Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hackar vid uppspelning


filipoberg

Rekommendera Poster

filipoberg

Jag har problem med imagefiler som jag brännt till DVD-skivor. Vid en viss tidpunkt, ca 49 min in i filmen, börjar filmen att hacka. Det går inte att titta på filmen. Jag har testat att bränna både plus och minus och spelat olika filmer i olika DVD-spelare. När jag spelar imagefilerna i datorn fungerar det utan problem. Det måste vara fel vid bränningen eller liknande. Någon som har erfarenhet av liknande fall med hackande film? Jag avnänder bland annat Traxdata och TDK.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att bränna med lägre hastighet. Film bör man bränna långsamt.Själv kör jag 2-4x.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Datamilla har samma erfarenheter som jag: Bränn DVD-skivor ("film") i låg hastighet, ger bättre resultat..

 

CD-skivor likaså: Inte i 48x, utan kanske 12x. Om skivorna ska spelas i "vanliga" läsare. "datorläsare" verkar strunta i det.. Max funkar bra där..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag får väl kontra med min erfarenhet då: Full fart! Varför vänta när skivorna i alla fall går att spela upp i vanliga spelare utan problem?

 

Men, visst, får man problem är väl en fartsänkning nåt att prova.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

filipoberg

Jag tror att det beror på kvaliteten hos DVD-spelaren. De vanliga spelarna är väl i ditt fall de bättre än de vi andra har problem med. Det går inte att förneka att problemet finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har verkligen inga speciella spelare - bilens cd, "köksstereon", dvd/hdd-recordern, en flera år gammal dvdspelare och en "svindyr" cdspelare (ok den är väl lite speciell då) - samma sak med alla, det fungerar bara. Att de vi har köpt på oss genom åren så genomgående skulle vara bättre verkar lite osannolikt.

 

Det kan ju vara så att de som har problem med snabbt brännda skivor har problem med sin brännare/skivor/dator/brännarprogram?

 

Har jag tur? Ingen aning, märkligt är det dock.

 

Jag förnekar inte problemet, se mitt inlägg. Har man problem är en fartsänkning en bra sak att testa.

 

Dumt bara att slentrianmässigt köra på låg fart år efter år om man inte har problem "just nu".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Hm.. Om det tar 5 eller 10 minuter för att bränna en skiva är för mig egalt. Det jag bryr mig om är om skivan funkar "jättebra" i alla spelare. Och då är 5 minuter "extra" ett billigt pris att betala..

 

"Seamless link" etc. etc, bra idé! -Men "halva hastigheten" funkar ännu bättre när det gäller "analoga" (tja, ni fattar nog) skivor som CD-audio och DVD-video.. "DATA-skivor", verkar det kvitta...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt samma krav som jag har - det ska fungera. Det får väl ta precis så lång tid som helst, fungerar det inte är ju hela skiten helt meingslös ändå.

 

Men jag tycker det verkar som om du tycker att man ska dra ner på farten bara för sakens skull?

 

Jag har ju skrivit två gånger redan att om det inte funkar bra kan ju en hastighetssänkning vara bra att testa. Men om det funkar finns det väl ändå ingen anledning att rulla tummarna 2, 3, 4, ... gånger längre tid?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Funkar det, är det ju ingen vits med att dra ner på hastigheten..

Problemet var ju att det "inte" funkade??

 

Off topic: Tror det var "Myth-Busters"-gänget på Discovery som kollade om en 52x-CD-skiva verkligen klarade 10.000 RPM.. Jovisst, deras logik haltade lite, då 52x inte enbart uppnås med snabbare RPM utan också snabbare skriv/läshastighet.. Skit samma, de satte en 52x-skiva på en vinkelslip.. (samma skivstorlek, lustigt nog..). Skivan splittrades på några sekunder vid 10.000 RPM..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, och då kan man prova att... Ähh skitsamma, vi tycker nog lika ändå :)

 

OT: Jo jag kommer ihåg det. Hur fort snurrar en skiva vid 52x?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Mer än 500 RPM, mindre än 10.000 RPM...

52x500=26000. Skivan splittras vid 10.000

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mythbusters är kul att kolla på, men särskilt vetenskapliga seriösa experiment handlar det oftast inte om, så jag brukar ta deras resultat med en nypa salt.

 

Angående brännhastighet, min egen erfarenhet är att skivorna behåller sin information längre om man kör med långsam bränning.

Har ju varit en del artiklar på IDG om skivor som blivit oläsbara redan efter 2-3 år.

Själv har jag skivor som snart är uppemot 10 år gamla som fortfarande har god läsbarhet, på den tiden var ju inte brännarna snabba precis.

 

Sen har jag haft nyare skivor som funkat sämre när brännarna blev snabbare, tror det är en kombination av sämre kvalitet på skivorna och ökad hastighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på den tiden var ju inte brännarna snabba precis.

 

Min erfarenhet säger att högre hastighet ger sämre kvalite men smaken är ju som baken.. delad.

Har en SCSI brännare HP 9200 Cd Writer. Den slår alla brännare jag köpt efter den (som jag dessutom fick begagnad). De nya brännarna skriver sämre, går sönder oftare och skivorna får sämre uppspelningskvalite. Den är inte snabb men stabil. Jag tror inte att det beror så mycket på skivorna då jag använder samma skivmärke till alla brännarna utan jag tror det mest beror på hastigheten på bränningen.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säkert vet numera tycker jag att man kör så fort det går så länge det inte blir problem.

 

Allt utvecklas - brännare, skivor, brännarprogram.

 

Man kan ju sitta och filosofera med 1x hastighet men man kan ju också köra på i 40x.

 

SCSI eller inte, idag finns det väl ingen anledning att kosta på sig SCSI i en klientdator. En brännare är ju dessutom så oerhärt långsam hur man än vrider och vänder på det. En Raptordisk är i de tester jag sett jämförbar med 10.000 och 15.000 rpm SCSI diskar när den används i en desktop och dskar jobbar ju mycket snabbare än brännare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Hårddiskar och brännare jobbar olika. Ville bara påpeka detta.....

(måste jag utveckla?)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(måste jag utveckla?)

 

Ja, på vilket sätt en SCSI-brännare skulle vara bättre i dagens läge i en desktopdator. Ta det gärna 100% tekniskt, flummiga förklaraingar har jag hört alldeles för många redan :)

 

Många verkar tro att SCSI ska vara snabbare i desktopdatorer men ingen lyckas vare sig mäta upp det eller förklara varför det skulle vara så.

 

Ta det inte fel nu, jag vill bara veta.

 

[inlägget ändrat 2006-05-26 19:04:09 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säkert vet numera tycker jag att man kör så fort det går så länge det inte blir problem.

Har sett det på tidigare kommentarer.:)

Det är säkert helt rätt tänkt men jag har inte så bråttom :)

 

Allt utvecklas - brännare, skivor, brännarprogram.

 

Det är sant men inte alltid till det bästa, det är stor skillnad mellan olika märken på både skivor och brännare så vi får hoppas de börjar satsa mer på kvalite istället för kvantitet.

Jag tycker att en brännare skall hålla mer än ett 1 år innan du måste byta för att lasern är slut eller andra mekaniska fel, sen om den bränner i 12, 24, 48x är för mig personligen ointressant men inte för andra som sagt.

(förra DVD-brännaren höll 13 mån, tills garantin gick ut, kompisen köpte en liknande samma sak där, lasern säckade.)

De 5-7 minuterna bränntid extra gör inte mig något bara de har kvalite och brännaren håller.

 

SCSI eller inte, idag finns det väl ingen anledning att kosta på sig SCSI i en klientdator

Poängen var inte just att det var en SCSI utan att den är gammal och bränner bättre skivor än de nya brännarna vi har. (Jag skulle nog inte heller köpa en SCSI idag men har inte haft anledning att kasta ut den.)

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Nä, jag är ingen SCSI-nerd, om du ursäktar mig på italienska.. SCSI uttalas, tja.. (Typ "ursäkta mig" på italienska..)

;)

 

Det finns en del "die hards" som anser att SCSI är bättre än IDE, och när det gäller vissa servrar (HDD) så är detta *möjligtvis* sant. MEN: IDE rular! (SCSI för brännare är stendött i alla fall!)

 

Off topic:

"Die Hard", kanske en "tysk" film?, [med tanke på "die"] ska komma ut med en ny version snart har jag hört..

-"The Hard" dies hard..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Off topic:

"Die Hard", kanske en "tysk" film?

 

Nä, den är amerikansk med Bruce Willis i huvudrollen. "Simon says..." och "Hämningslöst" t ex. Har kanske kommit ut fler, men det är de som gått på TV.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kunnat utläsa av tester är att SCSI är vettigt i riktiga servrar. Inte klinetdatorer som kör många program samtidigt utan riktiga server - webservrar, filservrar och liknande. I andra fall är snabba IDE/SATA-diskar lika snabba. Läste om detta bl a på tomshardware tror jag, Raptordisken var lika snabb som SCSI-diskarna på en klientdator men 15.000-varvarna (SCSI) vann på serverdatorn.

 

Jag tror att skillnaden mellan IDE(SATA)/SCSI på klientdatorer har raderats ut under de senaste åren. I alla fall när man jämför med de riktigt snabba IDE/SATA-diskarna (Raptor t ex).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant men inte alltid till det bästa, det är stor skillnad mellan olika märken på både skivor och brännare så vi får hoppas de börjar satsa mer på kvalite istället för kvantitet.

 

Jag har aldrig fallit för frestelsen at köpa de allra billigaste skivorna. Köpte idag 50 DVD+r på Clas Ohlson för 379:-. Jag bränner som sagt alltid på högsta fart, vi får väl jämföra om 10 år eller så vad som blev bäst :-)

 

De 5-7 minuterna bränntid extra gör inte mig något bara de har kvalite och brännaren håller.

 

Det ska ju funka annars är det ju ointresant. Om min brännare skulle dö om ett år eller skivorna sluta fungera om ett är, ja då kommer jag att fundera vidare. Men annars finner jag ingen anledning att vänta mer än nödvändigt.

 

Och ska man sänka farten, varför då inte gå ner ända till 1x?

 

Poängen var inte just att det var en SCSI utan att den är gammal och bränner bättre skivor än de nya brännarna vi har

 

OK, det var ju inte lätt att veta :)

 

[inlägget ändrat 2006-05-26 20:19:40 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det var ju inte lätt att veta

 

Jag som tyckte jag var tydlig. :)

 

Den slår alla brännare jag köpt efter den (som jag dessutom fick begagnad). De nya brännarna skriver sämre, går sönder oftare och skivorna får sämre uppspelningskvalite

Jaja, nog om det

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp vill du se det igen :)

jag tog bort scsi som egentligen var onödigt vetande och inte det jag ville tala om egentligen, det bara slank med.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...