För mig kvittar det nog, eftersom det inte kommer att kosta mindre bara för att man drygar ut det på 18 månader...)

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske OK för de som inte vill betala hela telefonen direkt.

 

Det är ju egentligen ett "lån" eller regerätt avbetalning om man nu vill kalla det så och i slutänden har man ju betalat mycket mer än vad det kostar vid kontant betalning.

 

Det är ju samma sak som att köpa en dator/tvättmaskin/bil/hus whatever på avbetalning. Du har oftast betalat prylarna flera gånger om i ränta när avbetalningstiden är ute.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Datamillas uträkning får man dessutom lägga till en faktureringsavgift (på 24,- Kr/mån) (Kan man dock oftast slippa med autogiro).

Dessutom tror jag att telefonen är spärrad för andra nät. Vill du ”låsa upp” telefonen efter abonnemangstiden kostar detta ca 350,- Kr extra.

 

Numera verkar det faktiskt alltid(?) bli dyrare att köpa en telefon med ett abonnemang knutet till sig. Att det numera även går att tanka upp ett kontankort direkt från telefonen gör att det det blir allt mindre meningsfullt med ett fast abonnemang. Ringer man mycket med mobiltelefonen så kan det i och för sig vara mer praktiskt med ett fakturaabonnemang.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...