Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är frekvensomfång? (för ljud alltså)


DeadTim

Rekommendera Poster

Är 6-23000 Hz bättre än 10-28000 Hz. Snälla förklara någon för mig så att jag förstår. Är låga frekvenser bra för bas eller är det tvärtom? Personligen tror jag på första alternativet. Men som sagt är jag osäker. För mina streetlurar gick nyss sönder och jag funderar på snäckor men vill inte offra basen för en snäcka.

Tack på för hand för er hjälp för jag vet att man får hjälp här om man vill ha. =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Båda frekvensintervallen täcker ju de normala siffrorna man ser för de frekvenser som människan kan uppfatta, så ur det perspektivet är väl inget av dessa intervall bättre än det andra. Däremot vet jag inte hur detta avgöra kvaliteten på lurarna, så det får ngn annan svara på.

 

Är låga frekvenser bra för bas

Ja, basljud är ju just lågfrekvent ljud

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en sån snabb respons! Fast vi kanske kan vänta båda två på någon som vet mer. Alltid kul att lära sig något nytt. =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga att ett mänskligt öra kan uppfatta ljud från 20 Hz till 20 000 Hz. Det gäller emellertid snarare barn som inte fått sina öron skadade/invanda vid ljud. Minidisc och delvis även MP3 o dyl. komprimerar musik bland annat genom att ta bort frekvenser utanför dessa intervall.

 

Ljud med lägre frekvens än 20 Hz kallas infraljud, över 20 000 Hz betecknas det som ultraljud.

 

6 Hz innebär 6 svägningar/sekund...

 

En vanlig lekman (och expert också misstänker jag) kan inte höra skillnad på de där skillnaderna i frekvens (även om många säkert stolt skulle hävda det.) När det gäller snäckor är väl inte frekvensen problemet för basen utan snarare att ljudet måste vara så lågt (eftersom de är så nära trumhinnorna) att du inte får den där "dunkande" känslan.

 

Jag tycker dock att de där "in-ear" pluggarna från Sony sköter jobbet med bas ganska bra.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 6-23000 Hz bättre än 10-28000 Hz.

I princip så finns det ingen utrustning i världen som kan återge de frekvenser som du talar om med ett för oss hörbart ljudtryck. Att titta på tillverkarnas uppgivna frekvensomfång och i från det försöka att skapa sig en uppfattning om hur det låter är helt omöjligt. Visst fins det högtalare om kanske kan återge t ex 28KHz men man nämner då inget om vilktet ljudtryck som man kan återge vid den frekvensen.

 

Om man som jag är något till åren kommen så uppfattar man inget under 30Hz och inget över 15-16KHz. Detta innebär dock inte att frekvenser över det som vi kan höra är helt ointressanta då de bidrar till upplevelsen av "rumsinformation".

 

Är låga frekvenser bra för bas eller är det tvärtom?

Låga frekvenser är bra för "basåtergivnigen" och kan få rummet att "andas", gå in i en tyst kyrka så förstår du vad jag menar.

 

Höga frekvenser (högre än vad vi kan höra) skapar rumsinformation, ger en scen. Står snubben som spelar saxofon bakom eller framför gittaristen.

 

Som du säkert redan förstått så är det här långt över vad MP3 och lurar under 1Kkr kan leverera.

 

Om du vill fördjupa dig så kan jag rekommendera dessa fora:

 

http://www.hififorum.nu/forum/default.asp

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste tacka alla för deras svar. För nu förstår jag. =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...