Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sommaren är här!!


virtuosen2

Rekommendera Poster

virtuosen2

 

"Tyvärr"..

 

Här i Götet har det varit 26 grader i skuggan idag..

Värmepumpen körs sedan jag kom hem från jobbet på AC.

AC-anläggningen (uttagen från garderobens vintervila just nyss) körs på högvarv..

 

Funderar nästan på att köpa en tredje...

(Tjejerna är ju också "heta" här i götet..)

 

Kallt och skönt ännu, trots "bara" 2 AC och två bruttor..

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger din lägenhet ovanligt nära solen eller nåt? Blir väl aldrig så varmt här i Sverige att det krävs ac?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS 64738
Blir väl aldrig så varmt här i Sverige att det krävs ac?

 

Allvarligt talat, t.om. jag som bor i norrland har funderat på AC.

Huset jag bor i är välisolerat så det är inte så mycket värme som slipper ut plus att jag har stora fönster vända mot solen så det blir lite av en växthuseffekt.

30 grader inomhus är inte ovanligt här på sommaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Samma här... Runt 30 grader inomhus under juli/augusti är mer regel än undantag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Två överklockade AMD-burkar som står på 24/7. En massa digitalboxar plus hårddiskinspelare.. Det blir lätt 25 grader (och MER) på övervåningen.

(Jag är tyvärr en sådan typ som även "svettas på en kall dag"..)

 

AC behövs annars mest i slutet på juli/början av augusti. Rent generellt.

Tyvärr funkar inte "genomdrag" med vädring när det blir värmebölja..

 

Det man kan gjädjas åt ännu är att nätterna är kalla!

 

Det jag kan glädjas åt vintertid är att jag sällan fryser.. Har badat i isvak i -40 grader nykter utan att hacka tänder! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

SYS kan fundera allvarligt på persienner och/eller markiser. Dra ner persiennerna när solen står på som värst gör väldig skillnad mot "direkt strålning"!

 

Inte för inte att folks lägenheter och hus i Spanien ser "tillbommade ut" när hettan är som värst! -Dom drar ner allt som bara går!

 

Bara ett litet tips i all enkelhet.. (krydda det också med AC så får du det "acceptabelt" därhemma..)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS 64738

Bra tips virtuosen, men jag har redan persienner.

Det skulle nog vara betydligt värre utan dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Om Sys har eget hus/svarar för uppvärmning själv, så är en luftvärmepump en bra investering: Den kan kapa värmekostnaderna under den kalla tiden på året, och ge svalka på den varma.

 

Många av mina norrländska kompisar ansåg (läs: ANSÅG) att luftvärmepumpar är värdelösa i norrland, men dom som har skaffat dylika är jättenöjda.. Luftvärmepumpar funkar förvisso inte när det är "smällkallt", men även i Kiruna ger de avkastning 10 månader om året..

 

(Samt svalka när det är varmt. Just i Kiruna kanske bara några dagar i augusti..)

 

Löjligt billiga är dom numera också. Kostar ungefär som en "värstingdator.. (Men håller oftast längre och betalar sig, om man kör olja eller direktverkande el..)

 

Jag fick 5000:- i skattesänkning för min värmepump/AC!!!!

Jippi!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Om Sys har eget hus/svarar för uppvärmning själv, så är en luftvärmepump en bra investering:

Jag gissar att Sys som Lizard som jag bor i lägenhet och då är knappast dina högflygande förslag speciellt intressanta. Nä, jag löste det förra sommaren med en vanlig bordsfläkt. På natten lät jag den då och då ligga under täcket när det blev för otäckt svettigt. AC är larvigt lyx och idiotiskt energislukande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng
Jag gissar att ... Lizard som jag bor i lägenhet

 

Bingo!

 

Fläkt under täcket? Hmmmm... Du brukar ligga rätt stilla under natten då? ;)

 

Jag är tyvärr en sån som vrider och vänder på det mesta under natten men det var ju ett annorlunda uppslag ändå. *poäng*

 

[Edit]Men eftersom jag cyklar till jobbet kanske jag kan kosta på mig lite energi för en AC hemma? ;)

 

[inlägget ändrat 2006-05-09 01:24:52 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Tja, allt utöver en 8088 med monokrom skärm är ju egentligen "larvig lyx"..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Nej för sjutton, den burk jag ska skaffa nu är inget annat än en absolut nödvändighet. Detta totala stillestånd mitt i kreativiteten tar död på densamma.

 

Med bara en 8088 och monokrom skärm skulle jag hellre måla med pensel.

 

[inlägget ändrat 2006-05-09 04:23:09 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På natten lät jag den då och då ligga under täcket när det blev för otäckt svettigt.

 

 

Varför täcke, när det är otäckt svettigt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar jag också, det är väl det första som försvinner när det blir för varmt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, vädra kanske?

Jalusier? Markiser?

 

Bästa är att stoppa solen och vädra. Blir nog billigast även om markiser kanske kan vara lite invasivt på faseden samt inte alltför billiga.

 

Att använda den bekväma AC-funktionen på värmepumpen är inte någon bra idé om man vill spara pengar. Att kyla något kostar mycket mer energi än att värma något.

 

jag förordar, i den mån det går, att skyla och vädra.

 

Nu kan ni komma och säga att vädra går inte - massa trafik eller kanske en massafabrik utanför fönstret. Ja, då är det så och då är svårt att vädra.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undercover

Ingen annan som har lägenhet med alla fönster åt samma håll? Det är verkligen skit på sommaren.

 

Fast det är klart, när vinden ligger rätt kan man få korsdrag genom att öppna dörren och trapphusfönstren. Kräver visserligen förstående grannar, men det brukar inte vara några problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Allt utom köksfönstret på solsidan :) Dessutom har vi hund + 2 katter så att lämna dörr och fönster öppna är ingen hit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en arbetskamrat en gång som kom överens med grannen tvärsöver att båda klämde in en sko i brevlådeinkastet och hade fönstrena öppna så fick de korsdrag genom båda lägenheterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor också i norrland. Jag blev less att ligga och vrida sig på natten i 30 graders värme, så för 1,5 år sedan köpte jag en värmepump som kan generera värme på vintern och kyla på sommaren.

Har inte ångrat det, utan snarare ångrat att jag varit så korkad att jag inte skaffat det tidigare...

 

Info och exempel på värmepumpar finns hos http://www.citcop.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, så värmepump är detsamma som AC? Hmmm...

 

En värmepump som används för att värma huset går även att reversera, dvs vända på processen. Du tar värme från insidan och sprutar ut (mycket större effekt) varm luft utomhus. Om vi säger att en pump har ett COP på 4 vid + 10 grader (kan det stämma) vad har den då vid +25 grader inomhus?

 

Men du - ställ ditt kylskåp, eller frys, med dörren öppen (inåt) i balkongdörren. Täta omkring så att inte värmen utifrån kommer in. Ställ in en fläkt i kylen/frysen och du har en AC :)

 

Kanske en fläkt på kompressorn på balkongen också för att öka effekten lite.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Och med ett kylskåpet hindrar dessutom katterna från att promenera iväg på balkongräckena efter husväggen - kanon! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undercover

Kör en variant av samma tema. Öppna fönstren i trapphuset och lämna en rullad reklamlapp i brevinkastet, fungerar fårvånansvärt bra. Men bara när vinden ligger rätt, annars får man in all varluft i trapphuset rakt in i lägenheten. Enda nackdelen med att bo högst upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Måla med pensel? -Du borde kanske skaffa en 8088 med monokrom skärm "för mänsklighetens bästa".. Kanske både när det gäller IT och att "världsarvet" berövas nästa van Gogh, eftersom du inte har just färg och pensel.. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Jag har iofs en gammal bärbar (nåja) Toshiba med 80286 och orange plasmaskärm, den kanske duger lika bra? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...