Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går inte att ändra volymen med digital utsignal


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett moderkort Asus P4C800E Deluxe med integrerat ljudkort och S/PDIF-out optisk utgång på ett tilläggskort. Jag har också ett Zoltrix Nightgale 6 pro med digital optisk utgång. Bägge fungerar bra och jag har inte funderat så mycket kring hur det är kopplat och egentligen fungerar.

 

Men nu är det en fundamental sak som inte fungerar, efter det att jag ominstallerat hela datorn, inte på någon av de två olika digitala ljudutgångarna;

När man vill ändra volymen via tangentbordet eller fjärren till datorn så ändras "Master Volume", men allt ljud som skickas ut digitalt verkar inte bry sig om denna alls, det enda ljudvolymreglaget de verkar följa är "Wave". Men både tangentbordet och fjärrkontrollen till datorn ändrar ju bara master volymen, således fungerar det inte alls!

 

Jag vete sjutton hur det fungerade innan, det bara fungerade...

 

PS. Det verkar inte heller gå att omprogrammera varken tangentbordet eller fjärren, som f ö är "Logitech® Cordless Desktop® S 510 Media Remote". DS.

 

Tack för tips!

 

/Johan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Johannes Löfstrand

Har precis samma problem... Jag kan inte ändra på volymen. men kan muta i volymkontrollen på S/pdif. Jag har en AC'97 intrigerat i mitt moderkort.

 

Fast jag får den inte att fungera till min Andersson R1 receiver. Den verkar bara inte hitta något ljud... har försökt med ganska många olika grejer men inget har löst problemet så det blir väl att köpa nytt ljudkort snart

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...