Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radeon 9800 Pro i gammal dator?


Kakmonstret2

Rekommendera Poster

Kakmonstret2

Fick av en kompis erbjudandet att köpa hans Radeon 9800 Pro med 256 MB minne för 600:- då han säljer sin dator. Har läst runt lite i olika forum för att bilda mig en uppfattning men det är svårt att avgöra när alla datorer ser olika ut.

 

Datorn är en en Dell Dimension 8100, P4 1.3 , 384 rd-ram, win-XP, Geeforce 2 gts 32mb... osv. Inte den senaste modellen alltså.

 

Är inte helt säker på vad mitt nätaggregat har för effekt, men antar att jag behöver mer än 200 watt för att använda det nya grafikkortet.

Dessutom vet jag inte vilken AGP-"ansutning" jag har. Misstänker att det inte x8.

 

Och så till min fråga....

 

Finns det något att vinna på att sätta in detta kort i datorn utan att uppgradera processor, minne, nätaggregat m.m.

 

Om inte, finns det andra kort med en lägre prislapp som skulle funka lika bra? Känns onödigt att lägga ner så mycket på en dator som är mer än fem år gammal nu.

 

Tackar för hjälpen på förhand

/ David

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mnjae skulle jag nog säga.

 

Först och främst kommer inte nätagget att räcka. Du behöver minst ett 350W för att kunna rulla ett 9800 pro.

 

Du kommer märka en prestandaökning, dock kommer du inte kunna utnyttja kortet till dess fulla prestanda. Processorn kommer helt enkelt inte kunna skicka tillräcklig data till grafikkortet.

 

Å andra sidan så kommer Radeonkortet avbelasta processorn en del i och med att det är kraftfullt.

 

Låt oss säga att du kanske får en 20%-30% ökning. (uppskattningsvis)

 

600 kr är inte något jättehögt pris, men inte helt billigt heller om jag skall vara ärlig. Och det krävs att du köper ett nytt nätagg också som kostar en dryga 300-400 spänn också.

 

Om du vill se på alternativ så kan du browsa lite på denna webbsida:

http://www.buggy.nu/index.php?a=overview

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-23 10:40:44 av Loverman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loverman skrev:

Först och främst kommer inte nätagget att räcka. Du behöver minst ett 350W för att kunna rulla ett 9800 pro.

 

Det är jag inte alls så säker på. Förövrigt så brukar Dell:s nätaggregat hålla mycket god kvalitet och leva upp till vad det faktiskt står på dem.

 

Min gissning, ingen garanti, är att ditt aggregat kommer att räcka till om du inte har för mycket andra grejor i datorn. Om det inte räcker så är jag rätt så säker på att ett "vanligt" aggregat inte passar i en 8100 (Dell har under senare tid blivit mer "kompatibla" vad gäller PSU:er) med mindre än en ganska tung modifiering.

 

 

Finns det något att vinna på att sätta in detta kort i datorn utan att uppgradera processor, minne, nätaggregat m.m.

 

Det kommer nog att skilja sig en hel del från spel till spel. För det första så kommer du ju att kunna spela spel som inte startade på ditt Gf2 och visst kommer du att vinna i prestanda även om din ringa minnesmängd begränsar och din CPU tillhör första generationen av P4 (vilken presterar riktigt dåligt).

 

Du skulle vinna en hel del på att köpa mer minne. Problemet är bara att Rambus är ruskigt dyrt så nytt är inte lönt att köpa.

 

 

Fick av en kompis erbjudandet att köpa hans Radeon 9800 Pro med 256 MB minne för 600:-

 

Lite väl dyrt tycker jag. Be att få prova först och bjud sedan tre till fyra hundra kronor för kortet.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick också lust att säga några ord... :)

 

Jag vill minnas att rekommendationen för 9800Pro är ett nätagg på 300W. Generellt sett förstås eftersom kvalitén mellan olika nätagg skiljer väldigt mkt. Men med bara 200W skulle jag ändå kräva att få pröva kortet före en ev betalning, för det första så för att se ifall datorn ens vill starta med det och för det andra ifall den gör det så för att få en uppfattning om den verkligen är stabil sen. Håller f ö med både Loverman och NWM om priset 300-400kr.

 

Ett plus med kortet är att det var modellen med 256 i stället för 128MB minne, ett minus förstås att det är begagnat. Ställt mot ett GF 2GTS är det iaf som natt och dag. Även om GTS hörde bland de snabbare GF 2 är det fullständig stenålder idag. Och även fast 9800Pro idag har blivit relativt gammalt är det på samma gång ändå hyfsat modernt. Medan GF 2 bara har hårdvarustöd för DirectX 7.0 och därmed inga shadermodeller alls så stödjer 9800Pro åtminstone DX 9.0 och SM 2.0. T o m föregångaren 9700Pro (GPU:n R300) har ett fullt dugligt stöd för SM 2.0 till skillnad från Nvidias dåvarande kortgeneration (FX-serien).

 

Att försöka beskriva skillnaden i bildkvalité DX 7.0 vs 9.0 är förstås mkt svårt... men det är nästan snudd som på att göra jämförelsen svartvit film vs färgfilm. Redan vid DX 8.1/SM 1.1 blev skillnaden milsvid. Det fick t ex bump mapping som gjorde bilden mkt skarpare och tydligare i stället för att vara en utsmetad "gegga" som vid DX 7.0, och vattnet i spelen (minns någon Morrowind? ;-) blev helt plötsligt flytande och väldigt vackert i stället för bara en kantig sörja o s v.

 

Att spendera 300-400kr för en grafikuppdatering på en dator som i övrigt är så föråldrad kan det faktiskt ändå vara värt. Det kommer inte att gå att köra de flesta av de helt nya spelen då såväl processorn som minnesmängden sätter alltför stora begränsingar. Men lite äldre sådana som t ex Unreal 2, Splinter Cell 1-2, kanske de flesta strategispel, rollspelen Neverwinter Nights och Morrowind (båda riktiga höjdare) m fl hade börjat flyta riktigt bra och det såklart även med stöd för dessa shaders...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en gammal Radeon 9800 PRO 256mb ägare själv så vet jag med säkerhet att ett nätagg under 300W inte är att rekommendera för kortet.

 

(Mitt gamla 300w nätagg t.om. smällde efter en kort tid efter att jag hade köpt kortet, pg.a överbelastning)

 

Med 400 wattaren jag ersatte med så har det inte varit några problem alls. Sen så var väl inte 300 wattaren någe kvalitets-agg iofs. men hände det mig kan det hända andra.

 

Om du ger ett skambud på 300 bagis till polaren, så kommer han kvida och kanske vilja sälja för 500, sen möts ni på 400, och det kan det vara värt. I och med att ditt gamla graffa-kort är såpass outdated.

 

Och du kan använda 98:an till nya datorn, om du någon gång får lust att uppgradera. (så slipper du punga ut med 1500-4000kr för ett spoilans nytt kort)

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-23 16:09:30 av Loverman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en gammal Radeon 9800 PRO 256mb ägare själv så vet jag med säkerhet att ett nätagg under 300W inte är att rekommendera för kortet.

 

Lillebrorsan använder fortfarande 9800Pro och från början hade han ett ganska medelmåttligt nätagg på 300W, vilket klarade hans Ti4200 galant men som dog efter en kort tids användning av Ati-kortet. Ungefär samma sak som för dig alltså. Nätagget ersattes då (för kanske ett par år sen) av ett på 460W som fortfarande tuffar på bra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kakmonstret2

Tack allihopa för informativa och välformulerade svar. Jag bestämde mig till sist att låta bli kortet och köra på GF2 ett tag till om inget annat dyker upp. Blir nog ett nyköp av dator snarare än en uppgradering av denna.

 

MVH/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...