Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färgproblem i Photoshop...


Adam Gustafsson

Rekommendera Poster

Adam Gustafsson

Ok, här håller man på att bli galen.

 

Har gjort en bild i Photoshop (ver 5.5) för en ny hemsidedesign, och den ser fin och fräsch ut. Men när jag sparar den (i både .gif och .jpg) så blir den mörk och ful. Redan om man väljer en Indexerad bild med 10 färger, bilden ser fortfarande fräsch ut, och väljer att göra bilden till en GIF89 så får man upp den mörka versionen igen.

 

Jag håller på att bli galen, jag bläddrar mellan webbläsare och Photoshop och börjar tro att jag ser konstigt. Är det någon som känner till vad detta kan vara, vad det kan bero på? Är desperat ute efter en lösning, annars har hela helgens pulande med bilderna och designen varit totalt bortkastad tid... *snyft*

 

/Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga. Vad har du för grafikkort? Jag har ett ATI kort.

Min dator gör likadant men det är en synvilla. På andra datorer är bilderna ok. Har du testat att öppna dem hos någon annan. Varför den visar mörka bilder vet jag inte, har pillat på alla inställningar jag kan komma på (kanske därför) men problemet kvarstår. :=(

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg hur förghanteringen fungerade i PS 5.5 men det finns gott om möjligheter att hamna i problem :-(

 

Om man inte vill gräva ner sig i färghanteringen kan man försöka se till att alltid jobba med sRGB, det kommer att se "ok" ut på de flesta vanliga apparater som skärmar och skrivare.

 

Har du testat både med "spara som" och med "save for web"? Fär webbilder tycker jag det är den senare du ska använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Gustafsson

Tack för svaren båda två. Problemen har fortsatt och jag påminde mig själv om att samma problem uppträdde för några år sedan när jag gjorde en annan design på en webbsida.

Har helt enkelt inte lyckats lösa det, men har hittat en mellanväg som funkar. Fick ändra färgerna lite och nu ser det bra ut både i Photoshop och på webben.

 

Det luriga var att om jag gjorde en färgskiftning mellan vitt och rött (eller vitt och blått för den delen) och sparade som GIF så såg det likadant ut i webbläsare och PShop. Gjorde jag likadant med en skiftning mellan vitt och beige så blev det i webbläsare snarare en skiftning mellan vitt och mörkgrått. Lurigt värre, men som sagt, problemet löst. Resultatet kommer att kunna ses på http://www.intresseklubben.nu/svif/ efter sommaren.

 

Poäng, poäng till er båda!

 

/Adam E.

 

[inlägget ändrat 2006-06-09 13:20:03 av Adam Evertsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är GIF med endast ett fåtal förger kanske det har med din palett att göra? Hur blir det om du tillåter 256 färger? Du kanske också kan prova att manuellt ändra paletten.

 

Ah, ok, du skrev "problemet löst", jaja, tack för poängen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...