Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skillnaden mellan c / c++ / cgi / perl ?


dareknowak

Rekommendera Poster

Hej jag undrar lite här vad som är skillnaden mellan alla dessa programerings språken? vilka används till vad? vad föredrar man? och varför isåfall? finns där vissa begränsningar på nån utav dom?

om man tar t.ex mirc, vilket programmerings språk använder det i sina filer? (när jag va 15 satt jag och gjorde lite egna script därför jag undrar, kan nämligen en del inom det) har själv hållt på med hemside programering html / asp och lite php och vill ist börja lära mig lite om programmering så man kan göra lite små program som kan förenkla vissa saker som man jobbar med och liknande.

 

Mvh //Dashi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Först, cgi är inget programspråk, utan ett protokoll för att skicka information mellan webläsaren och ett program på en webserver. http://susning.nu/Common_Gateway_Interface

 

C och C++ är vanliga språk som klarar det mesta, perl är ett kraftfullt språk men som är enkelt att lära sig grunderna i.

 

Perl's stora styrka är att hantera textmängder därför har perl plivit populärt när man vill skriva "cgi-program".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej men vilket föredrar man då och vilket e mest lönsamt i längden? c / c++ eller perl?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du vill göra.

 

Alla tre är riktigt bra och alla tre är lönsamma att lära sig.

 

Fördelen med Perl tycker jag är att man jobbar på en lite högre nivå än i C/C++.

 

C har inte mycket alls att komma med i biblioteksväg. POSIX och liknande, visst, men det är på en väldigt låg nivå. C excellerar döermot på att binda in sig själv både här och var. Finns det bara ett API till en viss hårdvara kan man ge sig tusan på att det är ett C-api. C erbjuder en exakt kontroll på allt som sker, bara snäppet efter assembler/maskinkod.

 

C++ gör situationen bättre med sina bibliotek som t ex STL men tyvärr är STL rätt svårt att bemästra. C++ är i sig rätt rikt på fallgropar så man måste se till att vara påläst för att inte råka illa ut. Det är poppis att göra bibliotek till C++, se bara på .NET t ex.

 

Perl har, liksom Java, en hel massa bibliotekstfunktioner för det mesta man kan vilja ha. Följer man bara vissa mönster är Perl riktigt snabbt. Men det är mycket enklare att koda effektivt i Perl än det är i C++. I alla fall så länge man håller sig till det Perl är gjort för.

 

 

Fotnot: Jag har undantagit t ex C++/.NET som jag tycker är mer Windows än C++. Dock medveten om att just C++/.NET kan vara en gyllene väg att gå, ibland i alla fall :)

 

[inlägget ändrat 2006-04-27 01:04:59 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill mest göra windows program som kan underlätta olika saker man gör vid datan, finns mycke saker med hemside programmering som man ibland vill slippa göra som ett litet program som är anpassat skulle underlätta och spara många många timmars arbete, elr t.ex om man möter på buggar i olika program att man rättar till dom sj och kanske förbättrar och anpassar programen lite mer som man sj tycker är bra, för eget bruk då självklart.

 

Ok tack för förklaringen den va riktgit bra, skulle det vara fel att börja med c / c++ och sedan fördjupa sig till perl? elr det är så stor skillnad så man får börja om från grunden igen? eftersom jag har hittat väldigt mycke lär matrial på svenska om c / c++ så kanske det skulle underlätta att lära sig det först och sedan fortsätta med perl när man kommit in i programering lite?

 

Mvh //Dashi

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
elr t.ex om man möter på buggar i olika program att man rättar till dom sj och kanske förbättrar och anpassar programen lite mer som man sj tycker är bra, för eget bruk då självklart.

 

Inga problem, men du måste ha källkoden till programmet. Hittar du tex ett fel i Internet Explorer kan du inte fixa det själv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng
Vill mest göra windows program som kan underlätta olika saker man gör vid datan

 

För windowsprogrammering är väl Microsofts miljöer (Visual Studio) rätt heta kandidater. Jag är väldigt nybörjare på ju VS. Jag testade "Expressversionen" först men ledsnade p g a gränssnittet. Det kanske beror på alla år av programmering i andra miljöer, jag väntade mig en mer "effektiv" miljö och tror mig nu ha funnit den i "riktiga" Visual Studio. Är man nybörjare resonerar man sannolikt annorlunda.

 

skulle det vara fel att börja med c / c++ och sedan fördjupa sig till perl?

 

Att börja med det som känns mest intressant och angeläget är helt rätt!!!

 

Programmeringssättet i C och Perl liknar varandra rätt mycket till programmeringssätt. Många biblioteksfunktioner fungerar på likartat sätt. Perl ligger dock - i mitt tycke - på en lite högre nivå än C. Ett par rader i Perl kan göra rätt mycket mer än vad ett par rader brukar göra i C så en del får man tänka om allt.

 

C++ lägger till en massa saker jämfört med C. Det finns något liknande (objektorienterat) för Perl men jag kan inget om det själv. Denna mängd av mer eller mindre märkliga detaljer behöver man inte hänga upp sig så mycket på, i alla fall inte till en början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
dareknowak

Tack till alla svar, jag är mycket tacksam, hjälper en att förstå det hela lite mer, jag har en sista fråga, och hoppas ni kan besvara den.

 

Vilket programmerings språk använder t.ex msn messenger, windows operativ system, spelet world of warcraft, Mirc (irc client)?

Har nämnt kända "program" för att underlätta frågan.

 

Mvh //Dashi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Vilket programmerings språk använder t.ex msn messenger, windows operativ system, spelet world of warcraft, Mirc (irc client)?

Har nämnt kända "program" för att underlätta frågan.

Rena windowsapplikationer (av de du nämnde innefattar detta messenger och Mirc) utvecklas i allt från c++ till språken i .Net (ex. C#, VB.Net, J#).

Många windowsapplikationer blandar dessutom utvecklingsmiljö.

 

Dessutom kombineras ofta språk för olika delar av ett program. Rena kommunikationskomponenter (ex. I/O-hantering i messengerklienter) kanske väljs att utvecklas i ren C++ för att kunna optimera koden så mycket som möjligt, medan användargränssnitten oftare utvecklas i visuella utvecklingsmiljöer såsom Visual Studio eller Delphi.

 

Operativsystem utvecklas oftast i C++ kombinerat med assembler, detsamma gäller för PC-spel.

 

Enkelt uttryckt, ju mer effektivare hantering av hårdvaran ett program kräver (OS+Spel kräver ex. långt mycket mer än windowsapplikationer) desto lägre nivå på språket används, där assembler är den lägsta nivån innan du hamnar direkt i maskinkod (räknar inte in mikrokod, då hamnar vi på en annan typ av programmering)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystem utvecklas oftast i C++ kombinerat med assembler, detsamma gäller för PC-spel.
Jag skulle nog påstå att C är betydligt vanligare än C++ när det gäller operativsystem. BeOS är det enda exemplet jag känner till på ett OS skrivet i C++.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag skulle nog påstå att C är betydligt vanligare än C++ när det gäller operativsystem.

Det gick av bara farten där. Jag instämmer i ren C.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dareknowak

Okej tack tack allihopa, alla era svar har varit till stor hjälp och mycke lärorikt, så man förstår lite innan man ska sätta sig in i programmering, jag tänkte börja med webstudios programmerings sektion, någon som läst igenom den och tycker att den är bra?

 

Edit: Och finns där något bra, känt program man kan använda för att underlätta?

Som t.ex om man kodar i ASP så kan man använda Macromedia Dreamweaver där man kan se, radnr, all kod ovan och under så visas resultat och där man även kan trycka F12 för att förgranska och som även underlättar vid felsökning.

 

[inlägget ändrat 2006-05-18 10:58:52 av Dashi]

[inlägget ändrat 2006-05-18 11:00:04 av Dashi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...