Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får ingen bild


JOOO

Rekommendera Poster

Hej,

Har precis köpt ny dator. Köpt delar och tänkte montera allt själv. Har gjort detta förut så trodde inte det skulle bli några problem.

 

Dessa komponenter har jag:

MSI GeForce 7600GS 256MB DDRII, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Passive

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt

ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939, GbLAN, ATX, SATA, Ljud, Raid, PCI-Ex16

(har såklart hårddiskar och så, men tror bara att dessa kan vara utav nytta för att lokalisera problemet)

 

Detta är mitt problem: Jag kan starta datorn så att fläktarna och allt börjar snurra men jag får ingen bild. Datorn får inte ens någon kontakt med skärmen. Skärmens diod blinkar bara hela tiden precis som den gör när datorn är avstängd. Grafikkortet kör på PCI Express och jag använder därför en DVI till VGA adapter som jag fick med grafkkortet (Har ingen DVI-skräm).

 

Jag har kopplat ut allting förutom grafikkortet, RAM-minnena och fläktarna.

 

Om det är någon som har en aning om vad felet kan ligga så svara gärna här

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Om det är någon som har en aning om vad felet kan ligga så svara gärna här

 

Har du kopplat in 12 v ATX-kontakten?

AMD64-processorerna kräver ström via den också...

 

Jag fick liknande problem med ett AMD64-bygge, och det visade sig bero på att jag missat 12v ATX-kontakten.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefanowich

Skulle nog ge rådet att se över minneskonfigurationen, vad jag kan förstå får du ingen post från biosen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
JOOO skrev:

Nu fick jag bild! Tack så hemskt mycket. Du är min idol nu

 

Tack för poäng! :-)

 

Trevligt att du lyckades få liv i burken till slut...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har nu fått problem med att installera windows. I början av installationen så kommer man ju till "Installationsprogram för Windows XP" där den läser in alla program som ska installeras. Efter detta så blir bilden svart och det blinkar en vit "_" i vänstra övre hörnet i ungefär 1min. Efter detta kommer man vidare där man ska "Tryck ner Retur om du vill installera Windows XP nu". Men där kan jag inte trycka nånting, som om tangentbordet inte fungerade (tangentbordet fungerar i BIOS så det är inte det som är problemet).

 

Att det blir svart sådär är också nånting som inte brukar hända så kanske det är en del av problemet? Har testat olika installationsskivor också, testat olika hårddiskar också.

 

Hjälp välkommnas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Testa med att "inte göra någonting". Windows kanske installerar sig "ändå".. (Så gjorde jag 1999!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du plockat ut CD-skivan under omstart?

...det är ju några stycken under installationen.

 

...jag råkade glömma det en gång varpå datorn stod "död" och inte gjorde ett skvatt. Vill minnas att skärmen också var helt svart. Slutade med att jag fick plocka ut grafikkortet och starta datorn utan, för att få liv i den. Ett vilt tjutande från BIOS blev resultatet - en protest för att grafikkort saknades. Väntat!

 

Sedan fortsatte installationen som om inget hänt.

 

Vad är det för hårddiskar?

 

SATA ska du trycka F6 i början för att installera drivisar.

Diskett medföljer diskarna/-en. Annars kan du ladda hem dessa från tillverkarens hemsida.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har plockat bort skivor under omstart.

Har IDE hårddiskar.

 

Har nu testat att sätta in en hårddisk med windows redan installerat. Vad som händer nu är att windows startar som vanligt, men jag får ingen kontakt med musen/tangentbordet, precis som det var när jag försökte installera (Inget fel på varken musen eller tangetbordet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att sätta in en hårddisk med windows redan installerat.

Brukar inte gå så bra för under installationen av Windows så installeras diverse drivrutiner som är specifika för den hårdvara som är i datorn och försöker man sedan använda den Windows-installationen på en annan hårdvara så brukar dessa drivrutiner inte fungera något vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...