Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3000:- och detta fick jag.


Greyhame

Rekommendera Poster

Efter att en hel dag letat och sökt, och läst recensioner, och besökt stormarknad så beställde jag tillslut en skärm från dialect på nätet.

 

Kanske är lite pretantiöst att be om en sådan här personlig service, men strunta i att svara om jag är för dryg. Vet inte var gränsen går. MEN, jag undrar nu - har jag gjort bort mig eller var det ett bra val?

 

Är detta det smartaste köpet om man vill ha en TFT (17" el. 19") med DVI-D och BRA kvalitet allround och för sin sambo har tillstånd att spendera 3000 (och inte ett öre mer!) inkl. frakt?

 

Viewsonic VX715 Black

http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/218085/details

 

//Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viewsonic är ju ett välkänt märke,tror inte att du gjort en dålig affär,

användarnas omdömen om skärmen är ju överlag positiva.

 

Brynäsarn

[inlägget ändrat 2006-04-03 00:54:25 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag läste en ganska bra recension av den skärmen. Om den är det bästa köpet för max 3000 går inte att svara på därför att ditt bästa val och mitt bästa val inte alls behöver vara det samma då vi använder våra skärmar till delvis olika saker.

 

Personligen så tycker jag att 17" är i minsta laget, men å andra sidan så får du inte högre upplösning med en 19" så om man skall hålla sig under 3000 (med DVI) så är det nog ett bra val.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så tycker jag att 17" är i minsta laget, men å andra sidan så får du inte högre upplösning med en 19"

 

Om vi ska vara riktigt noga så får du faktiskt lägre upplösning med en 19" TFT än med en 17" TFT. Om båda har bildstorleken 1280x1024 så har den mindre av dem högre upplösning än den större, eller hur?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om båda har bildstorleken 1280x1024 så har den mindre av dem högre upplösning än den större, eller hur?

 

Nja, 17" har fler bildpunkter per ytenhet än 19" men de har lika många bildpunkter så du kommer att se lika mycket av t ex skrivbordet. I princip så tänker jag på saken som du gör, lika många bildpunkter på en mindre yta är lika med högreupplösning, men det är inte så man räknar vanligtvis.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lika många bildpunkter på en mindre yta är lika med högreupplösning, men det är inte så man räknar vanligtvis.

 

Det är väl klart att man gör. Upplösningen på en bildskärm mäts i antal punkter per viss given yta, inget annat. 1280x1024 säger inget om upplösningen om man inte vet hur stor area det är frågan om, eller hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det det gör när man talar bildskärmar ;) Upplösningen är just pixel-antalet, dvs antalet horisontella pixlar x antalet vertikala pixlar. Det du kallar upplösning heter kort och gott DPI (dots per inch).

 

17- och 19-tummarna har samma upplösning men 17-tummaren har mer DPI.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

[inlägget ändrat 2006-04-03 22:29:21 av def80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Brorsan har helt rätt (fast ska jag vara petig heter det PPI i skärmsammanhang och DPI i printersammanhang)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag vill nog ändå hävda att en bild med fler pixlar per viss given yta är mer högupplöst än en med färre antal pixlar per samma yta. När man anger t ex 1280x1024 är det egentligen bildens storlek i antal pixlar man talar om.

 

Ordet upplösning har i det vardagliga språkbruket blivit det samma som antal pixlar när man talar om bildskärmar. Men visst, vem är jag, Fredrik Lindström..? Jag ger mig för den här gången.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst, vem är jag, Fredrik Lindström..? Jag ger mig för den här gången.

 

Den här gången får du nog ge dig:) Men visst håller jag med dig, det är kontraintuitivt. Därför skrev jag:

 

I princip så tänker jag på saken som du gör, lika många bildpunkter på en mindre yta är lika med högreupplösning, men det är inte så man räknar vanligtvis.

 

Om du har tagit ett detaljrikt flygfoto med en 4 Mpixel kamera så kommer du ju att se lika mycket detaljer oavset om du visar bilden på en A4 sida eller en anonnstavala, det är ju bildens 4Mpixel som avgör hur mycket detaljer som du kan se då bildens upplösning är 4Mpixel.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...