Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp distansavtal


kunskapsökaren

Rekommendera Poster

kunskapsökaren

Hej

 

Jag undrar om man kan ångra ett köp av webhotell om i vilköret står det att köpet är bindande så fort man trycker på knapen köp. man har inte hunnit betala för tjänsten än

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Står det att det är bindande så är det bindande. Att du inte har betalat för det ännu har ingenting alls med saken att göra. Tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Vad jag vet, så gäller bara distansköpslagen på produkter som skickas hem till dig, där du då har ett antal (10 eller 14, osäker på vilket) dagars ångerrätt.

 

Webhotellet skickas inte hem till dig, det är en tjänst du köper och detta ingår inte (vad jag vet) i distansköpslagen.

 

Så har du klickat på KÖP så har du köpt det. Att du sedan inte betalat, är helt oväsentligt. Företaget har en fodran på dig och det räcker för att köpet anses ha gått igenom (kallas kredit på normal svenska).

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Skicka ett mail till din kommuns konsumentvägledare. De borde kunna svara på om distansköplagen gäller vid webbhotell.

 

/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kunskapsökaren

Tack för alla svar. Det är ju så att jag har en tonåring som såg att ett webhotel kostade 19 kronor i månaden och han trodde att hela kostnaden skulle inte uppgå till mer än 100kr som han kunde ju kunna betala med sin veckopeng men tyvärr då räkningen kom så var det över 1000spän och jag ville hjälpa till att see om det gick att ångra köpet när jag läste på vilkoren står det att köpet är bindande, då blir man fundersamt om vad man kunde göra för att häva köpet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Om inte webhotellet har nämnt det höga priset i avtal och prislistor, utan bara "överraskar" med det på räkningen har du stor chans att få rätt.

 

Saken kom i ett lite annat läge nu...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt vanligt att man betalar årsvis. Dessutom tar många ut en s k "startavgift" när man skapar kontot. Det kan ju också vara så att din tonåring råkade beställa några mer eller mindre nödvändiga tillägg som gör att månadskostnaden åker upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan beror det på åldern på din tonåring, men man har begränsad rätt att ingå avtal innan man har fyllt 18. Vad som gäller i ditt fall ska kommunens konsumentvägledare kunna upplysa om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...