Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inga kanaler.


Jaegr

Rekommendera Poster

Har köpt in ett Hauppauge pvr-150 kort och installerat och så, men det hittar inga kanaler. Jag har comhem kabel-tv, kortet i sig är inte tänkt att agera dekoder utan bara för den reguljära kabel-tvn. Någon som har en teori på vad problemet kan vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat WinTV2000 (gratis på hemsidan)? Där scannar du in kanalerna m h a Suite Manager. Kör själv PVR150 MCE under XP SP2. Vet att det var strul med att få in rätt drivrutiner, men nu funkar det bra på comhem kabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har installerat WinTV2000 och tror mig ha senaste drivrutinerna osv. När jag kör suite manager så får jag inga resultat på något av alternativen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde in Input Sources/Tuner, körde autoscan med

 

- Channels by country

- Sweden

- Cable

- BG

- PAL BGHIDK

 

Sen editerade jag varje kanal till rätt namn

 

[inlägget ändrat 2006-04-27 11:18:17 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... ja nu sitter jag ju inte vid datorn då jag är på jobbet... men det mesta låter bekanta förutom att jag tror inte att jag kunde ställa in BG...

Jag tror inte att jag kunde göra några inställningar alls i den rutan, iaf inte om jag kopplar rätt på var det borde stå. Å andra sidan kan jag minnas helt fel. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Har du kollat att antennkabeln sitter i kortet?

- Funkar WinTVRadio?

- Har du provat kompositingången, dvs från t ex videokamera eller video?

 

Funkar inte radio eller komposit kan det nog vara drivisar i alla fall

 

[inlägget ändrat 2006-04-27 13:15:34 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe jodu. Den sitter där den ska. Vore ju illa om det vore ett kabelbrott eller något dylikt, helt ny kabel som det är.

 

Inställningen BG dock... hmm. Alltså jag tror mig veta var man ställer in den men vad jag minns kunde jag inte påverka den rutan alls. Den var typ bara tom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sista valet är videoformat

- PAL BGHIDK

- PAL N

- SECAM

 

Min version av WinTV2000 är 4.7.22355. Du har säkert en nyare, min är ett år gammal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej inte så... Så här menar jag.´

 

- Channels by country

- Sweden

- Cable

- (här hade du BG och här är det helt tomt för mig(tror jag))

- PAL BGHIDK

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag missuppfattade

 

Tuner Format

- BG

- DK

- I

- L

 

Har du valt Suites/All Channels? Märk att om man editerar en kanal går endast videoformat att ändra

[inlägget ändrat 2006-04-27 13:46:22 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm jag tror det men jag inte alls säker. Har svårt att minnas alla detaljer... Får kanske vänta tills jag kommer hem så får jag försöka igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum radion fungerar inte så antar att det är drivrutiner som är fel... Något tips på vilka man ska använda istället? Jag har tagit de nyaste jag hittade på Hauppauge's hemsida. Varken de eller de jag fick med kortet får det att fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det nog installationen av drivrutiner du har problem med. Jag höll på i en månad för ett år sen innan jag fick igång kortet. Vet tyvärr inte nu vilka drivrutiner jag använde, men du bör nog använda de senaste. Kortet har dålig kompatibilitet med vissa grafikkort efter vad jag förstått. Det finns ett forum för WinTV PVR

 

http://www.shspvr.com/smf/

 

Jag blev dock bara mer förvirrad av allt som stod där. Mitt problem var, visade det sig, att jag inte installerat WinTV2000 rätt, så när det funkade gjorde jag inga anteckningar om vilken av drivrutinerna jag testat sist. Men jag tror de kom från Haupphauges supportsida

 

http://www.hauppauge.com/pages/support/support_pvr150.html

 

Observera att man måste avinstallera m h a HCWCLEAR och boota om innan nya drivrutiner installeras. Även ordningsföljden av installation av drivrutiner och WinTV2000, WinTV Scheduler osv tror jag är viktig.

 

Jag försökte också med olika applikationer för TV, bl a Nero (dekodrar passade ej), SageTV, Snapstream BeyondTV. BeyondTV funkade bäst av dessa, men när jag fick WinTV2000 och WinTV Scheduler att fungera var det bästa totallösningen.

 

Så mitt råd är, avinstallera, installera och upprepa tills det fungerar. För logg över resultatet. Meddela här hur du fick det att fungera, många vill säkert veta, jag har läst kommentarer på Kompletts sida att många har haft stora problem. Ge inte upp, det är ett kanonkort, jag spelar in 12000 kb/s, 720x576, redigerar och bränner DVD med Pinnacle (ibland Ulead) som funkar i alla DVD-spelare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så jag antar att jag har lite slit framför mig då. ;) Tack för hjälpen dock. Ska försöka logga hur jag gör när/om jag får det att fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju fortfarande en svag misstanke mot tuner formatet, då jag inte har något listat alls. Ujuj, mycket att prova och fast på jobbet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter troligt. Fanns det ingen option vid installationen av WinTV2000? Jag vågar inte testa nånting på en fungerande installation, tyvärr!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, nej det förstår jag. Kan inte minnas att jag såg något dylikt i installation. Har letat rätt på en url som jag ska prova hemma dock. Får väl ta en image på datorn när det fungerar sen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så illa är det nog inte. Om det är olösligt skulle de inte få sälja några kort. Och eftersom de säljer trots problem tyder det på att kortet är bra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara säga att jag skulle köpa ett likadant fast med digital avkodning, om jag behövde ett till, t ex till sommarstugan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hauppauge-korten kan vara lite känsliga för vilken PCI-slot de sitter i. Hade själv det problemet med mitt PVR 350, men när jag väl hittade "rätt" slot var det inga som helst problem. Vet inte om det löser dina problem, men det skadar ju inte att testa... Har heller aldrig haft några problem med uppdateringar av drivarna - så länge som man avinstallerar de gamla enligt Hauppauge's anvisningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Här kommer ett hett TIPS

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=752571

 

Jag hade typ samma problem med ett PVR500 WMCE2005.

Fick tips om att kortet inte hittar några kanaler om du har något problem med ljudet på annan länk här. Efter att jag fixat mic in ljudet hittade kortet alla kanaler igen =).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...