Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skydd från statiskt elektricitet


simme_90

Rekommendera Poster

När man monterar nya saker i dator ska man ju gärna ha ett skydd mot statisk elektricitet. Man kan ju köpa ett för 150 :-

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303162

 

Men borde man inte likagärna ta en koppartråd, linda så den har kontakt med huden och sedan ansluta till jord (tex piggen i ett jordat vägguttag)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Men borde man inte likagärna ta en koppartråd, linda så den har kontakt med huden och sedan ansluta till jord (tex piggen i ett jordat vägguttag)?

 

Låter lite farligt, tycker jag. Särskilt om man blir lite svettig om händerna och börja pilla i ett eluttag.

 

I nödfall brukar jag ladda av mig genom att ta utanpå chassit och i ett element. Om det nu är så att jag sitter hos en polare och han behöver akut hjälp med datorns innanmäte. :-) Då det blir några oplanerade operationer i datorn.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du göra ett antistatband själv med en koppartråd, gärna då med en mjuk mångtrådig ledning så du har god kontakt.

 

Men du bör nog inte koppla den till jord via något eluttag eller element, du bör koppla den till datorschassiet för det är den potentialen du skall utjämna dig till.

 

Ibland har man inte rätt potential i jordledningen beroende på snedbelastningar och dåliga ledningar speciellt i äldre fastigheter där du kan ha spänningar mellan t.ex. en radiator och jordstiftet på uttaget.

 

Vill du ändå koppla så, så se då till att även datorns elanslutning sitter i samma jordade uttag med huvudströmbrytaren avslagen så att datorn och du har samma potential.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag ansluter mig till chassit som ju inte är jordat när man tar ut elanslutningen komme jag inte att bli av med min laddning. Det överskott på elektroner jag eventuellt har försvinner ju inte för att jag tar i ett ojordat chassi, det finns fortfarande risk för en urladdning = trasiga datordelar.

 

Om jag däremot kopplar min koppartråd till jorden på vägguttaget så blir jag jordad, tar jag sedan även på chassit (oundvikligt om man monterar delar) så blir ju även det jordat = ingen risk för elektrisk urladdning, eller har jag fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Här är lite tips på att skydda datorkomponenter från statisk elektricitet:

http://snipurl.com/roh9

 

1. Turn the computer off. Unplug the power cord from the back of the computer so that it doesn't accidentally start.

 

2. Touch the metal case of the power supply or the metal lining of the computer chassis. This will drain the static charge from your body and help keep the modules or PCI cards from being electrically damaged. Keep body movement to a minimum as you handle any hardware component.

 

3. Ideally, to completely protect the system from damage by ESD, it should be opened on an ESD Safe Workbench and the technician should wear an ESD safe smock with grounding wrist and foot straps.

 

4. Keep DIMMs in an antistatic bag while transporting, especially when crossing carpet. Antistatic wrist straps with clip-on ends are commercially available.

 

Lite av det jag var inne på. Faktum är att du ska undvika gå i strumpsock på heltäckningsmattor och ha bomullskläder. Helst ska du gå barfota och använda diskbänken för att vara absolut "ren" från urladdningar.

 

Jag brukar fästa antistatarmbandets krokodilklämma i chassits ena sida, som jag har bredvid mig när jag mekar.

 

EDIT:

 

Hittade en sida till som behandlar ämnet:

http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid,82184,00.asp

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-06-12 19:58:32 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag ansluter mig till chassit som ju inte är jordat när man tar ut elanslutningen komme jag inte att bli av med min laddning.

 

Så länge du har samma potensial som schassiet skall det inte vara några problem, men som sagt bäst är att ha en antistatmatta kopplad till en riktig jordpunkt och sedan koppla dig till schassiet.

 

Som jag skrev tidigare så kan du om du kopplar dig till fastighetens jord och du har något fel i fastigheten faktiskt leda in ström i burken istället eller att du kommer åt en riktig jordpunkt och leder strömmen genom dig istället.

 

Du kan på kul ta en voltmeter och mäta spänningen från jord på ditt uttag till ett element (om det är ett vattenburet system) och se om du har någon potentialskillnad (ingen vidare vetenskaplig metod kanske).

 

Vid 4-ledar system så är jord och nolla samma potential i gruppcentralen och vid snedbelastning kan man få ström att flyta även i jordledaren och du kan ha stor potentialskillnad mellan t.ex vattenledning och gruppcentralens jord.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker rätt simme_90, chassit måste vara jordat för att bli av med den statiska elektriciteten. Men om du läser Tunnas inlägg en gång till (sista raderna) ser du att det står att nätkabeln ska vara ansluten (i ett jordat uttag) för att chassit ska vara jordat. (Dock skall, för säkerhets skull, strömknappen baktill vara avstängd!!)

 

Att använda ett element eller en diskbänk som jordpunkt är ingen optimal lösning om man vill ha bra jord. Då är det mycket bättre att använda jorden i ett jordat uttag. (Vilket man förövrigt gör när man jordar datorn med nätkabeln.)

 

 

Anledningen till att man använder ett antistatarmband är att man alltid har bra kontakt. Här kan du köpa ett armband billigare: http://www.webhallen.com/prod.php?id=54289 , http://www.webhallen.com/prod.php?id=43044 . (+39,- Kr i frakt.)

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-12 20:15:46 av MC-1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan på kul ta en voltmeter och mäta spänningen från jord på ditt uttag till ett element (om det är ett vattenburet system) och se om du har någon potentialskillnad (ingen vidare vetenskaplig metod kanske)

 

Det är iofs ingenting man dör av, det brukar handla om rätt låga strömmar (här hemma har jag faktiskt uppemot 100 volt mellan element och jord).

Men det killar lite otäckt, däremot kan jag tänka mig att det räcker för att slå ut datorkomponenter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så...se om jag fattat det nu :P

 

För att vara säker ska både datorchassit och jag vara kopplade till samma jord. Vi får då samma potensial och dessutom försvinner eventuella överflödiga elektroner bort och minskar risken för urladdning.

 

Detta blir ju falet om jag har sladden till datorn inkopplad men strömbrytaren av. Då är datron jordad, sen jordar jag mig till samma jord = säkert.

 

Detta borde väl innebära att jag likagärna kan koppla en koppartråd till chassit istället för sladden. Koppartråden kopplar jag sedan till samma jord som jag är ansluten till (har inte en så lång elsladd så den räcker när jag flyttar upp datorn på bordet jag använder).

 

[inlägget ändrat 2006-06-12 22:33:22 av simme_90]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt uppfattat.

(Själv drar jag alltid ut nätkabeln och använder en antistatmatta med armband.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta borde väl innebära att jag likagärna kan koppla en koppartråd till chassit istället för sladden. Koppartråden kopplar jag sedan till samma jord som jag är ansluten till (har inte en så lång elsladd så den räcker när jag flyttar upp datorn på bordet jag använder).

 

Njäää!!! skall jag vara riktigt petig så handlar ESD-skydd om att utjämna ev. statisk laddning mellan olika komponenter mjukt.

 

En ren koppartråd laddar ur spänningskillnaden hårt och snabbt.. så det ger inget extra skydd.. (ESD-skydd har ett inbyggt motstånd som medger den långsamma urladdningen)

 

Det vanligaste missförståndet om ESD är att man inbillar sig att det handlar om URladdning när det i själva fallet handlar om att utjämna skillnaderna i laddning mjukt mellan komponenterna..

(Det är den hastiga urladdningen som skadar!)

 

Dessutom är det direkt livsfarligt att linda en koppartråd runt handleden & koppla den till "jordledare", helt enkelt för att jorden skall leda bort ström från trasiga apparater... Om en annan apparat kopplad till samma "jordledare" går sönder/kopplas in när man har koppartråden kring handleden så kan det gå illa (man kan då få 230v igenom kroppen)

 

Så sådana "tips" avråder jag å det bestämmdaste ifrån att man ger till andra!

 

så... nu har jag iallafall fått det sagt!

 

:0)

 

Titta istället på ett billigt engångsarmband:

 

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=550106 (49Kr)

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=43044 (29Kr)

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...enkelt utryckt ska man väl se till att ha samma potential som datorn. Dvs "jordar" man sig mot datornschassi så utjämnas nivåerna mellan mig och datorn. Husets jordplan, dvs det som finns i elkontakterna, har väl inget med jordplanet som datorn befinner sig på såtillvida inte datorn har kontakt med det jordplanet (vilket den inte borde när du mekar med datorn).

 

Så en koppartråd, ståltråd, eller annat ledande material mellan mig och datorns chassi borde fungera egalt.

 

 

Olika jordplan - ta tag i ett element och ta tag i skärmen på din TV-antenn och känn skillnaden i jordplan... (fungerar inte i alla hus men en del, skillnaden i potential kan vara för låg för att du ska känna den men nästan alltid klart mätbar)

 

 

Men min namne Thomas - vad spelar det för roll om jag har en koppartråd till chassit eller en enhet med högre resistans? Anslutningen till chassit "tål" ju urladdningen, det är kretsarna man vill skydda? Eller är det just vid första kontakten (efter jag släpat fötterna över heltäckningsmattan) som ett riktigt ESD-armband skyddar mot bättre än en koppartråd?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-06-13 10:02:16 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så en koppartråd, ståltråd, eller annat ledande material mellan mig och datorns chassi borde fungera egalt.

Det fungerar för att utjämna laddningspotentialen... ja...

Men samtidigt blir urladdningen lika snabb (hård) som om du inte hade någon "utjämnare" alls.

 

Det är den snabba urladdningen som skadar elektroniken...

Oavsätt om det sker via ren koppartråd eller på annat sätt..

 

vad spelar det för roll om jag har en koppartråd till chassit eller en enhet med högre resistans? Anslutningen till chassit "tål" ju urladdningen, det är kretsarna man vill skydda?

 

Ja! CHASSIT tål urladdningen...

Men inte ditt minne eller ditt grafikkort etc.

 

Vill du skydda dessa (eller andra komponenter) så bra som möjligt så skall du låta skillnaden i laddning mellan de olika delarna utjämnas långsamt, vilket sker m.h.a. ESD-armbandets inbygga motstånd..

 

Notera att det är

 

1: inte ett 100% skydd mot ESD-skador, men i praktiken nästan 95% eller mer...

 

2: Motståndet i ESD-armbanden är kraftigare (pga. sin kolhaltiga uppbyggnad) än ett vanligt motstånd som du hittar på Elfa eller så..

 

Strömpulsen som uppstår i urladdningsögonblicket kan förstöra ett "vanligt" motstånd.. Varför ett billigt engångsarmband är just "1-gångs"

 

 

Eller är det just vid första kontakten (efter jag släpat fötterna över heltäckningsmattan) som ett riktigt ESD-armband skyddar mot bättre än en koppartråd?

 

Ja! Men notera att ESD-armbandet även skyddar mot den statiska laddning som uppstår när du rör på dej under det att du ansluter din komponent (hud gnider mot klädesplagg, Plagg gnider mot annat plagg, Stumpa mot golv etc.)

Den statiska laddning som då bildas laddas då mjukt ur (via det inbyggda motståndet) och därmed bibehåller du samma laddningspotential som de komponenter du arbetar med..

 

Notera! I.o.m. att du automatiskt behåller samma laddningspotential som de komponenter du arbetar med (och ev. laddning från en komponent du tar i mjukt laddas ur) så behöver du inte "jorda" varken dej eller ditt chassie...

 

ESD-armbandet arbetar ju för att mjukt utjämna alla skillnader i statisk laddning!

 

Jag är ingen expert på ESD, men jag har arbetat på ett par olika arbetsplatser där ESD-skydd var en mycket kritisk del av det dagliga arbetet.

 

Jag är heller ingen pedagog, men jag hoppas att jag fått fram att det är den mjuka (långsamma) utjämningen orsakad av att såväl handledsbandet som (oftast) även kabeln innehåller motståndshöjande kolpartiklar kombinerat med ett fysiskt motstånd som är själva ESD-skyddet... ESD-skydd är att långsamt orsaka en mjuk utjämning av ev. laddningspotentialer..

 

Det har ingenting med "ren jordning" att göra! (som även jag felaktigt trodde i början!)

 

:0)

 

 

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

[inlägget ändrat 2006-06-13 12:22:24 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om jag nog kommer att investera i ett ESD armband ändå, och inte ett engångs då.

 

Så, jag fattade det ju tydligen inte rätt :( har altid trott att det var jorda sig man skulle, dvs i nödfall går det bra att ta på tex elementet. Men om det är som du skriver Thomas så fungerar ju inte det.

 

Om jag köper ett ESD armband är det alltså bara att koppla det till chassit så vi får samma potential, ingen av oss behöver vara kopplade till jorden?

 

kan det vara bra att kompletera med en ESD matta (och var kan jag köpa en sådan)?

 

Hittade detta hos jme data

 

http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=19279

 

Enligt dem ska man jorda sig. Strider ju delvis mot vad som sagts här.

 

Thomas:

"Dessutom är det direkt livsfarligt att linda en koppartråd runt handleden & koppla den till "jordledare", helt enkelt för att jorden skall leda bort ström från trasiga apparater... Om en annan apparat kopplad till samma "jordledare" går sönder/kopplas in när man har koppartråden kring handleden så kan det gå illa (man kan då få 230v igenom kroppen)"

 

 

Kan väl ändå inte stämma. Du menar alltså att om man kopplar in en apparat eller om en går sönder kommer det bli 230 vålt på jorden?

Det skulle ju betyda att alla jordade apparater blir strömförande (livsfarligt att ha en elektrisk jordad sak i metall då (som tex ett datorchassi)! Dessutom går ju säkringen om något av detta skulle inträffa.

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-13 20:37:23 av simme_90]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittar du ett ställe som säljer antistatmattor och till överkomligt pris: http://www.kjell.com/ . (Datortillbehör – Verktyg och ESD-produkter – ESD Antistatprodukter).

Ett antistatarmband får du tydligen köpa separat. Koppla sedan ihop armbandet i mattan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl ändå inte stämma. Du menar alltså att om man kopplar in en apparat eller om en går sönder kommer det bli 230 vålt på jorden?

Det skulle ju betyda att alla jordade apparater blir strömförande (livsfarligt att ha en elektrisk jordad sak i metall då (som tex ett datorchassi)! Dessutom går ju säkringen om något av detta skulle inträffa.

 

Ja!

 

Alla jordade apparater kan i detta fall bli strömförande..

Om de vid tillfället har kontakt med något som "sluter strömkretsen"

Vilket oftast saknas vid de tillfällen en apparat blir trasig..

Dessutom är de flesta saker i dag dubbelisolerade..

 

Dock inte datorlådan..

 

Faran ligger nog mest i att du med en koppartråd runt handleden är konstant ihopkopplad med jordförbindelsen..

 

Skulle en annan apparat leda vidare 230volt till jord och du själv rör vid något som kan sluta strömkretsen så hinner du skadas riktigt allvarligt innan säkringen bryter..

Säkringar är för långsamma, varför jordfelsbrytare oftast används i "riskabla miljöer"

Det är det som gör det livsfarligt att vara direkt kopplad till jord via t.ex. koppartråd..

 

Om jag köper ett ESD armband är det alltså bara att koppla det till chassit så vi får samma potential, ingen av oss behöver vara kopplade till jorden?

Ja! Ni får (långsamt) samma potential vilket innebär att ingen av er behöver vara "jordad"

 

Tänk dock på att fortfarande vara försiktig och t.ex. jämna ut laddningen genom att beröra ESD-påsen först innan du sticker in handen och vidrör ev. komponent!

 

kan det vara bra att kompletera med en ESD matta

Svar JA! Tänk dock på att även den "torkar" och kan förlora viss skyddande effekt med tiden, så det beror på hur ofta du behöver använda den egentligen!

 

 

 

http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=19279

Enligt dem ska man jorda sig. Strider ju delvis mot vad som sagts här.

Jepp! De skriver så... men de har fel...

 

Tänk efter nu.. Vad har det för positiv effekt att DU jordar DEJ

mot en punkt som varken ditt chassie eller den komponent du skall installera är inkopplad mot?????? ??????? ????

 

På vilket sätt skulle detta skydda komponenten eller innehållet i din dator???

 

Är det då inte bättre att du fäster ESD-armbandet i Chassit och på så sätt mjukt utjämnar laddningsskillnaden mellan den komponent du skall installera INNAN den kommer i direktkontakt med innehållet i din dator!!!

 

Min logik säger mej vilket alternativ jag väljer.. ;0)

 

Bra att du skaffar ett armband.. Det kommer (förr än senare) att betala sig i form av förre "konstiga omstarter" och mystiskt långsam dator vad du än gör!

 

Datordelar är trots allt så dyra och känsliga att de förtjänar denna lilla extra utgift!

 

PS! Jag tror att www.Elfa.se har "riktiga" ESD Armband, verktyg etc.. Men de är lite dyrare.. Själv köpte jag mina när jag jobbade där.. DS!

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

PS2! Visst skall riktiga ESD-utrustningar jordas.. Nackdelen är att dessa jordas mot en virtuell jord som är för dyr att återskapa för lekmän.

 

(Lustigt ord "lekmän"... Jag ser ett antal medelålders män sitta på golvet lekandes som dagisbarn i en inre syn när jag hör ordet *LOL*)

DS2!

[inlägget ändrat 2006-06-16 13:24:52 av /Thomas]

[inlägget ändrat 2006-06-16 13:26:14 av /Thomas]

[inlägget ändrat 2006-06-16 13:29:58 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...