Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken dator för använda som server??


Wippika

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska köpa en dator som ska agera server men vet inte vad man ska ha?

 

Servern ska igentligen bara användas för att spara bokföring på då bokföring görs från två olika datorer.

sen behöver det ju finnas någon typ av backup, kanske räcker att det sitter två speglade diskar i?

 

datorn kommer ju iallafall vara ingång dyngnet runt, men det finns ju inga större prestandard krav...

 

Någon med tips vad man ska använda, vad skiljer en dator åt som kallas "server" när man kollar på butikerna som säljer datorer?

 

hittade en hos misco som står under gruppen "servrar"

http://www.misco.se/?511224

 

tacksam för tips och råd...

 

Mvh

 

[inlägget ändrat 2006-06-01 12:44:20 av Wippika]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns lite overkill för ändamålet! Server ska ju i princip bara va fil server för bokföringsfilerna...

 

Program lörs ju på klienterna..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Wippika!

 

Är det endast det servern skall göra så räcker den du länkade till..

 

Kör RAID1 på den (eg. minst 2) hårddisk(ar) som ni sparar datat på!

 

Den hårddisk ni kör windows på kanske inte behöver speglas (som raid1 gör) då speglingen minskar prestandan.

 

Om det endast är två datorer som sparar data på servern och ni inte behöver fördelarna med en windows domän med AD (=central administrering av datorerna & deras inställningar) så kan ni köra XP Pro på ovan server (billigare)

 

Men se i er brandvägg till att server datorn inte kan kommas åt från internet.

tillåt dessutom att serverdatorn ENDAST kan uppdatera sig via port 80, (som Windows update använder) plus virusskyddets uppdateringsport (om den är annan än port 80)

 

Men i ert fall kanske det hade räckt med en LAN hårddisk som ni ansluter till er Switch/hub. typ: http://www.webhallen.com/prod.php?id=59266

Men det beror på era krav.. :0)

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

[inlägget ändrat 2006-06-02 13:42:57 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Thomas

 

Tack för svaret.

Funderar ju som sagt att använda den datorn jag länkade till samt sätta i yttligare en sata disk. RAID 1, är det vanlig spegling?

 

Hur ska jag spegla diskarna om jag anväder 2st 80GB diskar i datorn, ska dom partioneras i olika storlekar? Jag vill ju ha en partition för fildelning som är speglad mot båda diskarna...

 

du skrev om prestandard, men är det märkbart ens när det inte handlar om så mycket data samt kanske max tre användare?

 

Kan man spegla diskar i XP pro?

 

Ska göra som du säger och titta över brandväggen också..

 

Var lite inne på ideen med nätdisk som du skrev men kände att man kom över en ny server dator till ett ganska överkomligt pris. Samt att man har liet mer flexibilitet och mer möjligheter för framtiden.

 

Mvh

 

P.S Någon admin får gärna ta bort dom två efterföljande inlägg. Fick bara fel 500 när jag postade inlägget..

[inlägget ändrat 2006-06-02 16:23:15 av Wippika]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...