Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logga vs. Log


Wepe

Rekommendera Poster

Hej!

Har en evigt pågående diskusion med min finlandsvenske arbetskamrat om vad som är rätt och vad som är fel i ämnet "Hur uttalar jag förkortningen av logotyp?". Han envisas med att kalla det för "log" (uttalas "lågg" enligt honom) och jag hävdar bestämt att det heter "logga".

 

I mitt tycke är en "lågg" en loggbok och i hans tycke är log den enda logiska förkortningen av ordet logotyp.

 

Vad säger ni? Vore utom ordentligt roligt att knäppa honom på näsan i det här ärendet. Å andra sidan om det är jag som har fel så får jag väl hacka mej in på idg's server och ta bort det här inlägget...

 

/Wepe

 

[inlägget ändrat 2006-04-05 10:42:09 av Wepe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på din fråga säger jag logga. Log (uttalas lågg) bäddar för missförstånd åt alla håll och kanter.

 

Mitt råd är dock att skriva logotyp och spara logga till talspråket. Det är bara två bokstäver som skiljer, och så ont om tid är det sällan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Log" betyder för mig en log äver t ex saker som hänt eller liknande, för min del associerar det inte alls till "logotyp".

 

Logga (följt av logo) tycker jag verkar vanligast om man inte vill säga logotyp.

 

Sammanhanget avgör om det är "en logga" eller "att logga" :)

[inlägget ändrat 2006-04-05 11:02:48 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag säger logga och logo :)

-----------------------------------------------

Mikael Karlsson

Pluggar Nätadministration/Systemteknik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Språkvård.

 

Vänligen ägna några sekunder extra åt val av kanal nästa gång du skapar en tråd - på så sätt får vi moderatorer mindre arbet och det blir mer ordning på forumet.

 

[sH] - moderator för Öppet forum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki oki... Men va det inte "ordet är fritt..." jag var på? Eller heter det numera "Ordet är fritt men du får inte skriva vad skit jag vill..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Logo ("låggo"), alltså första delen i ordet logotyp, är den förkortning jag använder. Det klingar rätt i mina öron, och är väl ett både logiskt och vedertaget sätt att skapa en förkortning på.

 

'Logga' tycker jag bara låter löjligt, och 'log' ("lågg") är väl just en logg, en sån har jag i min båt - den mäter båtens hastighet...

 

Och ifrån det här forumet ska jag strax logga ut...

[inlägget ändrat 2006-05-17 13:32:46 av prane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...