Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

databasproblem


Carl Larsson

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har ett problem som jag hoppas nån av er här skulle kunna hjälpa mig med.

 

Jag har lagt upp ett personregister i en databas. Websidan listar upp alla personer som finns däri och genom att klicka på varje person ska man kunna läsa mer om personen i fråga. "Frågan" skickas enligt 'a href="sida.asp?klass=person" '. Nästa sida ska sen presentera lite info om den person man klickat på. Sidan tar emot infon och sparar den i en variabel enligt 'personen = Request.QueryString("klass")'. I variabeln "personen" borde ju nu infon om vilken person jag vill veta mer om ligga(?).

 

Därefter ska databasen öppnas igen och hämta info om den här personen. Problemet jag har är hur jag ska använda variabeln "personen" som hämtar precis det jag vill ha i databasen. Jag skulle vilja att det såg ut ungefär så här, men det funkar inte: 'Set VisaInfo = Connect.Execute("SELECT * FROM databas WHERE namn = personen ")'. Felmeddelandet säger: "För få parametrar angavs. 1 förväntades". (namn är en post i databasen)

 

Någon som vill hjälpa?

 

Mvh

Hawkai, hawkai@softhome.net

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare

 

Det du försöker göra är att söka efter en post med namnet personen och inte efter det som variabeln innehåller.

 

Prova istället följande:

 

Dim sSql

 

sSql = "SELECT * FROM databas WHERE namn = '" & personen & "'"

 

Set VisaInfo = Connect.Execute( sSql )

 

Resten av koden

 

PS Du kommer väl ihåg att stänga alla kopplingar med:

 

VisaInfo.Close

Set VisaInfo = Nothing

 

DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag ser att du fått svar på ditt problem men jag vill i alla fall komma med ett litet tips:

Använd aldrig Select * from

Använd alltid Select column1, column2 osv. from ...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...