Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SATA2-hårddisk går ej på SATA-moderkort?


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Sitter här med en fullt fungerande dator. Moderkortet är gammalt ASUS P4PE med SATA bland annat. Nytt är hårddisken Hitachi 200GB med SATA2. Biosen hittar inte disken, och det gör inte heller windows.

Lösningen enligt Asus är att trycka ctrl+F under uppstarten och välja att skapa en automatisk "array", vad nu det är för något? Det fungerar hursomhelst och det går sedan att köra med diskett och pationera och formatera och sedan lyckas installera Windows98SE på gammalt hederligt vis.

Men vi vill ha Windows XP på datorn...

När man är inne i Windows98 och sätter i skivan för XP så startar den och man väljer då att köra ren eller uppgradering (spelar ingen roll vilket).

Allt verkar gå bra ända tills XP-installationen ska starta om datorn för första gången, då fastnar datorn under booten med texten ungefär "No boot device". Då får man sätta i Windows98SE skivan (!) och trycka enter och då kommer två alternativ upp: 1=Boota från hårddisken 2=Boota från CD. Väljer man 1 så kommer man in i Windows98 igen som vanligt, tur det iaf. Och väljer man 2 så kommer man ingen speciell vart alls.

 

Jag förstår mig inte på det här med SATA på detta moderkortet. Det står på Asus hemsida att man ska trycka F6 under installationen och sedan ha en preparerad diskett med Promise 376 driver controller på. Det fungerar ända tills den ska läsa av innehållet på disketten, då kommer ett felmeddelande upp "Filen \winxp\fasttx2k.sys orsakade ett fel <18> op rad 2113 i d:\xpsprtm\base\boot\setup\oemdisk.c"

 

Varje gång jag nu startar datorn, med 98:an inlagd så måste 98-skivan sitta inne annars klarar datorn inte att gå vidare pga "ingen boot device" säger den. Med 98-skivan instoppad, alltså så kommer alternativen 1 och 2 upp och man tvingas välja 1, dvs starta från hårddisken... och då kommer man in på Windows98 som vanligt alltså.

 

Så egentligen är det två funderingar jag har. Varför måste 9-skivan vara instoppad när man startar datorn. Och sen då varför går det inte att installera XP.

 

Längre än såhär kommer vi inte... Vore väldigt fint med tips!!!

 

Mvh Johan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...