Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ZA free - igen. Zpy.dll saknas?


mrcreosote

Rekommendera Poster

Jag skulle uppdatera Zone alarm free, men efter uppdateringen ville inte programmet komma igång ordentligt. Jag av- och ominstallerade, men då kom ett meddelade upp att zpy.dll saknades.

 

Vad göra? Fler som råkat ut för detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft jätteproblem med detta! Jag har kollat på zonelabs forum och testat olika grejor som sades hjälpa mot detta, men inget funkar.

i felmeddelnadet står också att jag inte har adminbehörighet !! Det har jag! Jag har som sagt kolat lite på nätet och fler verkar ha drabbats nu de senaste dagarna.

 

Fan, Sygate köps upp och läggs ner, Kerio uppdateras inte längre, Net veda är för krånglig, och nu ska hederliga gamla ZA free börja jävlas också ??

 

Jag fick till slut köra systemåterställning på datorn för att få en fungerande igen.

 

Snälla hjälp! jag vill ha en brandvägg!!!!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Du tycks inte vara ensam om problemet. Jag googlade och fick fullträff på ZA:s forum. Här är en lösning som en person provat och fick det till att fungera:

 

Källa: http://tinyurl.com/jqcpv

 

I had uninstalled ZA which removed True Vector and I was still getting that ZPY.DLL and log in to True Vector error. After following the instructions from the URL posted in this thread, I deleted the Zone Alarm directories in Program Files and System32 and deleted several leftover miscelaneous ZA files and downloads. This allowed the installation to work, but unfortunately, the application still didn't work. The True Vector service was failing when it was started. After looking at the dependencies of VSMON.EXE and comparing their current versions to a recent backup, I found that the VSINIT.DLL and VSUTIL.DLL that were installed with 6.1.744 were older than the ones in my backup. Finally, I restored the Zone Alarm directories and 2 DLL's from the backup and everything works fine now.

 

En annan bra sida som det också tipsades om var den här:

http://tinyurl.com/28mdc

...för övrigt sidan som skribenten i mitt citat ovan hämtade hjälp ifrån.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker allt det där verkar krångligt? jag förstår inte riktigt hur man ska göra allt, och vad är tex " the dependencies of VSMON.EXE" ?

 

jag körde som sagt systemåterställning och hopade tillbaka i tiden en dag, men nu verkar det inte funka i alla fall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
mrcreosote skrev:

jag tycker allt det där verkar krångligt? jag förstår inte riktigt hur man ska göra allt, och vad är tex " the dependencies of VSMON.EXE" ?

 

"Beroendet av..."

 

Visst verkar det krångligt, men med lite tålamod bör du säkert få rätt på det.

 

jag körde som sagt systemåterställning och hopade tillbaka i tiden en dag, men nu verkar det inte funka i alla fall...

 

Verkar skumt!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har inte kört programmet du testat, men jag skulle avinstallera ZA. Sedan skulle jag gå in i Utforskaren och kontrollera att ZoneAlarmmappen inte finns kvar under Program. Finns den kvar efter avinstallation, så skulle jag radera den här manuellt.

 

Kör gärna något registerstädningsprogram också, så att där inte finns kvar gamla nycklar i registret.

 

Sedan skulle jag prova att installera om ZA igen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort exakt det där du skriver, men förgäves! :-(

 

avinstallerat, tagit bort ala rester av mappar för hand, kört AMUSt reg cleaner, rebootat, provat en nu ominstallation, men det går lik förbenat inte.

 

Nu säger den inget om zpy.dll, utan mer att jag inte har admin behörighet, att den inte hittar den och den mappen, osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det blivit än värre.

 

Jag kan varken av- eller ominstallera Za free. Programmet har helt ballat ur. Rutan om vsmon.exe och zpy.dll poppar upp hela tiden, och dessutom hänger sig internet hela tiden så jag måste starta om datorn!

 

På zonelabs forum verkar det som om många är drabbade. Men ingen lösning verkar finnas?

 

Hjälp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, en tråd och en länk till de diskussioner du hittat i ämnet skulle vara trevligt.

 

Har stängt din tråd i kanalen Webbläsare.

 

(är själv nu glad över att ZA misslyckades hämta uppdateringen för några dagar sedan)

 

 

Edit: Har du Windows Systemövervakning aktiverat? testa att backa till innan du installerade uppdateringen av ZA.

 

/T

Moderator Webbläsare

 

[inlägget ändrat 2006-06-26 09:30:39 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Windows Systemövervakning aktiverat?

Ska kanske vara Systemåterställning, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kanske vara Systemåterställning, eller?

kan vara så....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Monshi skrev:

(är själv nu glad över att ZA misslyckades hämta uppdateringen för några dagar sedan)

 

Bugg eller vad, men jag har problem nu med att få ZoneAlarm att autostarta och lägga sig nere vid klockan. Installerat om ZA två gånger utan att få ZA att autostarta.

 

Tröttnade och slängde ut ZA och kör SygateFirewall 5.6, så får jag se hur det går.

 

 

...tänkte samla problemen i en tråd istället för att starta en egen. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, jag har kört systemåterställning, en bra bit tillbaka, men tyvärr!

 

har även tryckt f8 under omstart och valt " senaste fungerande konfiguration " men icke !!

 

tråd på zonelabs forum där dettta problem avhandlas: http://forum.zonelabs.org/zonelabs/board/message?board.id=inst&message.id=51227

 

och http://forum.zonelabs.org/zonelabs/board/message?board.id=gen&message.id=34698

 

( det finns massor av andra trådar om det också !)

 

[bild bifogad 2006-06-26 10:39:06 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På något sätt lyckades jag till slut avsinstallera ZA och installera en äldre, fungerande version.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Synd att jag inte såg den här tråden innan jag tog uppdateringen från Zonelabs.

 

Jag fick förstås samma problem, men efter några försök så installerade jag också en äldre version som fungerar utan problem.

 

Tråkigast av allt tycker jag är att Zonelabs inte verkar förstå problemet, och ge ut en ny version, utan bara kommer med trix och fix i forumet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt halva natten o försökte att fixa detta problem som jag ser att även andra haft. Resultatet har tyvärr varit dåligt, fan vad frustrerande det är.

 

Var har ni hittat äldre versioner av ZA?

På jobbet har jag en äldre version av ZA. Kan man bränna av den o installera det på datorn hemma, eller måste man göra det från nätet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
På jobbet har jag en äldre version av ZA. Kan man bränna av den o installera det på datorn hemma, eller måste man göra det från nätet?

 

Du kan göra vilket du vill.

 

Jag brukar bränna ned på CD och spara i fall systemet skulle krascha eller något annat händer. Du lär ändå bli påmind när det är dags att uppdatera ZA.

 

Det går att stänga av uppdateringsfunktionen, men ZA anser att det är en säkerhetsrisk.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Läs inlägget av "Joxarn".Version 6.1.744 fungerar.V.65.772.000 orsakar de här problemen.Kasta den versionen i papperskorgen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, hjälp en novis.

 

Kan någon beskriva tydligt steg för steg hur man ska göra?

Jag har också lyckats installera fel version. Jag har avinstallerat på traditionellt sätt och försökt installera den äldre versionen, men jag får samma felmeddelande om zpy.dll.

Jag har inte gjort något annat, t.ex. något med systemåterställning eller städning av register (Hur gör man?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag tröttnade och insallerade hellre Sygate Firewall 5.6:

http://www.tucows.com/preview/213160

 

...fick dock inte upp samma typ av fel, men ZA vägrade att autostarta.

SF 5.6 fungerar fortfarande utan problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!titta på inlägget "Joxarn".Efter de åtgärdrena fungerade det.Hör av Dej om det funkade.

 

[inlägget ändrat 2006-07-07 10:17:15 av joxarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

tyvärr fungerade det inte. Jag fick visserligen inget felmeddelande om Zpy.dll längre, men installationen avbröts och ville skicka iväg en felrapport.

Så då installerade jag Sygate Firewall istället.

Jag vill tacka för all hjälp. Det är fantastiskt vad man får svar snabbt på detta sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...