Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus


Torgny Lyon

Rekommendera Poster

Jag är rätt ny här, men måste få säga att jag är lite besviken på Virus-forumet. Det verkar vara väldigt inriktat på antivirus-program och virus-bekämpning. Det skulle vara trevligt med ett forum för diskussion om virus-utveckling och sådant som har med virus att göra, särskilt på svenska eftersom detta är något jag har saknat. Jag antar att det är vi användare som ska styra diskussionen i den riktning som vi önskar, men jag tycker att diskussion angående antivirus skiljer sig rätt mycket från diskussion angående virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torgny.

Nej, vi kommer inte att öppna en diskussion om hur man bygger virus.

 

Jag är säker på att det finns många ställen på nätet som tar upp den typen av frågeställningar, men inte här.

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Persson

jag har länge försökt få tag på någon som verkligen står för att de gillar att utveckla virus, jag måste fråga, vad är det som är så kul, jag menar lägga all sin energi på att vara destruktiv skulle vara helt otänkbart för mig, jag har istället lagt det på min hemsida som jag börjar få god feedback för nu.

 

Om man tar ett exempel från verkliga livet, Tomas Rusiak är känd för att ha är bra på det han göra och många uppskattar honom för det han göra och många ser till och med upp till honom.

 

Jakie Arklöv är mer känd är Tomas Rusiak men alla hatar honom (nästan) även om det även finns folk som ser upp till honom.

 

Så min fråga till dig (eller även andra virusskapare) är vilket är bäst?

 

PS. Det finns rykten att om man lyckas cracka pentagons system så får man jobb där direkt, men för det första så vet man inte om det är sant, för det andra är det rätt liten "chans" att att lyckats med det, det är faktist mycket större chans att att om du lägger all energi på att göra någon bra att du får ett stjärnjobb.DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats och Martin!

 

Jag tänkte att jag svarar på er båda direkt.

 

Visst finns det sådana ställen på nätet, men det är väldigt sällan de är på svenska, vilket jag skulle tycka vara trevligt. Synd.

 

 

Martin, jag står för att jag tycker det är intressant med virus.

Och jag ser direkt att du gör det vanliga misstaget som många gör när det handlar om virus, att tro att virus är destruktiva.

 

Jag menar, vad är det som karaktäriserar ett virus?

 

Jo, det är att viruset sprider sig genom att använda ett annat program som "carrier". Det är inte kodens destruktivitet som avgör huruvida det är ett virus eller inte.

 

Ett virus kan alltså sprida sig, utan att vara destruktivt! Men jag måste givetvis medge att det är ganska vanligt att destruktiva virus förekommer.

 

Anledningen att jag är intresserad av virus är därför att jag tycker konceptet med hur kod replikerar sig själv är en intressant aspekt av programmering (tro mig, jag har programmerat många olika saker, och i många olika språk). Jag tror att många programmerar kan säga att det är iallafall lite fascinerade av virus.

Jag anser också att det är spännande att kunna utnyttja de hål som finns i operativsystemen, vilket kräver en del kunskap.

 

Jag är inte speciellt intresserad av att lägga in kod som förstör i virus, eftersom jag anser att sådan kod kan vem som helst skriva (till exempel "ta bort alla filer från hårddisken" som görs lätt med ett anrop till os'et), och det är inte speciellt utvecklande och kräver inget "tänkar-arbete".

 

Självklart är det bättre att vara som Rusiak än Arklöv, men jag tycker inte att man kan göra en sådan jämförelse.

Jag tycker inte att virusprogrammerare kan jämföras med mördare (även om jag vet att det inte är riktigt så du menar). Jag antar att vad jag har skrivit ovan är svar nog.

 

Jag fortsätter gärna denna diskussion om det är någon som vill höra åsikter från "den andra sidan".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.. vilken [valfritt smädesord] som helst kan juh skriva ett destruktivt emailvirus idag på en kvart...

 

...men det krävs väl en hel del skicklighet att skapa replikerande kod helt själv som verkligen fungerar i de tänkta situationerna och sprider sig vidare runt planeten... fascinerande juh..

 

/Weyland - nej, jag är ingen coder..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Persson

Okej nu börjar jag få lite mer koll på det, eftersom jag inte själv programmerar så visste jag inte att man kunde se virus ur den aspekten.

 

Men samtidigt så skulle man kunna jämföra det med en fönstertittare, vilket absolut inte allvarlig som det jag beskrev innan, men det är ändå ett kränkande för den personliga integriteten, jag vet inte själv om min webplats är säker men även om jag inte ksulle uppskatta att någon tog sig in så skulle jag inte ktycka det var särskilt farligt, eftersom jag inte har någonting att dölja.

 

Så visst så länge viruset inte förstör så tycker jag det är okej.

Däremot fattar jag att IDG inte vill fräja en sådan diskution efetrso de har konkurenter som tillexemepl i så fall skulle kuna kopiera detta forum rätt av.

 

Men visst jag är för opensource.

 

Mvh Martin Persson

martin@costodia.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du inser att man kan se virus-programmering ur en annan synvinkel. Jag önskar att fler människor gjorde som du och försökte öka sin förståelse för saker och ting.

 

Jag skulle dock vilja tillägga en sak vad gäller destruktiv payload i virus. Jag är i regel emot att man inkluderar payloads av denna typ, men jag tycker också att det är rätt fascinerande om man har tänkte ut en riktigt smart payload(och inte bara "ta bort alla filer").

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Per Hellqvist1

Jag stöder Mats inlägg att inte öppna ett sådant forum här.

 

Virus som inte är destruktiva är egentligen en motsägelse. Alla virus, oavsett payload, gör en otillåten ändring i systemet. Det kan helt enkelt inte finnas virus som inte ändrar något (då är det inte ett virus).

 

För att kunna göra det virus är designade att göra (sprida sig vidare) måste de helt enkelt kopiera in sig själva på ett eller annat sätt. En del skriver över orginalkoden, andra flyttar undan delar av koden, vissa fyller ut tomrummen i filer (ex CIH) medan vissa helt enkelt skapar en infekterad kopia av orginalfilen och ser till att den startas först, etc etc.

 

Virus tar upp systemresurser och hårddiskutrymme, men kanske värst av allt är buggiga virus. Det finns en hel del virus som inte är "beta-testade" innan de sprids. Dessa virus kan ställa till med stor skada även om virusets eventuella payload inte var uttalat destruktivt.

Det verkar som om vissa virusskrivare inte vågar eller orkar testa sina skapelser innan de sprids. Många är direkt sorgliga försök till virus.

 

Om någon vill sitta hemma på kammaren och plita ihop virus (vilket verkar lika intressant som att spreja ned sina egna väggar hemma) så är det tyvärr inte olagligt i Sverige. Men man skall komma ihåg att oavsett vad viruset gör eller hur "smart" man nu tycker att man är så kommer viruset att påverka andra personers datorer på ett eller annat sätt. Det är det som är det yttersta argumentet mot virusskapande. Att påverka andra människors datorer eller information utan deras godkännande eller tillstånd (nej, att visa en ruta som säger "Vill du köra detta program?" räcker inte som tillstånd) kan aldrig anses ok .

 

I undergroundkretsar har virusskrivare den lägsta "sociala ställningen". De kan väl jämföras med sexualförbrytare i fängelser. Däremot har man en kraftig intern "klappa-rygg"- mentalitet, där man nästan avgudar "duktiga" virusskrivare.

 

Torgny skriver att han tycker att "...konceptet med hur kod som replikerar sig själv är en intressant aspekt av programmering".

På det kan man väl bara svara: Hjulet är redan uppfunnet. Hitta en annan hobby.

Det finns redan virus för i princip alla operativsystem och många av de större program vi använder dagligdags. Vill du veta hur de fungerar så packa upp en. Måste man komponera egna? Och framför allt - Varför måste skräpet spridas ut bland oskyldiga användare?

 

Tack för ordet.

 

/Pelle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...