Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slocknad skärm


Klara

Rekommendera Poster

Stor sorg!

 

Vår drygt 3 år gamla f.d. personaldator - en bärbar Amilo D - har en skärm som verkar ha slocknat för gott.

Nästan sen den var ny har den blinkat till då och då. Inget allvarligt (trodde vi), så vi fortsatte köra. Sen lämnades den in - och DEN historien tänker jag inte dra i sin helhet... Bara att den kom åter i betydligt sämre skick för varje vända på "verkstaden". (4 vändor totalt!) Till slut var skärmen svart. Ändå hittade man inget fel....HA!

 

Tur man har skaffat en RIKTIG burk. MEN... är man envis, så ger man sig inte. Skulle starta upp den gamla Amilon igår (testade både med nätkabel och med batteri). Man hinner uppfatta märkesnamnet på skärmen, men när man kommer in i Windows är det svart. (Jo, vi har installerat om Windows också...)Dvs. helt svart är det inte, man kan uppfatta var man befinner sig i uppbootningen. Ser "Windows" och "Välkommen" som svaga skuggor under en svart rullgardin eller nå´t. Någon vi känner har teorin att det kan vara ett elfel. Låter logiskt på nå´t sätt. Men vad kan man göra själv som ganska oerfaren (men envis och vetgirig) datoranvändare? Går det att göra något som helst på en bärbar förutom att byta RAM-minne? (Datorn kan betraktas som vår egendom nu, så det är OK att göra något - om man kan.) Synd att bara låta den stå och skräpa.

 

Klara

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Ingen direkt lösning, men de flesta (alla?) bärbara datorer har väl en utgång för att kunna koppla upp den mot en extern skärm. Om du har en sådan kabel kan det ju vara en ide att pröva koppla den till en vanlig skärm och se om detta ger en bild (bara för att utesluta ex. grafikkortet som felande länk)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst har vi testat med en annan skärm! Det funkade. Men att använda en extern skärm tar bort finessen med "bärbart", så vi skulle hemskt gärna vilja kunna hitta en lösning på det här problemet. För datorn funkar annars.

 

Klara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det inte vara att datorn går ner i strömsparläge när du kommer in i windows? vet att när Fujitsu Siemens LifeBook P7120(helt annan serie och årsmodell iof!) går ner i sparläge blir skärmen knappt läsbar.

 

ram-minne och hårddisk är i princip det du kan byta på en bärbar.. eller ja, du kan byta skärm men det kostar fläsk!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det alternativet är också kollat. Om så vore fallet borde väl även en extern skärm bli lika svart? Eller tänker jag fel nu?

 

Nå´n ny skärm eller hårddisk blir det förstås inte... Vore bara kul om man kunde få skärmen att funka.

 

Klara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Låter som min HP och enligt dom så kan det vara så att baklampan till skärmen har gått och då är det bara att byta skärmen och är inte billig historia.

 

Min HP är lite skummare eftersom ibland fungerar den och ibland inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får se om vi kan blåsa liv i diskussionen...

 

Kanske är det inte så mycket att göra. Men faktiskt så har det hänt då och då att skärmen funkat, precis som din uppenbarligen. "Baklampan", vad är det?

Jag VET ju inte vad felet är, eftersom verksta´n inte ville gå med på att det var nå´t fel. Vår teori är fortfarande att det kan röra sig om ett elfel (glapp?).

Vad bra det vore om Fujitsu-Siemens inte hade monopol på reservdelar... Då kanske det kunde bli betydligt billigare att reparera den bärbara!

 

Klara

 

PS. Det var på denna bärbara jag lärde mig att hantera datorer....Så det är kanske inte så konstigt att man vill ha den kvar - brukbar.

 

[inlägget ändrat 2006-07-27 19:14:25 av Klara]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo en TFT skärm har små småpixlar som byter färg men för att det ska synes så måste en lampa lysa på dom bakifrån.

 

Nu när skärmen är släckt så kan det betyda att baklampan (Backlight) inte fungerar eller är något glapp.

 

Så är det med min och det skulle kostar minst 4500 kr att byta min skärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
alejandroveliki

Jag hade samma problem på min dell bärbar.

Lämnade den på www.homemedia.se och de fixade det för 1100.

Man behövde inte byta hela skärmen utan nån del i den.

Kommer inte ihåg vilket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kul att du gjorde dig besvär att svara på min gamla fråga! Har du möjlighet att se, t.ex. på servicekvittot, vad det var dom bytte ut för dig? Kan det ha varit, så som Cazz skriver ovanför, att baklampan gått sönder?

Skulle vara hemskt intressant att få veta. Jag startade så sent som igår min gamla bärbara tre gånger. Första gången fick jag "bild". De två andra misslyckades. Men man kan se, lite svagt, var i uppbootningsprocessen man befinner sig, så jag kunde stänga av på rätt sätt.

Trist att ha en bärbar, som annars funkar, men som bara står i ett skåp utan att kunna användas.

 

Klara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Samma sak har precis hänt mig. Min dator är också tre år gammal och personalköp. Har hört att det ibland också går att "reseta" videokortet och att det kan ha låst sig där. Har mailat supporten och väntar på svar.

Det vore bra Klara att höra vad du betalat och vad dom gjort,

för min skärm beter sig precis som din. Sedan kanske jag då inte borde lämna in den hos siemens... :-/

Mvh Ann-Terese

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

"Homemedia" säger att man behöver byta en "inverter" och att det kostar 1500:-. Det är det knappast värt. Men nu vet jag åtminstone.

Tänk på att du nog inte skall lämna in din laptop någon annanstans så länge du har ditt avtal kvar! Men om du "köpt ut" den, då är läget ett annat. Då skulle jag definitivt inte låta Fujitsu-Siemens (Läs ANOVO) ta hand om den!!! Dom lyckades med konststycket att förstöra laptopen:

 

1. Vi lämnade in den för att skärmen blinkade då och då.

2. Fick den åter med bytt skärm som hade "ojämnheter" i ljusheten. Fortsatte att blinka. Dessutom hade dom schabblat bort vår minnesuppgradering!!!

3. In igen och då hade man "tvättat" (!?!?) minnet och satt dit en ny skärm igen med en tydligt lysande röd pixel. Fortsatte att blinka.

4. In igen. Teorier, men hade ingenting gjort utom att åstadkomma en svart skärm....

 

Då hade vi blivit så urförbannade att vi lyckades utverka en NY, bättre laptop.

Slutsatsen av detta är att man inte bör köpa någon laptop som skall servas av Anovo i alla fall.

 

Klara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hmm någon som har fått någon info.

 

Satt och undrade om jag ska investera i att fixa min datorskärm om det inte kostar så mycket.

 

Den är ju bara 1½ år gammal eller så den är helt ok i hastigheten och det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vill bara tala om att det nog är så att det kostar en slant, så som jag skrev 4 oktober. Om din dator f.ö. är OK, så är det kanske värt 1500:-? Själv gjorde jag bedömningen att en 4 år gammal laptop knappast var värd att satsa 1500:- på. Men det är ju bra att det finns företag som kan fixa problemet. "Homemedia" i Göteborg i det här fallet.

 

Lycka till!

Klara

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...