Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla DVD+digitalbox så att man kan titta på en och spara en annan


Sonny L

Rekommendera Poster

Har en Samsung DTB-9401V (2 SCART) och en LG7800 (2 SCART) och en vanlig TV med 2 st SCART.

Hade tidigare en gammal Philips video där jag kunde banda en kanal (valfri kanal inom boxutbudet) medans jag kunde titta på en annan samtidigt.

Kopplar nu på samma sätt men får det inte att funka, kopplar jag fel.

 

Antenn => box

SCART mellan "box TV" till DVD.ns SCART in.

SCART mellan "DVD TV" till TV.ns ena SCART.

 

Tips på en koppling som funkar tas tacksamt emot.

 

/ Sonny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du menar en inspelningsbar DVD. Den jag har kan man tryck apå en knapp på fronton (jobbigt) för att aktivera genomsläppning av SCART-signalen vid inspelning. Kanske något liknande går att göra på din?

 

Annars kan du koppla en SCART direkt mellan din digitalbox och TVn fast oftast brukar detta innebära att man får godta en lite sämre signal då boxen/TVn troligen inte stöder RGB på båda SCART-kontakterna.

 

Edit:

Enda behovet av denna förbikoppling finns bara om du har två olika källor för bilden till DVDn, annars om du byter kanal på digitalboxen så....

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-05-21 22:38:58 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en inspelningsbar DVD. Jag har faktiskt provat med en SCART direkt mellan box och TV också men trots det blir så att säga boxen dominant. Det är bara med boxen jag kan ändra kanal vilket betyder att jag måste titta på den kanal jag spelar in i från.

Kunde jag bara komma på hur man också kan låsa boxens kanaler till DVD.n (handlar mer om att koppla rätt vill jag tro) tror jag allt vore frid och fröjd, men DVD.n. vägra hitta några kanaler vid programsökning.

Så gick det nämligen med videon. Då gick det alltså att ställa videon på en kanal (den som skulle bandas) samtidigt som man kunde titta på en annan kanal genom att som vanligt välja kanal på boxen, om jag inte minns helt fel.

Du nämner någon knapp på DVD.n, vad är det för knapp, vad har du för DVD?

 

/ Sonny

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag läser ditt inlägg korrekt så tar du idag emot alla din TV digitalt via boxen. DVDn har enbart en analog mottagare (tuner) så den är då beroende av vilken kanal din digitalbox är inställd på. Dvs spelar du in ett program så kan du inte titta på ett annat (från samma mottagare).

 

Eller har du både digitala och analoga kanaler? Då ska DVDn klara av att ta emot de analoga kanalerna, anslut antenn och gör en kanalsökning. Om du sedan spelar in från en analog kanal mottagen med DVDns tuner så bör du kunna se en annan kanal från din digitalbox.

 

Från manualen till din spelare (LG RH7800, s 41):

Spela in ett TV-program medan du tittar

på ett annat

1. Tryck på TV/DVD för att välja TV-läget under

inspelning. TV-indikatorn visas.

2. Välj kanalen som ska visas med hjälp av TV:n.

 

mmh, lite konstig svenska men du borde förstå vad de menar

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du föstår helt rätt, DVD.n. har ingen digitalmottagare inbyggd, utan kan anslutas med SCART, antenn och olika AUX kanaler (vet ej exakt om de benämns så).

 

Till boxen kopplar jag antennkabeln som tar signaler från takantennen på huset. Boxen har vad jag förstå en överbryggning och ett antennuttag bredvid antenningången. Kopplar jag en antennsladd från denna till DVD.ns antenningång så funkar det som du skriver, men man skulle gärna vilja få in de andra också till DVD.n som kommer från boxen.

 

Det där du saxat från manualen stämmer, och funkar när man kopplar antennen till DVD.n som beskrivits, men då är man "låst" till bara SVT 1 och 2 samt 4.an.

Jag kan inte förstå hur jag fick det att funka med min 10 år gamla video bara. Tyvärr, slutade den fundera och kasserades för ett halvår sedan, så jag kan tyvärr inte koppla in den för att se hur jag kopplade då.

Tack för dina svar Monshi, men det verkar som om jag får bita i det sura äpplet och acceptera fakta, dvs bara titta på en annan kanal så länge jag bara spar något från 1,2 eller 4.an.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja för att klarifiera lite kanske, jag tror visserligen du förstått vad jag skrivit.

 

De digitala signalerna tar digitalboxen emot och denna kan enbart avkoda/sända en kanal åt gången.

Dvs kopplar du så här:

Antenn till digitalBox vidare till DVD och vidare till TV.

SCART från digitalbox till DVD

SCART från DVD till TV scart1

 

Så bör du kunna följande:

* Spela in en analog kanal och titta på en digital (genom att DVDn släpper igenom SCART-signalen från boxen)

* Spela in en digital kanal och titta på en analog fast då kan du nyttja tunern i TVn istället för den i DVDn förslagsvis

 

Du kan INTE spela in en digital kanal och titta på en annan. För detta krävs två digitala mottagar (vilket en del digitalboxar faktiskt har fast då oftast kombinerat med en hårdisk/förmågan att spela in program)

 

Om du inte kan klara punkt ett, lägg då till en koppling mellan digitalboxen sekundära SCART och TVn sekundära SCART.

 

Annars - är du nöjd med din DVD-inspelare? Alltid kul att höra åsikter om dessa.

 

Jag är mycket nöjd med den Pioneer DVR 520H som står i vardagsrummet och spelar in mer än jag tittar på... (en hel säsong med DH inspelad och raderad ex.v.)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen än en gång, jag måste minnas fel ang. min gamla video.

Tyvärr har jag inte hunnit testat DVD.n så mycket än men den verkar användarvänlig och allmänt trevlig. Har provat några gamla brända filmer i olika format och den verkar svälja allt, åtminstone än så länge. Tycker den verkar rätt tystlåten också. Så med tanke på 160Mb hårddisk och 4´i imköpspris verkar den prisvärd, men vi får se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hur gör man om boxen är inbyggd i tv och man har component kablar

mellan dvd och tv?

 

Nuvarande kopplingschema är antenn-dvd-tv.

komponent från dvd till dvi på tv.

 

Det står i bruksanvisningen att man ska koppla digitalboxen till dvd med scart

men det funkar inte att koppla från dvd till tv. både tv:n och dvd är inställd på komponent och scarten är ju rbg..

 

Nu får jag bara in de analoga sändningarna på dvdn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anna .- vi tar detta i din nya egna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=885271

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...