Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Instabilt internet trots ok uppkoppling bbb


paparod

Rekommendera Poster

Efter flytt har grabbens internetuppkoppling helt ballat ur, medan min bärbara funkar ok. Kör Wlan med netgear 614. Uppkopplingen verkar helt ok, men man blir utkastad från nätet gång på gång, någon som känner igen detI? Har funkat klockrent tidigare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ADSL? Har du pluggen i förstajacket? Men det är klar, då borde det ju bli likadant på alla datorer... För det funkade på en och inte en annan, eller ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bredband...inte ADSL...har koll på första jacket och som sagt, laptopen funkar alldeles utmärkt. Har access till routern och kommer in på internet men blir utkastad efter nån minut, gång på gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar. Tappar routern (och därmed all datorer) kontakten med din ISP eller är det grabbens dator som tappar kontakten med routern?

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tappar kontakten till isp verkar det som....nu har det dessutom spridit sig till min laptop...ledtrådar??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du berättar inte så mycket och en del av det som du skriver är lite motstridigt

 

bredband...inte ADSL...har koll på första jacket och som sagt

 

Berätta gärna lite om din uppkoppling, har du ett eller flera fasta ipnr eller får du ett eller flera dynamiskt (DHCP).

 

Har du kollat runt på nätet om det är fler som har problem med kombinationen; din ISP och din bredbandbandsdelare.

 

Har du kollat på Netgear's webbplats om det finns någon ny firmware till din bredbandsdelare.

 

När du tappar kontakten med internet kan du då logga in i din bredbandsdelare?

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi kan ju börja med att jag inte är alls hemma på allt detta, så motstridigheter kan säkert förekomma...:-)

 

Har BBB med fiber, dvs inte ADSL...

 

Dynamisk IP, men jag vet tyvärr inte om det är en eller flera....var ser det??

 

Försökt att hitta info på nätet men tyvärr hittar jag inget som jag kan göra nåt vettigt av, därmed inte sagt att det inte är bra saker..

 

Kopplade upp mig så att jag hade kabel till routern, då lyckades jag även med WEP få till en anslutning till routern, dock kom jag inte ut på internet?? Nej, när jag tappar kontakten med inet så kan jag heller inte logga in på routern....vad betyder det??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, när jag tappar kontakten med inet så kan jag heller inte logga in på routern....vad betyder det??

 

Det betyder med ganska stor säkerhet att din förbindelse med BBB fungera som den skall.

 

Jag tycker att du skall börja med att bara göra en omstart av routern. Hjälper inte det så går du vidare med en reset av den, hur du gör det står i manualen.

 

Som jag har förstått så kör du trådlöst, när du håller på och testar så är det en god ide att köra kabelanslutet (så att man kan utesluta problem med den trådlösa överföringen).

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de snabba svaren

 

Har försökt reseta men den har inte riktigt hämtat sig iaf...

 

Har dessutom blandat in WEP kryptering och det verkar inte bli lättare för det...får helt enkelt inte den att gå ut på internet även om jag hittar routern....

 

Lägger in WEP kryptot när jag är kabelansluten, men så fort jag kopplar loss så försvinner även internet...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt reseta men den har inte riktigt hämtat sig iaf...

 

Funkar det lika dåligt eller har du sett en förbättring?

 

Lägger in WEP kryptot när jag är kabelansluten, men så fort jag kopplar loss så försvinner även internet...

 

WEP används enbart för att kryptera den trådlösa uppkopplingen. Som jag skrev tidigare så tycker jag att du skall använda kabelanslutning under felsökningen.

 

Jag tycker att du skall prova med en uppdatering av firmware. WGR614 finns i ett rad olika versioner så det gäller att du tar rätt version

 

http://kbserver.netgear.com/products/WGR614.asp

 

När du uppdaterar så måste du använda kabelanslutning. Funkar det inte efter uppdateringen så är det ju bara att posta igen.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hämtat senaste firmwareuppdateringen, ingen skillnad. Jag tog budskapet och kör kabel och då funkar allt, men så fort jag kopplar bort kabeln så får jag besked om att jag inte har nån anslutning...dock säger den Utmärkt på signalstyrka och hastighet för det trådlösa????

 

I mina ögon verkar det som att jag kommer åt routern, men det borde ju inte vara så eftersom det är WEP som krånglar....utan krypto kommer jag åtminstone ut på nätet ett tag.

 

Har ställt in WEP med ett "lösenord" i routern, sedan frågar den efter lösen som jag knappar in och allt verkar ok, men icke...den säger iaf inte att jag har fel lösen...jag knappar INTE in den tioställiga sifferkombinationen, utan ett egenvalt lösen, men det verkar vara ok.

 

Inser att det i stort sett är omöjligt att säga vad det kan vara så här på distans, men alla uppslag uppskattas för jag har f-n inga ideér....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog budskapet och kör kabel och då funkar allt, men så fort jag kopplar bort kabeln så får jag besked om att jag inte har nån anslutning

 

Det låter bra! Nu vet vi att det är den trådlösaförbindelsen som bråkar.

 

jag knappar INTE in den tioställiga sifferkombinationen, utan ett egenvalt lösen, men det verkar vara ok.

 

Du använder väl samma lösenord på alla datorerna och routern? Det måste vara samma annars funkar det inte.

 

men det borde ju inte vara så eftersom det är WEP som krånglar....utan krypto kommer jag åtminstone ut på nätet ett tag.

 

Om du stänger av WEP funkar det ett tag då eller är det jag som missförstår?

 

Om det är så att det fungerar utan WEP så tycker jag att du skall prova att skriva in nyckeln i "HEX" form (det kan vara ett kompabilitetsproblem mellan nätverkskort och router). Gör så här: starta kalkylatorn i Windows och välj från visa menyn "vetenskaplig" (Scientific) skriv in t ex 12341234 och markera "Hex", nu omvandlas talet till Hex-format BC4FF2 använd detta som nycket i både router och i datorerna.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått första hjälpen av bror min, så WEP fungerar nu....jag hade inte riktigt koll på att HEX bara går till F (tror jag det var))....

 

Nu ett annat problem, efter att ha satt nätverkskortets inställningar till WEP, Delad och angett kryptot så funkar det i några minuter utan anmärkning...sen helt plötsligt kastar den ut mig och när jag tittar på inställningarna för kortet, så har maskinen "nollställt" det på egen hand...hört om det förr??

 

Verkar alltså vara samma fel som jag började mina förfrågningar med, men nu syns det tydligt i och med att den nollställer kryptering.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag tittar på inställningarna för kortet, så har maskinen "nollställt" det på egen hand...hört om det förr??

 

Låter konstigt, blir det så på alla datorerna?

 

Tycker att du skall prova med att avinstallera det trådlösa kortet och sedan installera om det igen.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar som att problemet vandrar till den dator som använts för att ställa in routern....nu har iaf grabbens dator inga problem, medan jag verkar ha rubbet i laptopen, fast det skulle väl tala emot behovet att ominstallera WLAN kortet???

 

Rätt som det är när jag surfar, så kastar maskinen ut mig. Då har inställningarna i WLAN-kortet ändrats från "Delat+WEW+Manuellt Krypto" till "Öppen+WEP+Automatisk tilldelning"....det är ju märkligt?? HInner i regel surfa en 3-4 minuter innan det händer??

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har inställningarna i WLAN-kortet ändrats från "Delat+WEW+Manuellt Krypto" till "Öppen+WEP+Automatisk tilldelning"....det är ju märkligt??

 

Hmmm, innan du tappar förbindelsen gör så här: "Start" > "Kör" skriv cmd i fönstret som du får upp så skriver du: ipconfig /all och trycker retur. Resultatet klistrar du in och postar, skall se ut ungefär så här:

 

[log]Windows IP Configuration

 

Host Name . . . . . . . . . . . . : fnatte

Primary Dns Suffix . . . . . . . :

Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown

IP Routing Enabled. . . . . . . . : No

WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

 

Ethernet adapter Local Area Connection:

 

Connection-specific DNS Suffix . :

Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce Net

Physical Address. . . . . . . . . : 00-11-09-C7-1E-8B

Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No

IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.254

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 193.150.199.61

193.150.195.62[/log]

 

(när du har klistrat in texten så markerar du den och använder (LOG) funktionen så blir det lättare att läsa).

 

Vänta tills du blir frånkopplad och upprepa samma procedur och posta dina resultat.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lokaliserar det till HW problem i routern, den är känslig för vilken vinkel kablarna ligger i (hela paketet ligger i en byrålåda), något förvånande, men lite ryck och slit löser problemet.

 

Tack för hjälpen och förslagen under denna golgatavandring......är rädd för att jag med tiden får anledning att återkomma....:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...