Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är skärmen på G att gå sönder?


Greyhame

Rekommendera Poster

Hej!

 

Under eftermiddagen idag har bildskärmen börjat bete sig märkligt. Det är som det vore störningar i den, men det är inte flimmer eller några streck - utan snarare ljusstyrkan som snabbt ändras. Påminner om flimmer - man ser liksom inte vad som händer, utan bara ATT det händer. Ja som om ljusstyrkan ändras snabbt som attan.

 

Inga högtalare är nära (har speciellt inte ändrat några förhållanden) och ingen mobil/bärbar telefon. Sladden tycks sitta i som det ska. Problemet började helt spontant tycks det mig.

 

Vad är fel? HÅller min Compaq s920 19" på att ge sig? Är inte äldre än 5 år.

 

//Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 år är en RECORD!

Alla mina skärmar slutade fungera efter garantitiden!!?! :-O

Som om de var programerade för att göra det.

 

Även min ögonsten, en plattskärm köpt för 10 000 3 år sedan, håller på att "tappa" färg.

 

Sorry!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 år rekord?

 

Nja, den platta jag nu sitter framför är inne på sitt fjärde år nu om jag minns rätt och den håller färger och ljus bra.

 

Den gamla CRT som hör ihop med gamla datorn är klart över 5 år gammal. Men visst, skärmar åldras. Gamla CRT brukar väl oftast få problem med att hålla ut bilden, att den tappar proportionerna, eller att bilden börjar flimra. TFT-skärmar å andra sidan blir blekare med åren, lysrören blir svagare, pixlar kan dö (men gör det oftast på en gång eller aldrig) eller helt enkelt slocknar rakt av.

 

Men i detta fall - kan även vara ett litet glapp som lätt kan lösas(?) genom att ge skärmen en vänskaplig "örfil", dvs skaka om den lite. Undvik dock att öppna skärmen för att försöka lösa det själv. MYCKET höga spänningar och hyfsade strömmar kan dröja sig kvar ganska länge i en CRT-skärm, fara för livet kan åligga.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-04-01 22:27:23 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla oxå uppdateringsfrekvensen. Är den för låg ( under 70Hz)kan det upplevas som ett flimmer. Prova att ställa in en högre frekvens, om möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är glad för era svar, men jag är egentligen inte klokare.

 

Av det ni sagt drar jag följande slutsatser;

(1) Det är inte omöjligt att en skärm på 5 år (CRT i guess - "vanlig" skärm) har nåt sin maxålder, och gör sig redo att dö.

(2) Symptomen min skärm uppvisar är dock inte de vanliga tecknen på hög ålder, vilket borde vara döda pixlar eller annat.

(3) Mitt enda alternativ näst intill att köpa ny skärm är att ge den en vänskaplig klapp.

(4) Utan självmordsbenägenhet är det dumt att öppna skärmen.

 

Det mest förbryllande är helt enkelt att det kom så plötsligt. Kunde tyda på glapp av något slag.

 

Om det är dags att köpa ny skärm - är det plattskärm som gäller nu för tiden eller? Om man främst använder den för vettigt bruk (i bemärkelsen surfning, ordbehandling) men ändå vill klara de senaste FPS-spelen då man har ett grymt grafikort - är det vettigt att välja plattskärm då?

 

//Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest förbryllande är helt enkelt att det kom så plötsligt. Kunde tyda på glapp av något slag.

 

Det kom så plötsligt sa hon :)

 

Min sa plopp och så blev den svart och stendöd så nog kan det komma plötsligt speciellt i hög ålder. Har nog ingen nyare skärm än 4-5 år så man får nog ta att de troppar av när de når sin "slitagetröskel".

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var minsann ett bra bris (2070:-).

 

Jag är beredd att lägga kanske upp till 2500:- och vill då ha en så bra skärm som möjligt (duh'). Får väl ta och sätta mig in i detta med plattskärmar och vad man skall ha, men som jag skrev, nåt i stil med 75% nytta och 25% nöje.

 

Jag har DVI-utgång på grafikkortet eller vad det nu hette, om det är någon fördel.

 

Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är dags att köpa ny skärm...

 

Det är plattskärm som gäller numera,priserna har sjunkit rejält de

senaste åren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...