Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter grafikkortsbyte


Anders Larsén

Rekommendera Poster

Anders Larsén

Jag har problem med grafikkortsbyte på min hp AMD 3000+. Det tidigare kortet var ett agp ati radeon 9250 med direktx9, vilket fungerade utmärkt men då mina barn vill spela mer avancerade spel typ Oblivion så installerade jag ett agp ati radeon 9600 pro atlantis advantage som fungerar vid uppstart. Efter ett tag vill inte bildskärmen vara med längre utan blir svart (slocknar). Jag har provat olika drivrutiner från ati samt de medskickade rutinerna men det fungerar ändå inte. Hoppas därför på tips från er datorkunniga som finns där ute i cybervärlden. Tack på förhand.

 

Anders

 

[inlägget ändrat 2006-05-03 00:18:20 av Anders Larsén]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Med största sannolikhet så har det med ditt nätaggregat att göra. Dvs att det helt enkelt är för svagt. Enda lösningen är att köpa en starkare UPS (nätagg) med minst 300W i effekt. Det kan även vara så att grafikkortet blir för varmt. Har inte haft ett ati kort själv så jag vet inte hur drivrutinen ser ur, men man kanske kan se hur varm grafikkortsprocessorn är, som på nvidia?

 

Hoppas det här är till någon hjälp.

 

/Seb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

memorymad

En liten rättning.

Ett nätaggregat är inte liktydigt med UPS. UPS betyder Uninterruptible Power Supply.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Larsén

Tack för tipsen Seb. Ska se över nätaggregat och fläkt. Stort tack för svar

 

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PSU = Power Supply Unit = nätaggregat

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ursäkta mig! I min hast så blandade jag ihop forkortningarna, ups å psu, är ju samma bokstäver å tyckte att det kändes lite fel när jag skrev det, å det blev det också.

Naturligtvis är det PSU jag menar, tack för rättningen!

 

Lycka till Anders!

 

//Seb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Learjet2000

Tycker att det låter som ett värmeproblem....funkar grafikkortsfläkten som den ska?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem. Provade också att byta nätagget till ett värre - 350 W. Men, det hjälpte inte.

 

Förens efter att jag formaterat datorn och installerat grafikkortet i samband med Windowsinstallationen så fungerade kortet som det skulle.

 

Så... jag vet inte om det är rätt, men detta var det enda sättet för mig att få ATI kortet att fungera.

 

Jag tror att det har med att gamla drivrutiner ligger kvar någonstans i alla systemmappar.

 

Ett tips är att ladda hem de nyaste drivrutinerna till ditt grafikkort och bränna ner dem på CD innan du formaterar. När Windows sedan vill installera drivrutinerna till grafikkortet så sätter du i CD'n.

 

 

- Richard

 

Edit: sär skrivning. =P

 

[inlägget ändrat 2006-05-03 14:11:57 av taengh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

memorymad

Måste säga att jag inte begriper mig på folk som förordar en omformatering vid problem. Jag har samma konfigurering i mitt Windows 2000 sedan första installationen för ca. 3,5 år sedan. Det skulle ta flera veckor att ställa in allt från början med speciella inställningar för vissa program och diverse rättigheter i NTFS. En omformatering är uteslutet i mitt fall.

 

Det är alltid bättre att söka orsaken till felen och på så sätt lära sig hur Windows fungerar. Visserligen blir det mycket googlande men det går betydligt snabbare än att starta om från början. Dessutom spelar gamla drivrutiner ingen roll om de ligger på hårddisken. Vad som har betydelse är om referenser finns för dessa i registret. Det finns flera bra gratisprogram att rensa registret från skräp samt mycket hjälp hos Microsoft knowledgebase.

 

//rättning, stavfel

 

[inlägget ändrat 2006-05-03 16:08:18 av Snutte]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja. Jag håller helt med dig.

 

Datorn som jag formaterade om var ändå menad att formateras om iom ett nytt operativ. Så... därför kändes det som ett klokt val. Dessutom är det inte min "riktiga" dator - utan en spelburk för lillgrabbarna.

 

Att formatera min primära dator..?! Aldrig. Det ska mycket till...

 

 

Edit: Stavning!

 

[inlägget ändrat 2006-05-03 16:19:52 av taengh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag inte begriper mig på folk som förordar en omformatering vid problem.

Visst håller jag med dig i sak men jag tycker inte att det är ett vanligt råd på eforum. Kan faktiskt inte minnas när jag senast gav någon rådet att formatera om. Men det händer så klart att man kommer "till vägs ände" i vissa fall. Det går liksom inte att sitta och skriva flera A4 sidor till någon som knappt kan formulera frågan (menar inte frågeställaren i denna tråd).

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

[inlägget ändrat 2006-05-03 17:38:14 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att testa att bara ta ur kortet och sätta in det igen. Om man inte lyckas få i det helt rätt och/eller det hamnar smuts på någon kontakt kan det påverka. Jag hade liknande problem för ett par datorer sen problem efter att ha stoppat i ett nytt grafikkort. Testade med samma kort hos en kompis, det fungerade utmärkt, tog sedan hem det igen och då gick allt som smort. Så mitt råd är:

 

1. Ta ur kortet, blås försiktigt på AGP-kontakten i datorn o se till att kortets kontakter är rena (men rör dem inte!) och sätt i igen

 

2. Testa med kortet hos en kompis o se om det fungerar i den datorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asmodision

Lite off topic men kan vara roligt att höra iaf.

 

Min farbror hade nyss köpt en hyfsad burk och skaffat bredband. Rätt fräckt med tanke på att han inte ens kunde skriva maskin tidigare. Nåväl, han installerade XP och alla medföljande program som han fick med bredbandsabbonemanget med brandvägg och antivirus. Men han fick aldrig bredbandet att fungera. Åkte till honom och försökte hjälpa till, visade sig att det redan fanns ett antivirus program med datorn och detta med det andra krockade och hela tcp stacken slutade fungera. Tog bort allt, antivirus, brandväggarm nätverkskort, rensade reg. och installerade om. Fungerade fortfarande inte. Ringde då och pratade med kundtjänst hos den operatör som dom använde, han var lika villrådig som jag ( har trots allt grejat med nätverk i 10 år). Till slut iaf kom vi fram till att factory default är ganska bra ;-)

 

Sagt och gjort, i med rescue cd och blåste hela j*vla burken. Fungerade direkt efter detta. Så visst, det kan hjälpa att blåsa maskinen ibland ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snurre Kanin

Hej.

 

Fungerar Oblivion en stund för att sedan bli svart eller är det Windows?

Om det är Oblivion så kan det vara grafikinställningarna för spelet, är det inställt på HDR så kan du testa Bloom. Hade själv detta problem, löste detta med att köra bloom och sedan genom en ominstallation och kör nu HDR, felet uppstår ändå då och då men mycket sällan.

Vissa program verkar även skapa problem för oblivion om de är igång.

Ett av dessa är Deamon Tools så stäng ned övriga program och testa innan ominstallationen.

 

Till skillnad från andra så kan jag rekommendera en ominstallation, visst kan man leta igenom register och andra platser där installationer hamnar men jag lovar att du inte kommer att få bort all skit som installeras genom åren.

Ghost är ett bra program som man kan använda när man har installerat de program och gjort de inställningar som man själv använder i Windows.

 

MVH SnurreKanin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Larsén

Problemet med den slocknande skärmen är inte knutet till Oblivion eller andra aktiviteter. Fläkten på kortet funkar så jag tror att Seb har rätt i att nätaggregatet är för svagt.

Mitt nuvarande är på 250w och det behöver nog bytas ut. Tack för alla förslag på åtgärder för att lösa problemet.

 

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias J

Å andra sidan, om man installerar om Windows med jämna mellanrum lär man sig ganska snart vad man skall ta backup på, inklusive programinställningar etc.

 

Med tidigare versioner av Windows hade jag för vana att installera om ungefär en gång i halvåret. Numera är det mer sällan, senast var nog 2 år emellan.

 

Jag ser till att ha (minst) 2 partitioner på disken, och lägger allt jag vill spara (dokument, mail, många programinställningar, ...) på D:. När det så är dags går jag igenom min lista av .ini-filer att kopiera undan, .reg-filer att dumpa ur registret etc. Sen är det bara att blåsa hela C:.

 

Det hela brukar gå på ½-1 dag, vilket är betydligt mindre tid än man kan lägga på att få bukt med drivrutinsproblem. Funderar på att börja om snart igen, då mitt FireWire-kort får datorn att boota om...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Ja, du gör ju som du vill. Men jag bytte upp mig till ett 350 W nätagg och ändå så slocknade grafikkortet efter att man spelat i typ 20 sekunder. Som jag sade ovan så var det enda alternativet för mig att formatera om datorn...

Men, lycka till med införskaffningen av nytt nätagg!

Det vore kul om du kunde skriva här i forumet efteråt om det hjälpte!?

Mohaha...

 

 

Edit: Felstavning. Dåligt T-bord?

 

[inlägget ändrat 2006-05-05 07:57:21 av taengh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta gfx kort leverantörer har nån form av program man kan ladda ner som håller koll på temperaturer, spänning, fläkt etc. Leta upp nått sånt så får du se om det är tempen eller drivspänningen som det är fel på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft liknande problem med mitt gamla ATI 9700 och nForce2 baserade moderkort. Prova att "disabla" AGP fastwrite som du hittar i någon av flikarna i grafikdriver-inställningarna. Det avhjälpte mitt problem med "slocknande" skärm...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Anders Larsén

Jag installerade sent om sider ett nytt nätagg på 520W, vilket inte innebar någon som helst skillnad. Kontrollerade sedan Agp fastwrite men denna funktionen var redan avstängd. Uppgraderade sedan BIOS och när jag sedan skulle prova det nya grafikkortet för femtielfte gången, så såg jag att det tydligen hade skickats med ett minneskort. Det låg inte i tillsammans med grafikkortet utan var inlindat i ett likadant papper som användes som utfyllnad/dämpning runt grafikkortskartongen. Lätt att missa med andra ord, men jag installerade även detta, och nu fungererar det faktiskt.

Har provspelat Oblivion och det verkar rulla på som det ska.

För en person som är nybörjare så fungerar denna sida som ett oerhört bra hjälpmedel och man får många nya kunskaper som annars vore klart svårtillgängliga.

Tackar återigen alla som har engagerat sig i mitt grafikkortsproblem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...