Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern eller "Extern" hårddisk?


Sveos

Rekommendera Poster

Med den kanske något kryptiska rubriken menar jag följande:

 

Varför ska man/ska man inte välja en hårddisk som är byggd som extern från början istället för att köpa en "intern" och sätta den i ett chassi och således använda den som extern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "chassi" menar du "låda för hårddisk", och inte datorchassie?

 

1) Det är oftast standarddiskar som sitter i de "flyttbara lådorna".

2) Tomma flyttbara lådor med "adaptrar" inuti, där man kan sätta en egen IDE-disk är lika bra men billigare än "färdiga flyttbara hårddiskar".

 

Som bonus kan man ju alltid sätta dit en ny, större, när behovet ökar/priserna fallit. Folk som köper LaCie har jag aldrig fattat. Grejorna inuti är ju standardkomponenter! [precis som Bang och Olufssen som är Philips, men kostar 200% mer. Åtminstone var det så när jag var fjortis.]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag menar "låda för hårddisk".

 

Du menar m.a.o. att det är smartare att köpa intern+låda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundering bara.

Jag vet inte men har det inte att göra med hastigheten av dataflytten också. En extern USB är väl inte lika snabb som en extern IDE eller vad det nu kan vara.

 

Jag skulle nog själv välja en i chassi om jag nu skulle köpa en extern då jag kan välja att göra den intern om jag vill eller byta.

Delar nog lite åsikt med virtuosen2 där.

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken har "alltid" sitt eget gränssnitt; exempelvis IDE eller liknande. IDE är inte gjort för att ha "sladdar" på skrivbordet". USB, USB2, Firewire/IEE1494 är "sladdar" som är gjorda "för skrivbordet". "Lådan" man sätter hårddisken i, har elektronik som "formar om" hårddiskens IDE-format till USB, exempelvis. Och visst går det "långsammare" med en extern disk än en intern, men det gör det "ändå", oavsett om man bygger själv eller köper "färdigt". Men USB2 gör ändå att det går "omärkbart snabbt". (Skillnaden känns inte, såvida du inte sätter den externa disken som en systemdisk. Och det gör man inte..)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Det är smartare. Här är ett exempel på en komplett extern låda för småpengar som du "fyller" med egen hårddisk:

http://212.75.85.247/ProductDetail.asp?UID={2DCA00D1-3197-4F51-83D8-EBAECD049455}&artnr=4903127

 

USB 2.0 enbart, ingen firewire, men det räcker för de flesta..

Småpengar! -Sätt i en gammal "skrotad" 80-Gigabytare exempelvis! Så har du hårddisken "gratis".. 80GB med flyttbara filer är inte fy skam.. För lite drygt 300 spänn......

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDE är inte gjort för att ha "sladdar" på skrivbordet".

 

Det var inte vad jag trodde heller :) utan "dockningsstation" eller vad man kallar dem var vad jag trodde. Den kopplas väl i datorn som en "vanlig" Ide men kan ejectas ut, men då måste du ha en till "docka" på en annan maskin för att kunna byta emellan dem. Det är väl inte USB- överföring på en sådan?

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lådan (den "bärbara") som hårddisken sitter i, har UTÅT oftast USB2 som gränssnitt mot datorer etc. USB (och USB2) kan man koppla in och koppla ut som man vill. Hårddiskens [själva "sardinburken av plåt"] "eget" gränssnitt "görs om" från IDE till USB/USB2 eller firewire i själva den där "lådan" av plast/aluminium där man stoppar in sin hårddisk i..

 

Hoppas att det blev mera lättfattligt!

(Eller så krånglade jag till det som vanligt..) ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det blev mera lättfattligt!

(Eller så krånglade jag till det som vanligt..) ;)

 

Jag fattade nog redan innan :)

 

Det jag undrarde var en sådan (se bild)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[bild bifogad 2006-04-19 18:08:06 av Datamilla]

825146_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Datamilla menar t ex en sån här:

Såg ditt inlägg när jag klickade in mitt. Ja ungefär fast den som är på min bild. (det kanske är en sådan?)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch. Både krångligt, FULT, klumpigt och liknar tillbehör som såldes för 10-15 år sedan.. Varför inte köpa en "flyttbar låda" som jag föreslagit tidigare i tråden? -USB/firewire har de flesta datorer idag, så man är oberoende att den datorn "man ska till" har en sådan "eject-station" eller vad monstret nu hette som var "det rätta svaret"...

 

Observera att en hårddisk klarar sig bättre vid transport om den har ett "yttre skal" som den får "automatiskt" vid mitt förslag. Samt att den är kompatibel med i princip alla datorer som tillverkats sedan 1998. Direkt.

 

Men det är ett fritt land, och alla gör som dom vill..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ingen sådan! Skaffa något jag föreslagit istället. Då funkar din disk "överallt". Lovar! (utom gamla datorer som saknar USB). Men hur ofta "lever" sådana datorer ännu idag?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ingen sådan! Skaffa något jag föreslagit istället. Då funkar din disk "överallt". Lovar! (utom gamla datorer som saknar USB). Men hur ofta "lever" sådana datorer ännu idag?

 

:) Lovar, jag bara undrade om... ?

 

En extern USB är väl inte lika snabb som en extern IDE ?

 

eller är de så snabba?

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...