Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oljeläckage från styrservon


TicoRoman

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det läcker olja vid höger framhjul på min bil. Då jag tidigare märkt att det saknades lite styrservoolja, samt att oljan (som läcker ut) är relativt lättflytande, är jag helt säker på att det är styrservoolja, och inget annat.

 

Frågan är om någon vet på ett ungefär vad som brukar orsaka oljeläckage (från styrservon) vid höger framhjul? Vad är ett vanligt fel? Något rör som rostat och brustit, eller något värre?

 

Bilen är 93-års modell, och har gått cirka 20 000 mil. En Ford Mondeo, som vanligt.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-05-25 08:23:20 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ungefär vad som brukar orsaka oljeläckage (från styrservon) vid höger framhjul?

 

Dåliga packningar. Kan brista vid för högt tryck vid långvarigt fullt rattutslag "servon tjuter".

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"servon tjuter".
Det var på grund av detta som jag insåg att styrservooljenivån var för låg. Servon kändes "ansträngd", och lät därefter också. Vet dock inte om jag skulle kalla ljudet för "tjuter", men vi tänker förmodligen på samma.

 

Detta hände alltså inte vid fullt rattutslag, utan i princip hela tiden förutom då hjulen pekade rakt fram (servon "jobbar inte"). Fyllde på olja, och ljudet försvann. Nu läcker det olja (gjorde det förut säkert också - varför skulle det annars saknas olja-, men jag "såg inte det"). Fick förstås en tvåa på Bilprovningen imorse.

 

Dåliga packningar. Kan brista vid för högt tryck
Om så skulle vara fallet:

Vad är det för ungefärlig reparationskostnad vi snackar om?

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-05-25 08:53:00 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det kostar, allt från 100-10.000 beror ju på vilket fel det är och vad du kan göra själv. Trasigt rör som du byter själv kanske 100 spänn på skroten till avancerade fel i packboxar och du kanske måste byta hela eller delar av servon. Försök lokalisera var den läcker.

 

Hittade denna på aftonbladet om Suzuki

 

3 Oljeläckage från styrservo eller styrsnäcka är dyrt - bortåt 10 000 kronor.

 

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/1999/9907/990705.html

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[inlägget ändrat 2006-05-25 09:19:30 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter i alla fall som en väldigt dålig början på dagen (för mig). :-/

 

Jag tror att det är ganska svåråtkomligt och svårt att se var det droppar ifrån. Jag ska förmodligen avvakta och höra med en bilservice, eller en kunnig bilmekaniker (som får ta en titt på det).

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra ide om man inte är kunnig själv. Det behöver ju inte vara det farligaste felet men det är svårt att bara gissa utan att se hur det ser ut.

 

Ett litet tips bara.

Om man torkar rent (om du kommer åt) så brukar man kunna se varifrån läckan kommer, alternativt hissa upp bilen i en gör det själv hall. Det kan vara lättare att se underifrån. Är det ett enkelt fel som en trasig slang/rör

har du sparat många kronor. Uteslutningsmetoden helt enkelt.

 

Lycka till i alla fall

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Christoffer_

Tjenare!

Det kan som det ser ut att ett rör/packning som har brustigt lämna in bilen för en snabb koll! de fixar det där på nolltid!

 

[inlägget ändrat 2006-06-16 22:22:51 av Christoffer_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det visade sig att bilen har en kylare för servooljan (sitter framför den vanliga kylaren, ganska liten). Det var ett rör från styrservon till den kylaren som hade rostat och brustit. Röret kostade drygt 500, och arbetet något under tusenlappen.

 

Så det var inte så farligt (=dyrt) som det hade kunnat bli...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...