Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Open-Exchange


Mats Forsell

Rekommendera Poster

Mats Forsell

Tjena! Jag vet inte om detta är rätt forumsdel, om det inte är det får väl någon flytta tråden.

 

Min fråga är rätt och slätt om det finns någon här som har erfarenheter av mailservern Open-Exchange och Merak. Funkar dom bra jämfört med MS Exchange och har de några uppenbara nackdelar? Vill ni dela med er av era erfarenheter vora jag tacksam.

 

MVH

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du inte tar illa upp men jag skulle vilja fråga tvärtom, vill man verkligen va utan AD-integration, en BRA webaccess, ett oslagbart stöd för mobila enheter, både via Active Sync och RPC över HTTP för Outlook.

Som sagt, är inte ute efter att kriga men de produkter du nämner saknar båda flera av ovanstående funktioner plus en massa annat godis du får i Exchange.

Och för de som ev skulle argumentera för att de konkurerande produkterna är billiga så ska man kika på Small Business Server som inte bara ger ett komplett Active Directory, en Exchange-server, Sharepoint plus en massa annat godis för knappa 6000 plus moms, kaffepengar för de flesta företag.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

[inlägget ändrat 2006-03-28 23:07:00 av Nerdy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats Forsell

Jag tar inte illa upp, tvärt om, man skall vara kritisk. Grejen är den att redan idag kör vi utan AD-integration och sånt. Webbgränssnittet ser ut att komma från 1997 och det känns allmänt dassigt. Vi behöver bara ett bra mailsystem som inte kostar skjortan och det mesta är bättre än det vi har idag. Hur många klientlicenser ingår i Small Business Server? Vi behöver bortåt hundra licenser eftersom vi har en del kunder på vårt webbhotell. Den version av Exchange vi kollat på hade bara 65 licenser, och det är för lite. Vi övervägde Lotus Notes, dels för att vi kan dessa grejer ch dels för att de är bra. Men Notes skulle bli lika dyrt som Exchange i vårt fall. Just nu står vi och väger mellan Open Exchange och Merak.

 

MVH

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Mats

Härligt med folk som vill granska produkter för vad de är och gör en bra utvärdering innan man handlar!

I Small Business Server, SBS, kan man totalt ha 75 samtidiga (!) användare så de flesta klarar sig på denna produkt, som dessutom går att kombinera med ytterligare "vanliga" Windows Server 2003 om man vill de (dubbla DC för redundans tex).

Jag har tidigare utbildat på Notes och kan lova dig att som mailsystem ligger Notes väldigt långt efter Exchange, dock saknar Exchange en del av den funktionalitet som Notes har med applikationsmöjligheter (finns dock i Sharepoint).

Skulle jag råda dig skulle jag inte bara ta något system som va något bättre än det du har idag och om något enstaka år sitta i samma sits igen utan verkligen utvärdera och se vad du kan få för dina slantar.

Skulle du vilja ha en utförlig demo av Exchange eller SBS kan vi lösa det, skicka mig ett mail (magnus punkt bjork at spintop punkt se)

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan lösning som kan vara värd att titta på är Zimbra: http://www.zimbra.com

 

Det beror förstås på exakt vilka behov du har, men deras webbgränssnitt ser rätt bra ut och de har stöd för Outlook och andra mail/kalender-program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats Forsell

Tackar för erbjudandet om demo på SBS. 75 anslutningar är dock i lägsta laget för oss. Visserligen är det samtida användare så det kanske funkar i alla fall. Sedan vet jag inte om Exchange i SBS har stöd för flera domäner, ett måste eftersom vi har webbhotell. Lotus Notes kan man tycka vad man vill om men jag och mina kollegor är rätt inkörda på det eftersom vi supporterar våra kunders Lotus Notes. Jämfört med det system vi har idag är Open Exchange och Merak ojämförligt mycket bättre. Det vi behöver är en mailserver som kan hantera flera domäner, stödjer de vanligaste mailklienterna, har ett snyggt webbgränssnitt samt går att administrera på ett civiliserat sätt. Åsikterna om webbgränssnittet och administrationen är ju i och för sig högst subjektiva.

 

Zimbra såg helt okej ut. Skall kolla närmre på detta och se om det lever upp till våra modesta krav.

 

Tack för att ni tar er tid.

 

MVH

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo självklart kan Exchange ha flera domäner (antar att du menar flera olika SMTP-domäner), faktum är att det kan ha "hur många" som helst och det finns färdiga scenarion för hosting med guidelines osv.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...