Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dynamiskt ip-nummer, hur får man det?


Lim

Rekommendera Poster

Det beror på vilken ISP du har. Ofta brukar dynamiskt IP-nummer vara det som gäller som standard.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Lim skrev:

Förlåt att jag frågar, är inte så duktig på datorer, men vad betyder ISP?

 

Internet Service Provider, detsamma som internetoperatör.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag på mitt mest petiga humör:)

 

Internet Service Provider, detsamma som internetoperatör.

 

Internetlevereantör, en internetoperatör är den som äger ledningarna t ex bredbandsbolaget.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du inte redan har dynamisk ipadress? Statisk brukar som sagt vara något man beställer extra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå petigt

Internetlevereantör,

Va e de ?

 

Exakt samma sak som "Internetleverantör" fast stavat av en stressad och uppblåst besserwisser:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag kolla det någonstans?

 

Om du menar vilket ipnr som din dator har fått så kan du kolla det: "Start" "Kör" skriv cmd och i fönstret skriver du ipconfig vill du ha mer information så skriver du ipconfig /all

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur ser man om den är statisk eller dynamisk? Även om man använder DHCP kan det ju vara så att man alltid får samma adress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack!

 

(Ska jag köra den varje gång jag kopplar upp mig för att se om det blir olika då, eller hur menar du?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står när lånet erhölls och när det upphör. Om man har statisk adress borde det väl inte stå när lånet upphör. Eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som att denna killen vill ha statiskt dnsnamn till sin dynamiska ip, typ no-ip.org eller nåt sånt. men jag kanske har fel. ;)

-----------------------------------------------

Mikael Karlsson

Pluggar Nätadministration/Systemteknik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... eller har läst att det är säkrare/hemligare med dynamiskt IP? Kommer upp som råd från kvällstidningarnas experter ibland. Och helt fel har dom ju inte. Kan kanske innebära en andra chans om man lyckas reta upp någon ordentligt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står när lånet erhölls och när det upphör. Om man har statisk adress borde det väl inte stå när lånet upphör. Eller?

 

Har man statisk så står det inte när lånet upphör, helt korrekt. Men jag vet inte vad frågeställaren fick i retur när han/hon skev ipconfig /all

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man frågar sin DHCP-server efter en dynamisk adress och den alltid ger samma svar, då borde det väl inte skilja sig från en, ja, dynamisk ipadress? Adressen är ju statiskt, afst ändå inte ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den tiden vi hade Telia ADSL ändrades aldrig ipadressen, man fick alltid samma. Jo förresten, om man kopplade in en annan dator (annan MAC-adress) kunde man visst få ett annat ip-nummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, kanske det. Det kan ju också innebära att du får nån på halsen som blivit uppretad av den som hade adressen före dig :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom frågeställaren/Lim undrade om han/hon måste kolla IP-adressen vid flera tillfällen så blir svaret alltså nej. Det räcker alltså för Lim att titta på när det ev. lånet upphör.

Tack för svaret. :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och helt fel har dom ju inte. Kan kanske innebära en andra chans om man lyckas reta upp någon ordentlig

 

Eftersom vi på eforum kan se de andra deltagagarnas ipnr så kanske det är läge för mig att skaffa mig ett dynamiskt:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi på eforum kan se de andra deltagagarnas ipnr så kanske det är läge för mig att skaffa mig ett dynamiskt

Vart syns våra ipnummer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...