Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmsproblem


mooneyes

Rekommendera Poster

Jag har en lcd skärm den har varit OK i flera år men nu blir det lite ränder på den i olika färger. Kontakten är i ordentligt men när jar rör kabeln så

blir hela skärmen lite gulgrön.

Skärmen är 4-5 år, kan det vara skärmen som håller på att ge upp eller

är det grafikkortet?

Väntar på svar. Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det från min egna bärbar dator.

 

Har liknande symptom, ränder över hela skärmen.

 

Kör jag VNC mot den så får jag även ränder i vnc fönstret på min andra dator, vilket tyder på att det är redan i signalen från grafikkortet (hade det varit skärmen, eller kontakten, skulle bara felet synts på den bärbaras skärm.

 

Kan ju iofs inte svara för om det är liknande ränder som du ser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ändå att det är skärmen för det blir likadana ränder när jag

använder min andra dator. Två olika datorer med lika fel är knappast troligt eller vad tror du?

Vad är VNC?

 

[inlägget ändrat 2006-06-09 12:33:40 av mooneyes]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det är inte bara så att du fått glappkontakt? dålig kontakt på/i något/någon stift eller ledare brukar kunna ge färgfel över VGA, t.ex. att allt grönt försvinner. Med DVI blir det ofta randigt om det är dålig kontakt.

DrFreon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara någon glapp i kontakten för det beror på åt vilket håll jag viker kabeln åt ett håll är det OK åt andra hållet blir det randigt och gulgröna

färger. Kontakten sitter ordentligt i så det måste ha blivit fel på kabeln

på något sätt. Det här är ganska irritabelt för jag kan inte byta kabel för

den sitter fastmont. i skärmen. Går det att åtgärda tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Japp. Det är antagligen glappkontakt. Förhoppningsvis sitter glappet i "kabeln" och inte i bildskärmens kontakt. Testa med ny/annan kabel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln sitter fast i skärmen den går inte att ta bort annars hade jag köpt en ny och testat.

Det är inte strömkabeln utan bildskärmskabeln som jag inte kan byta.

[inlägget ändrat 2006-06-09 16:50:20 av mooneyes]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Det var värre.. Om du inte är "elektronikfreak" och vågar reparera kabeln själv, är det nog bara att knalla ner på "datorbutiken"/surfa in på webshoppen och köpa en ny skärm..

 

(Att laga när garantin gått ut, lönar sig oftast inte, tyvärr).

Hundra kineser bygger en ny skärm billigare än en svensk som lagar en gammal..

 

 

Edit: "skärm".

 

[inlägget ändrat 2006-06-09 17:21:56 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Hållén

Har varit med att stiften är väldigt smala så de inte ger riktigt bra kontakt i kontakten utan det glappade lite.

 

För mig löste det sig med en förlängningskabel då det var bättre passform på stiften.

 

/Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här snacket om att det inte är lönt att laga en skärm med kass sladd är ärligt talat första klassens bullshit, som tyvärr har hängt med i mer än 10 år.

 

Tidigare hade företag som SIBA med flera fasta priser på att byta en trasig sladd, och det låg i storleksordningen under 500 spänn. Du får ingen platt skärm för dessa pengar. Leta runt lite som kommer du att hitta någon som fixar det för en rimlig penning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ska höra mig för, det är inget överhängande problem för har jag bara kabeln åt ett håll så är det OK, men dock lite irriterande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...