Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Zalman 7700-AlCu


forstheim

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag har fått två nya Zalmanfläktar insatta i min dator, bland annat 7700-AlCu till processorn. Min förhoppning var att få en väldigt tyst dator. Den är visserligen tystare än min gamla, men jag tycker ändå att fläkten låter förvånansvärt mycket. Har jag missat något?

 

Det ska ju finnas något som heter silent mode (tyst läge)!? Innebär detta att man bara skruvar på "kontrollen" man får till eller kan man koppla om till "silent mode" i någon programvara i datorn?

 

Var hittar man i så fall denna funktion?

 

 

/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite läsning på nätet verkar det trots allt som om silent mode ska vara att vrida ned "skruven" i botten. I så fall undrar jag varför inte min dator är tystare än vad den är?

 

Förutom att ha bytt processorfläkten till Zalman 7700 har jag bytt grafikkortsfläkten till en Zalman VF-700 (tror jag den heter) och bytt en HD till en betydligt tystare. Märkligt att det låter så pass mycket som det gör faktiskt.

 

Kan det vara så att det är nätaggregatet som låter (även om jag tycker att det verkar vara Zalmanfläkten)?

 

[inlägget ändrat 2006-04-01 14:24:04 av forstheim]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LuffarSnobb

Du kan ju testa med att starta med en produkt i taget. Koppla ur alla kablar från moderkort etc. sen startar du endast nätagget, på så sätt får du fram ljudvolymen på den, sen kan du starta en i taget. Så körde jag på iallafall. Har en Zalman 7700-CU och den låter lite när jag kör den på max, när jag ska dra ner den på silent använder jag mig av SpeedFan som du kan hitta hos Sweclockers.com

 

/Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Zalman 7700-AlCu: Använd Fan Mate 2 så kan du reglera fläktens fart.

Zalman VF-700: Du kan sätta den i 5V eller 12V beroende lite på vilket grafikkort du använder och hur grafikkrävande applikationer du kör.

 

Jag har båda Zalmanprodukterna så jag skulle nog gissa på att det är en chassifläkt eller PSU-fläkten som låter.

 

 

Lycka till!

 

 

 

/Micael

 

If the facts don´t fit the theory, change the facts. Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jeppe och Micael för era svar!

 

Det blir nu ett byte av nätaggregatet..detta sedan jag testade att stoppa fläkten en liten stund och kunde konstatera att det då blev betydligt tystare. Ett SeaSonic S12 430W är beställt och förväntas komma på måndag (10/4) i nästa vecka. Det lär vara ett bra och tyst nätaggregat enligt dem recensioner och tester jag har läst.

 

Angående att ställa om fläktarna..hur gör man då? Mitt grafikkort är inte det allra kraftfullaste (GeForce4 ti4200) och jag spelar i princip aldrig spel. Möjligtvis golfspelet Links3 och Chessmaster någon enstaka gång om året, men inte mer.. :-). Jag borde alltså kunna ställa ned VF-700:an till lägsta nivå utan problem då antar jag..!?

 

Ni nämner bland annat att ni använder SpeedFan för att reglera hastigheten på fläkten. Till min 7700 har ju jag en liten dosa på vilken det sitter en liten "skruv" som jag kan reglera hastigeten på fläkten med. Är inte SpeedFan lite onödigt då??

 

Sammanfattningsvis..mina frågor är alltså tre:

 

1. Behöver jag SpeedFan när jag redan nu kan justera fläktens hastighet med hjälp av den medföljande dosan?

 

2. Med tanke på grafikkortet jag har och min användning av det så borde jag väl kunna sätta VF-700 i 5V om jag så önskar?

 

3. Hur sätter jag i så fall fläkten i 5V?

 

 

Mvh

Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson
1. Behöver jag SpeedFan när jag redan nu kan justera fläktens hastighet med hjälp av den medföljande dosan?

Egentligen inte, men det kan ju vara kul att hålla koll på temperaturerna i datorn.

 

2. Med tanke på grafikkortet jag har och min användning av det så borde jag väl kunna sätta VF-700 i 5V om jag så önskar?

Jag har samma grafikkort och kör på 5V.

 

3. Hur sätter jag i så fall fläkten i 5V?

Fick du med en liten "kabelhärva" där du kan koppla in fläkten till dels 12V (gul kabel) och dels 5V (röd kabel), bifogar en liten bild på härligheten!

 

/Micael

 

If the facts don´t fit the theory, change the facts. Albert Einstein

 

[bild bifogad 2006-04-06 20:13:18 av Micael Karlsson]

[inlägget ändrat 2006-04-06 20:15:20 av Micael Karlsson]

821469_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det är alltså det SpeedFan gör! Att kunna hålla koll på temperaturerna vore nog inte helt fel. Så det får det bli framöver..

 

Jag har inte monterat grejorna själv, så därför kan jag inte säga om det finns någon "kabelhärva" i datorn (befinner mig inte vid min egen datorn nu och kan därför inte heller kontrollera detta). Jag har dock inte fått någon "kabelhärva" i handen för att kunna montera dit senare.

 

Hörs det tydlig skillnad i ljudnivå om man kör VF-700 i 5V istället för 12V?

 

Jag misstänker faktiskt att min fläkt är inkopplad på 5V eftersom den inte verkar höras så mycket. Nu överröstas den förstås av fläkten från nätaggregatet, men jag reagerade inte speciellt när jag testade att stanna "nätfläkten" under några sekunder tidigare i veckan. Det enda som jag reagerade på då var något slags surr från dvd-/cdrw-spelarna.

 

Får mitt nya nätaggregat på måndag, och det ska då bli så skönt att äntligen få ned totalnivån på datorn till en behaglig nivå. Inte helt tyst, men i alla fall så tyst som det i princip är möjligt att få utan att isolera chassit eller köra med fläktlösa grejor. Nice nice.. :)

 

 

/Jonas

 

[inlägget ändrat 2006-04-07 14:33:30 av forstheim]

[inlägget ändrat 2006-04-07 14:34:38 av forstheim]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson
OK, det är alltså det SpeedFan gör!

Det lär gå att reglera fläkthastigheten i SpeedFan också men det har jag aldrig testat, jag har byggt min egen fläktstyrning.

 

Jag har inte monterat grejorna själv, så därför kan jag inte säga om det finns någon "kabelhärva" i datorn

Det jag menade med "kabelhärva" är en molexkontakt(samma som du kopplar in till CD/DVD-enheter) och trepinnars stiftkontakter som oftast används för standrad chassifläktar.

 

Hörs det tydlig skillnad i ljudnivå om man kör VF-700 i 5V istället för 12V?

Viss skillnad finns ju då fläktar brukar låta allt mer ju högre varvtal de har, vilket är "lite surt" eftersom de transporterar mer luft ju snabbare de snurrar.

 

 

/Micael

 

If the facts don´t fit the theory, change the facts. Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...