Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DHCP requests i routern


Rosmarin

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Vi har för en månad sedan bytt Internetleverantör hemma och förutom en sak är vi rätt nöjda. Var 10:e minut körs en DHCP request, och oftast lyckas denna, men ibland tar det så lång tid att jag tappar uppkopplingen mot det jag gör just då. Sitter och jobbar hemifrån så det är lite jobbigt när man ibland tappar information när detta händer, och det sker några gånger om dagen.

 

Det påverkar ju även andra saker, som när jag spelar online-spel, även om jag förmodligen inte blivit lika upprörd om det bara var det som påverkades...

 

Har mailat och frågat min ISP, men fick typ ett Goddag yxskaft i svar.

 

Nu tänkte jag att jag kunde be om att få lite hjälp här för att ha mer på fötterna i min nästa kontakt med dem.

 

Det enda som bytts hos oss är ADSL-modemet, medan router och sånt är exakt samma som tidigare.

 

Min första fråga: Vad är egentligen en DHCP request, och vad kan leda till en sådan?

Min andra fråga: Kan det vara något hemma hos oss som orsakar detta även om vi aldrig märkt av det tidigare?

 

Vår router är en D-Link DI624 om det kan spela roll.

 

Tacksam för lite hjälp med detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var 10:e minut körs en DHCP request

Är det datorn som gör en request mot routern eller är det routern som gör en request mot ISPn?

Eller är det så att det i modemet sitter en DHCP-server också mot routern? Det kan man kolla genom att se efter om routerns IP-adress mot internet (WAN-porten) börjar med 192.168 eller inte?

 

Vad är egentligen en DHCP request, och vad kan leda till en sådan?

När man har dynamisk IP-adress så skickar den utrustning som behöver en IP-adress (klienten) en förfrågan (request) till en DHCP-server och får tillbaks en IP-adress med en viss lånetid. När hälften av lånetiden har gått så skickar klienten en ny förfrågan om IP-adress och så vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fråga 1: En DHCP REQUEST är en förfrågan till DHCP-servern om att få behålla den ip adressen man har.

 

När du t.ex. startar din dator gör du en förfrågan om att få en ip

 

DISCOVER (Du skickar en förfrågan om att få en ip)

OFFER (Din ISP erbjuder dig en)

REQUEST (Du skickar en förfrågan om att få ip-adressen som du erbjuds)

ACK (Din router/NIC har tagit emot ip-adressen)

 

Detta gör din router eller ditt nätverkskort endast en gång eller om man reparerar ansl på datorn, förnyar ip i routern eller liknande.

 

När den väl har gjort en DISC, OFF, REQ, ACK fortsätter den att förfråga servern var 10:e minut. Men då är det endast REQUEST och ACK.

 

Om förfrågningarna inte kommer med hyfsat jämt interval kan man tappa uppkopplingen (beroende på lease-tiden som din ISP har).

 

 

 

Fråga 2: Troligtvis är det din router som inte fungerar som den ska.

 

Min tips är att uppgradera routern till dom senaste drivrutinerna.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det datorn som gör en request mot routern eller är det routern som gör en request mot ISPn?

 

Bra fråga... Men eftersom vi inte haft detta beteende tidigare utgår jag ifrån att det är routern som gör det mot ISP'n.

Det är ju i routerns logg jag

 

Eller är det så att det i modemet sitter en DHCP-server också mot routern? Det kan man kolla genom att se efter om routerns IP-adress mot internet (WAN-porten) börjar med 192.168 eller inte?

 

Ytterligare mycket bra fråga.. :)

 

Endast LAN-adressen är 192.168... Inte WAN.

 

 

Och tack för svaret vad en DHCP request verkligen är, jag hade ju ett svagt hum om att det var så, men nu förstår jag ännu bättre.

 

Så rent teoretiskt skulle det kunna vara så att vi får en IP-adress med endast 20 minuters lånetid?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för svaret.

 

Så det är alltså helt normalt att det görs requests var 10:e minut då?

Det var som sjutton... :)

 

Men de gånger jag tappar uppkopplingen verkar det överensstämma med när de här requesten görs. Men som du säger, det skadar väl inte att se över drivrutinerna på routern och se om det hjälper.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är alltså helt normalt att det görs requests var 10:e minut då?

Det var som sjutton... :)

 

Japp... Den ska göra en REQUEST / ACK var 10:e minut om allt funkar som det ska. Kan ibland skilja på någon minut. Speciellt om det är en billigare variant på routern (som D-link).

 

Varje gång du förfrågar (skickar en REQUEST) återställer du leacetiden (tiden du får låna ip-adressen).

Eftersom leacetiden ofta är 20 min måste din router förfråga innan denna tiden är slut. Om den inte gör det kommer du få ett avbrott och routern måste förfråga efter en ny ip (DISC, OFF, REQ, ACK).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ska göra en REQUEST / ACK var 10:e minut om allt funkar som det ska.

Varje gång du förfrågar (skickar en REQUEST) återställer du leacetiden (tiden du får låna ip-adressen).

I min router står det så här just nu:

Lease Obtained 2 hrs, 13 minutes

Lease Expires 1 hrs, 11 minutes

Så den får ju absolut inte en ny lånetid var 10:de minut.

Någon förklaring till det Re-JeeP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som komplettering nu när det går några fler minuter så kan jag tala om när "Lease Expires" kom ner till 1 hrs, 6 minutes (halva lånetiden) så ökade "Lease Expires" till 2 hrs, 13 minutes.

 

Halva lånetiden står det på den här sidan också:

http://www.comptechdoc.org/os/windows/wintcp/wtcpdhcp.html

 

Om det inte hjälper med att uppdatera routern, Rosmarin, så kontakta din ISP och säg att det ser ut som att DHCP-servern är dålig på att förnya lånet av IP-adressen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så rent teoretiskt skulle det kunna vara så att vi får en IP-adress med endast 20 minuters lånetid?

Ja

 

Det är ju i routerns logg jag

Då är det routern mot internet det gäller.

 

Endast LAN-adressen är 192.168... Inte WAN.

Då gör routern en request mot ISP:ns DHCP-server.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så den får ju absolut inte en ny lånetid var 10:de minut.

Någon förklaring till det Re-JeeP?

 

Helt rätt!

 

Men varje gång den REQUESTAR ska den få en ny leacetid.

 

Sen är det inte alltid så att leacetiden är 20 min.

 

En förfrågning ska ske efter halva leacetiden.

 

Din leacetid ser lite väl lång ut! Vad har du för ISP?

 

 

Om det inte hjälper med att uppdatera routern, Rosmarin, så kontakta din ISP och säg att det ser ut som att DHCP-servern är dålig på att förnya lånet av IP-adressen.

 

Skulle vilja se DHCP loggen innan...

 

Även värt att testa utan routern innan du ringder till dom.

Min erfaranhet är att nätverkskort förhandlar bättre än routrar.

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-14 11:21:44 av Re-JeeP]

[inlägget ändrat 2006-06-14 11:25:10 av Re-JeeP]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ytterligare inlägg, jag ska göra lite tester och se vad som händer, dock får detta vänta till ikväll när sambon kommer hem. :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...