Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Framtidslagring av bilder


niels henrichsen

Rekommendera Poster

niels henrichsen

Jag har lagt ner ett stort arbete på att skanna in 'familjealbumen'; svart-vita & färgnegativ/positiv, diabilder och har sparat dem dels på CD-skivor och dels på extern HD. Jag, som många andra, dokumenterar dagen digitalt; tro inte att den där 'printen' vi gör är lika fräsch och sebar, som farfars svartvita är efter 100 år. Å nej!

Jag vill lämna 'bildskatten' vidare till övriga nära i släkten. Väl lagrad bör en HD hålla länge, men är väl knappast användbar om 5 - 10 år. Det är väl kanske inte dagens DVD/CD-skivor heller, men bör väl vara enklare att i framtiden efterhand kopiera över till nyare medier.

 

KODAK CD & DVD-R DATA GOLD är det senaste lagringsmediat med utlovad hållbarhetstid kring 300 år (hur xxx man nu vet det);. DVD varianten finns att köpa från Dustin för 30 kronor.

 

Vad skall vi tro om dessa superskivor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag litar på för närvarande är att ha flera kopior av bilderna samt att bränna om skivor och/eller migrera till nästa generations media. Tills för 1 år sedan brände jag på cd, nu har jag gått över till dvd vilket innebar att bilderna hamnade på nya kopior.

 

Förhoppningsvis dyker det upp ett mer beständigt media så småningom som passar för långtidslagring.

 

Att ett media håller lång tid räcker ju inte, man måste ju dessutom ha en apparat som kan läsa skivorna (eller vad det nu är). När jag började högskolan 1990 sparade jag en del saker på stora rullband. Vem vet, kanske banden fortfarande skulle ha fungerat men var hittar man en sådan bandstation idag? Ingen aning, de kanske inte ens finns att få tag på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tyvärr finns det inget media idag som uppfyller de kraven. Det vettigaste jag kan komma på är att man med jämna mellanrum måste överföra från det "gamla" mediat till ett nyare.

 

Jag själv lägger allt på en extra hårddisk som befinner sig i bankvalv förutom den tiden jag uppdaterar den. När jag sen anser att det finns ett bättre media och/eller min hårddisk är out-of-date, då kopierar jag datan till annat media.

 

För inte alls länge sedan, använde jag 3.5" disketter och dessutom på ett helt annat system som jag har problem att läsa idag. Det lär inte bli lättare i framtiden....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...