Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

komplex ekvation


KGHKGH

Rekommendera Poster

Hejsan!

Håller på räknar lite matte c nu och dethar du funnits ekvationer utan reellösnig t.ex. x^2 = rot:-4. Detta går ju inte att lösa eftersom att det inte finns något tal vars kvadrat blir negativ. Min lärare har då sagt att det finns komplexa lösningar till en ekvation av den här typ där man använder sig utav imaginäratal och att svart isåfall blir a+bi.

 

Så det jag undrar är hur man går till väga för att lösa en ekvation utav den typen jag tidigare skrev.

 

MVH KGH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Lösning finns det säkert, problemet är att språket (matematiken) saknar "ord" för lösningen. Bristerna finns inte i problemet eller i problemets lösning, utan i kreaturets skalle som försöker lösa problemet. (människans alltså.) Kossor har också svårt med att uttala saker de inte kan med "sitt" språk; det blir mest "muu!". (Eftersom deras språk inte är tillräckligt utvecklat. Samma sak med matten)

 

Muu! ;)

 

Edit: "språkfel".. hehe.

[inlägget ändrat 2006-05-01 16:02:11 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en utförlig beskrivning hur man löser kompexa tal rekommenderar jag att du läser i en teoribok som behandlar ämnet. (Läs på biblioteket eller köp en bok som är "anpassad" till dina nuvarande kunskaper.)

 

Rent allmänt kan man säga att man delar upp ett tal (z) i en sk Reell del och en sk Imaginär del: z = a + ib, där ib är den imaginära delen. a och b är reella tal. (i = kvadratroten av -1. i^2 är alltså lika med 1. (-1)^2 = 1.)

När du tar kvadratroten ur ett negativt tal, t e x -4 så skriver man alltså att svaret är lika med i2.

Kvadratroten ur talen (cd) = roten© * roten(d).

 

Jag hoppas du fick ett (litet) svar på din fråga. Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrigering:

 

i^2 = -1

 

annars funkar det inte!

 

Så sant! Tack för korrigeringen. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...