Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Media Player Shim


NordicOne

Rekommendera Poster

Nån som vet varför eforum/IDG will installera Windows Media Player Shim i min Vista/IE7? Och vad den gör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet? ;)

 

Finns det nån sida där det står vilka ActiveX, cookies osv som IDG vill installera från sin webb ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär ju inte vara nödvändigt att installera några ActiveX eftersom Eforum fungerar utmärkt med Firefox utan stöd för ActiveX.

Här står det om cookies:

http://www.idg.se/info/foretaget/copyright.asp#genomskinligapixlar

Jag har 3 cookies från ab.idg.se, 5 från eforum.idg.se, 13 från idg.se, 1 från idginfo.idg.se samt några från de olika IDG-tidningarna.

Jag har inte märkt att IDG vill installera något program eller att Media Player skulle köra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag installerat nån ms media player shim från idg (även eforum ville installera den) som ingen vet var den kommer ifrån? ^^ eller vad den gör ;)

 

Ja, det är ju rena cookie kriget från idg jag blockar alla 3-parts cookie som standard.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag har inte fått förfrågan om något WMP-shim härifrån, så jag har ingen aning om vad det gör. Låter lite skumt för min del.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komihåg att detta hände i Vista/IE 7 (clean install) nån annan som sätt det hela?

 

lite skraj är jag nu speciellt nu när jag vet allt om rootkit *garv* ^^

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NordicOne skrev:

 

Komihåg att detta hände i Vista/IE 7 (clean install) nån annan som sätt det hela?

Clean install, yes as always. Men något Shim har jag inte sett röken av. Då jag gjorde mitt första Eforum-besök efter install var jag tvungen att installera en ActiveX. WMP är startad.

Har du någon skärmbild eller annan info om Shim?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope men du har ju svarat på frågan om att det installeras en ActiveX WMP....

Frågan som återstår är ju bara varför? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Nope men du har ju svarat på frågan om att det installeras en ActiveX WMP....

Frågan som återstår är ju bara varför? ;)

Titta i källkoden så hittar du ett activeX-objekt som hör till funktionen Webbfrågan, vars id heter WMP av ngn anledning. Det är kanske denna activeX som använder sig av någon av WMPs funktionalitet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Yep verkar så - vore kul att höra på vilket sätt

WMP-funktioner i ActiveX:en som känner av när man skriver inlägg där man erkänner olaglig fildelning och som sedan vidarebefodrar dessa till MPAA och RIAA ;)

 

Nä, det enda jag kan tänka mig är att det har med animeringen och/eller ljudet som uppstår när man klickar på den "enarmade banditen" att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...