Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startar inte mer!!


robertengstrom

Rekommendera Poster

robertengstrom

Hej

Jag har en 4 år gammal bärbar dator som har gett upp.

 

När man startar upp fastnar den i ett läge där den visar dator tillverkarens logga, "Euronote", sen händer det inte mycket.

 

Det kommer alldrig upp något om att windows startas eller att den läser in några andra saker.. DVD enheten blinkar dock till men det går inte att läsa från exempelvis en XP-cd eller diskett.

 

Testade att rycka ur hårddisken för at se om den reagerade på något sätt men det gjorde den inte...

 

Är det någon som vet vad som är galet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att det är din BIOS som gett upp på något sätt, mycket annat är svårt att säga. Svårt att felsöka sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte biosbatterier i en bärbar också?

Kan det inte vara det?

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om den får tillräckligt med ström, jag har varit med om en bärbar det var visserligen en fujitsu som fick de problem du beskriver p.g.a. att batteriet var fel så det drog all ström från nätenheten vid uppstart (eliminatorn), den var på 18.5V 2,5 A.

 

Köpte en

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=328529000

artikel 36-1169 och körde 18V 3.5 A och nu fungerar den sedan 1 år tillbaka, dock är den så konstruerad att batteriet måsta sitta i vid uppstarten men när den väl är igång så kan man ta ur batteriet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars tycker jag att det låter som om fläkten inte kyler, men jag kan ha fel.

det

När man startar upp fastnar den i ett läge där den visar dator tillverkarens logga, "Euronote", sen händer det inte mycket.
Just så där hände det med en av våra gamla datorer, bara att lämna in och få fläkten fixad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robertengstrom

Tack för alla svar

 

Fläkten har låtit ganska illa ett tag, kan det vara den som har gett upp?

Startar inte datorn om fläkten är paj? Eller kan något ha gått sönder om fläkten pajar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn blir väldigt varm. om fläkten har pajat kan det just hända att den inte orkar att starta. Jag tror inte att något har gått sönder pga av värmen, men jag är inte säker.

(inte säker på följande)--> det skulle väl vara kretsar som har smält, men det måste vara rätt hög värme dock. Jag vet inte vilka tempraturer det kan bli i en laptop men i en stationär och fläkten bara pajar, har jag för mig att det kan bli upp emot 200 grader

Det är ju inte lika lätt att öpna en bärbar som en stationär annars hade man ju kunnat kolla.. Jag tycker det låter som om du ska lämna in den, eller köpa en ny. Att reparera en gammal dator är inte alltid värt pengarna.

 

Sköna hälsningar

/Ompalaz

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-04-10 12:11:28 av Ompalaz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robertengstrom

Men blir den så varm med en gång?

Det tar ju inte 3 sekunder innan den hänger sig

 

hälsningar robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men blir den så varm med en gång?

Det tar ju inte 3 sekunder innan den hänger sig

 

Nej jag tror inte den blir så varm på en gång. Inte på 3sek ialla fall. Tanken var ju kanske att fläkten gått sönder och datorn gått varm tidigare och följden blev att den inte startar mer.

 

Har du kollat biosbatteriet? Finns tydligen sådana i laptops också.

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara att datorn vägrar starta om den inte känner av något varvtal från fläktarna. Fast du borde få nåt felmeddelande eller nåt i så fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robertengstrom

Nu har jag testat hårddisken i en annan dator och den funkar bra.

 

Ska se om jag hittar något batteri, Vad byter man om "biosen" är paj?

Vet inte vad biosen gör för något! Nån som vill förklara?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bios är datorns "hjärna" och håller reda på alla enheter och sådant. Det brukar sitta typ ett klockbatteri (platt blankt) någonstans på moderkortet som ger ström till bios när datorn inte har nätspänning för att hålla tex klockan inställningar mm. Har sett att på vissa sitter detta batteri under toutchplattan eller under någon lucka under hårddisken. Lite olika men man skall inte behöva plocka isär hela datorn. Kanske IBM support har någon hint var det sitter om inte annat finns oftast manualer att ladda ner som pdf.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...