Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

8polig modularkontakt.


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hur fungerar egentligen en 8polig modularkontakt?

 

Grejen är att jag just har flyttat. Tänkte att jag skulle skaffa telia bredband då det inte fanns möjligheter att ha kvar mitt gamla comheminternet, I min nya bostad så finns inte det vanliga telefonjacket, bara en modularkontakt som enligt fastighetsskötaren är 8polig. Nu har jag fått bredbandet och jag hittade inte uttag nr 1 även fast jag gjorde som manualen berättade. Hur jag än kopplade fick jag ton med telefonen i alla uttag. Efter så kopplade in modemet (via en modularomkoplare) och anslöt till internet och sen körde jag tptest på alla uttag. Resultatet blev att jag fick 5 mbit av 8 möjliga på tre av uttagen och 7 på det fjärde. Har jag hittat första uttaget?

 

Tack på förhand

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag hittat första uttaget?

 

Om du bryter internetuppkopplingen när du svarar i telefonen eller ringer ut så nej annars ja.

 

Man sätter splittern i första uttaget för att inte "bryta" uppkopplingen och att få bra signal. Ibland får du sämre uppkoppling ju längre ifrån ditt huvudjack du kommer. Det är att rekommendera att ha så kort telefonkabel mellan modemet och huvudjacket som möjligt av just den anledningen. Bättre att ha lång ethernetkabel i så fall.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela låter kontstigt. En modular för telefoni har 4 poler (RJ11) låter mer som det är ett ISDN Busnät (eller datanät).

 

Principen för ett ISDN-bussnät är att alla uttagen ligger parallellkopplade (efter varandra) och att det sista uttaget termineras med 100 ohm.

 

Mellan utttagen används 4-pars partvinnad kabel vilket ju verkar stämma med din "8-poliga modularkontakt" (stämmer med nätverk oxså). Det finns inget som hindrar att man ansluter en RJ11 (telefonkontakt) i en RJ45 (sådan kontakt som du har till nätverk) och då använder de fyra mittersta ledningarna / blecken.

 

Men var sig RJ11 eller RJ45 har i sig någon "brytfunktion" (det är det den lilla "plastplutten" i en vanlig telefonkontakt och den vanliga telefoniväggkontakten som fixar). Så att du får sinal överalla kontakter är inte att förvånas över.

 

Hur du skall gå tillväga för att reda ut sittuationen är jag lite mer osäker till. Om du har tänkt att köra vanlig telefoni (+ ADSL) så skulle jag råda dit till att byta ut dina RJ45 uttag till "vanliga". Men lite allmän händighet och en multimeter så är det lätt fixat. Om man avsaknar någon av dessa två komponenter så skulle jag nog rekomendera en fackman för jobbet.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Datamilla och NWM, tack så mycket för hjälpen. Ska fråga min fastighetsskötare om han kan fixa kontakterna. till de nya.

 

Tack

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...