Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer Aspire 9503EWSMi - svag grafik?


erty2

Rekommendera Poster

Hej!

 

Går och funderar på att köpa en bärbar dator. Har kollat på lite olika i prisklassen runt 9-10,000. Jag prioriterar RAM och hd framför processorkraft. Har en stationär 1,33GHz/256mb som jag tycker räcker rent prestandamässigt. Vill gärna ha en laptop med många anslutningsmöjligheter, tex firewire, tv-ut, minneskortsläsare osv. Kollade runt lite grann och hittade en Acer Aspire 9503EWSMi som hade allt detta och lite till. Var inne i en butik och hörde mig för lite om den. De rekommenderade en Asus som hade motsvarande egenskaper men med mindre hårddisk, mest pga grafiken. Aspiren har en Intel Celeron M 370 CPU på 1.5 GHz på ett Mobile Intel 915GM Express-chipset. Här är video-specarna direkt saxade från en webshop:

Grafikprocessor/tillverkare: Intel GMA 900

Max tilldelad RAM-storlek: 128 MB

Max upplösning (extern): 2048 x 1536

Videominne: Dynamic Video Memory Technology 3.0

 

Enligt killen i butiken skulle inte denna processor klara ens DirectX 9... Har kollat lite specifikationer på just grafikprocessorn och vad jag kan se på info-sidor ska den klarar direct x 9. Jag spelar aldrig spel och avser inte att göra det på denna burk heller. Vill egentligen bara kunna använda vanliga windows-program, gärna för videoredigering och dvd-uppspelning.

 

Först frågan är alltså: Klarar Aspiren DirectX 9?

 

Den andra datorn som han rekommenderade hade ungefär samma specar förutom en mindre skärm, mindre hårddisk och annan cpu samt grafikdel. Detta är en Asus A6VM med Pentium M 735A 1,7GHz. Grafikkortet är ett Geforce Go 7300. Som standard har denna burk 512mb minne men de hade nåt erbjudande att uppgradera billigt till 1024.

 

Fråga nummer två osv är alltså: Hur mycket bättre är Asusen än Acern? Kommer jag att märka någon skillnad i vardagligt bruk? Vilken rekommenderas? Finns det kända fördelar/nackdelar med någon av modellerna?

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...