Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formelhantering


skiderik

Rekommendera Poster

Jag håller på och pysslar med ett VM-tips. Rätt tippat resultat ska ge tre poäng och rätt tippat tecken( 1, X eller 2) ska ge ett poäng. Vilken formel ska jag använda i excel så att rätt tecken ger ett poäng?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iprentabletten

Jag skulle testa med en OM-funktion där du jämför två värden.

 

Låt säga att du i cell B2 har tecknet på "din" rad och i cell C2 det rätta tecknet, då kan du i tex cell D2 skriva formeln:

 

=OM(B2=C2;1;0)

 

Där ettan är poäng om tecknen är lika och nollan om de är olika.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Jag söker och försöker få till samma upplägg som du i samma syfte att använda som Vm tips , vill du dela med dig skulle jag vara oehört tacksam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

tusen tack men då min okunskap är total gällande exel blev jag inte så värst klokare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

räknar med att vm tipset kommer att vara helt klart i eftermiddag. då är det verkligen inte svårt att fatta hur man ska gör, det enda du behöver fylla i är resultaten samt hur folk har tippat. resten sköts med automatik

 

hur hade du tänkt med poängräkning, skicka gärna en kopia till mig så kanske jag kan göra iordning ett åt dig.

min poänräkning ser du om du byter flik till poängräkning längst ner till vänsteri excelfilen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Hej

Jga tänkte bara dela ut 3 poäng för rätt resultat och 1 poäng för rätt tecken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips till Skiderik om han vill anpassa arket till roger_malmö:

Bryt ut poängen till celler. Namnge gärna dessa celler och använd detta namn som en referens till cellerna. På så vis kan man enkelt ändra värdet på alla tips.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man tippar 3-0 och det blir resultat får man då tre poäng eller får man fyra, man har ju rätt tecken också =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
roger_malmö

Nu börjar det snart:thumbsup:

Har du lyckats få ihopa rättningsmallen ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...