Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krångel med SATA-disk


Knodd Brodd

Rekommendera Poster

Knodd Brodd

****edit****

Tydligen något problem hos Maxtors senare SATA-diskar som gör att BIOS missar dem. Jag hade dessutom den byglad i SATA II-läge vilket orsakade startsvårigheterna. Lustigt nog gick det som sagt att istallera och använda disken initiellt, SATA II till trots. Nu fungerar det iallafall...

****end****

 

 

 

Hej.

Skriver det här inlägget från jobbet, så naturligtvis har jag inte exakta specar på mitt system. Förlåt i förväg.

 

Mitt problem är som följer:

Jag köpte en (andra) SATA-disk som jag stoppade in på SATA-kanal 2. När jag bootar upp datorn hittar inte BIOS disken. Den står och filurar extra länge (uppstarten går fortare om jag drar ur kontakten till min nya disk) men hittar som sagt den inte. Andra eller tredje gången jag startade datorn så hittade XP disken, och jag kunde formattera och använda den. När jag sen startade om datorn så hittar BIOS fortfarande inte disken, och windows vägrar starta. Jag kommer så långt att grafiken (windowsloggan) laddas, men den lilla snurran längst ned dyker aldrig upp. Felsäkert läge fungerar lika dåligt.

Vad göra?

 

 

 

systemspecar jag kommer ihåg:

 

Athlon64 3000+

Asus A8NE-FM, nForce4

1024 DDR RAM

Ny SATA: Maxtor 300GB

Tidigare SATA: Maxtor 200GB

Radeon850GT 256MB DDR2

WinXP SP2 alla uppdateringar

Moderkortet vill inte ASUS kännnas vid så det är väl osäkert hur uppdaterat BIOS är.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-21 19:50:48 av Knodd Brodd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...