Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kostnaden för en svensk utbildning


Carelius

Rekommendera Poster

Enligt CSN.se ska jag betala 903:- varje månad för mina fem studieår. När jag eventuellt diskuterar min lön med någon icke-akademiker, kommer jag dra av dessa 903:- utan att nämna att så gjorts. Allt annat vore ju en icke-jämförbar situation?

 

Vore intressant att höra vad andra har för CSN-kostnader. Själv tycker jag 903:- är ganska saftigt, men man har ju iaf fått jobb. Jag lider med de akademiker som satsat 4-5 år av sitt liv och 2-300 000kr i studieskuld på en utbildning som inte leder till jobb (om de nu verkligen försökt skaffa ett).

 

Dras det förresten före eller efter skatt? Hade helt glömt bort den aspekten av det hela!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Just nu betalar jag 1175:-

 

Dras det förresten före eller efter skatt? Hade helt glömt bort den aspekten av det hela!

Efter skatt (och det dras inte automatiskt, du betalar in själv till CSN)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du betalar med skattade pengar, hur mycket du betalar beror på deklarerad inkomst (före skatt).

 

Edit: Och för att svara på den första frågan så gjorde jag förra året min sista inbetalning till CSN och det var den enda som kändes riktigt bra att göra :-) Betalade en del extra per månad sista året för glädjen att bli av med dem.

[inlägget ändrat 2006-06-03 23:35:58 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du diskuterar lönen bör du inte glömma bort att du även har förlorat en del inkomstår under tiden du studerade. Det gör det lite svårare att jämföra med någon som inte har studerat vidare. Att räkna på ”livslönen” blir därför en mer rättvis jämförelse.

Du måste alltså ha så mycket högre lön (efter skatt) att du dels kommer i fatt de förlorade inkomståren och dels att du hinner betala så mycket till din egen pension som du annars hade kunnat tjäna ihop om du hade lönearbetat istället för att studera.

Dessutom har du kanske studerat så många fler timmar än vad du hade lagt ner på ett ”vanligt” jobb att man även bör ta hänsyn till det.

Till allt detta så måste det nog finnas en extra ”morot” för att folk ska vilja studera vidare (i alla fall till ett bristyrke).

 

 

Man betalar av sina studielån med ett visst fastställt procentuellt belopp av sin inkomst. Så hur många kronor du betalar av per månad beror ju på din totala inkomst. (Om du kommer över minimibeloppet - annars blir procentandelen högre.) Storleken på ditt lån avgör sedan hur länge du betalar.

Man betalar alltså (som nämnts i tidigare inlägg) med beskattade pengar, vilket alla andra med lån också får göra. Dock är inte studielån avdragsbara, till skillnad mot andra lån.

 

 

Jag kan ju dessutom tillägga att de som tror att de kan ”gräva guld” på något jobb utomlands får betala av sina studieskulder mycket snabbare. Så några år utomland kanske inte ger så bra ekonomisk vinst som man kan tro.

Det är onekligen mycket man måste ta reda på innan hoppar på något!! (Sett ur ett ekonomiskt perspektiv.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, moroten är onekligen mycket låg i Sverige. Som nyutexaminerad är det, lönemässigt vid denna tidpunkt, deprimerande att se vad ens gamla skolkamrater som inte pluggade vidare gör nu. I stort sett alla har ju bättre lön än mig. Nu är ju inte lön allt, och förhoppningsvis går min fortsätta lönekarriär snabbare än deras, men det behöver ju inte nödvändigtvis bli så heller. Utbildningspremien borde höjas för att främja att folk pluggar vidare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Betalar lite mer än 1600 i månaden. Visst svider det. Har en sådär 10 år kvar att betala av. *suck* dessutom är det måndag idag *dubbel suck*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...