Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är SQL Windows?


Dev

Rekommendera Poster

 

Hej,

 

Inser att detta inlägg är lite malplacerat i detta forum - men jag hittade inget som passade bättre.

 

Vad är SQL Windows för något? Är det en utvecklingsmiljö?

 

Har sökt på nätet efter information om detta utan större framgång. Fick fram att Gupta (eventuellt) ligger bakom detta men hittade inget om SQL Windows på hemsidan (www.guptaworldwide.com). Går det under flera namn?

 

Sammanfattning. Önskar lite kort info om vad SQL Windows är för något, samt ev. någon nyttig länk till mer information.

 

MVH // Kristoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar kanske SQL server som är Microsofts databasmjukvara, SQL betyder Structured Query Language och används för att ställa frågor till databasen. Annars vet jag inte vad mer jag kan säga.

-----------------------------------------------

Mikael Karlsson

Pluggar Nätadministration/Systemteknik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag antar att det nu går under namnet SQLBase. Har du tur så ser Jenny R tråden. Hon jobbar ju enl. egen uppgift med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är SQL Windows för något? Är det en utvecklingsmiljö?

Nu var det sisådär 12-13 år sedan jag hörde talas om Guptas SQL Windows senast så det kan ju vara något annat i nutid men SQL Windows på den tiden var (om jag minns rätt) i huvudsak ett 4GL-liknande utvecklingsverktyg för att göra Client/Server-lösningar på ungefär samma sätt som i Paradox för Windows och Access (m.fl). Dvs, lite RAD-utveckling för att göra formulär, koppla kod till saker, göra rapporter och allt detta i en miljö som är byggd runt ett relationsdatabastänk.

 

När jag läser om SQLBase hos Gupta får jag en känsla av att de har bevarat själva databasmotorn (och portat den till linux) men i övrigt i huvudsak låter folk använda vanliga utvecklingsverktyg och "riktiga" programmeringsspråk för att jobba mot den.

 

Jag trodde produkten var död och glömd sedan lång tid tillbaka, får man av ren nyfikenhet fråga vad som föranledde frågan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för era svar!

 

Anledningen att jag frågar är att jag ska på anställningsintervju idag och i annonsen nämns att tjänsten (bland annat) innebär arbete i "SQL Windows" och det är meriterande med erfarenhet från arbete med detta. Tänkte det kunde vara skönt att åtminstone ha någon idé om vad det är för något :).

 

Jag har även sett det nämnas i en eller ett par andra platsannonser så helt glömd/död verkar inte verktyget vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...